Hej, köpte nyligen hus byggt 1978 som haft samma ägare i nästan 50 år. Vi gjorde besiktning och då klassades kallvinden som ”håll under uppsikt”. Vi var där uppe och verifierade men så här 1 år senare ser det betydligt värre ut. Tidigare i år var det bara en mindre fläck, men nu ser det ju ut som.. ja jag vet inte.
Kan någon hjälpa mig med ett utlåtande? Behöver vi sanera? Byta tak helt?
Tacksam för all hjälp.
Mvh
Kan någon hjälpa mig med ett utlåtande? Behöver vi sanera? Byta tak helt?
Tacksam för all hjälp.
Mvh
Så.. inget större behov av att kalla in mögelinspektörer etc? Fick offert på 50-60k för röksanering och installation av någon fräsig avfuktare men det känns lite extremt.K _KirderF_ skrev:
Nej nej nej nej. Börja i den lättaste änden.P Pigi163 skrev:
Är det torrt?
Sprider det sig?
Ingen akut risk föreligger som jag kan se.
Som någon skrev i annan tråd - köp en billig 'väderstation' som kan ha 2 och flera trådlösa batteridrivna utesensorer med temperaturmätare och hygrometer - placera ut en av dem på vinden där du tror har störst fuktproblem, och en utomhus i under dagen solskyddad placering (norrsida) och helst liten bit från husväggen - sedan logg för du dag för dag temperatur och fukt för respektive plats och även för inomhus över vintern.
Efter det så har du betydligt bättre grepp om hur vinden mår i avseende fuktighet och temperatur.
Det tråkiga med våra svenska vintrar är att fuktigheten i utomhusluften ligger på Rh 85-100 % nästan hela vintern igenom vilket innebär att får man upp en massa fukt till kallvind och det avsätts som vatten i vindinredningen så tar det väldigt tid innan det torkar ut igen.
På den tiden vindarna tilläts vara varmare med sämre isolering från våningen under så torkade det bättre.
---
En viktig sak att titta på är att din vindslucka inte läcker fuktig rumsluft upp till vinden i sina springor när den är stängd - sådana 'enkla' saker kan räcka för att få problem med nedfuktning av vinden, likaså om det pyser varmluft efter millimeter-stora springor längs efter en eventuell skorsstensstock från bostadsdelen.
Överlag att om det pyser upp varmluft med fart i springor runt vindsluckan till vinden är skarp indikation att du inte har tillräckligt med undertryck i huset om den är byggd för principen med undertrycksventilation, och då bör man titta över det så att ev mekaniska fläktar fungerar som det skall och justerar ev. pådrag och inte minst jaga läckor kring fönster och dörrar och begränsa inflödet om det är trasiga/dåliga lister mm., stänga till lite av eventuella friskluftsventiler om det fins sådana och av det skapar mer undertryck i bodelen så att mindre med varmluft pressas upp till vinden - det bästa är att få undertrycket så stark att det tom. blåser in luft från vinden in till bodelen genom vindsluckas springor - uppnår man det så kommer inte någon fuktig rumsluft att belasta vinden med fukt..
Efter det så har du betydligt bättre grepp om hur vinden mår i avseende fuktighet och temperatur.
Det tråkiga med våra svenska vintrar är att fuktigheten i utomhusluften ligger på Rh 85-100 % nästan hela vintern igenom vilket innebär att får man upp en massa fukt till kallvind och det avsätts som vatten i vindinredningen så tar det väldigt tid innan det torkar ut igen.
På den tiden vindarna tilläts vara varmare med sämre isolering från våningen under så torkade det bättre.
---
En viktig sak att titta på är att din vindslucka inte läcker fuktig rumsluft upp till vinden i sina springor när den är stängd - sådana 'enkla' saker kan räcka för att få problem med nedfuktning av vinden, likaså om det pyser varmluft efter millimeter-stora springor längs efter en eventuell skorsstensstock från bostadsdelen.
Överlag att om det pyser upp varmluft med fart i springor runt vindsluckan till vinden är skarp indikation att du inte har tillräckligt med undertryck i huset om den är byggd för principen med undertrycksventilation, och då bör man titta över det så att ev mekaniska fläktar fungerar som det skall och justerar ev. pådrag och inte minst jaga läckor kring fönster och dörrar och begränsa inflödet om det är trasiga/dåliga lister mm., stänga till lite av eventuella friskluftsventiler om det fins sådana och av det skapar mer undertryck i bodelen så att mindre med varmluft pressas upp till vinden - det bästa är att få undertrycket så stark att det tom. blåser in luft från vinden in till bodelen genom vindsluckas springor - uppnår man det så kommer inte någon fuktig rumsluft att belasta vinden med fukt..
Ditt tak saknar råspont och papp, om jag gissar rätt. Alltså taket består av masonit läkt och pannor.
Och det är den klassiska snåla konstruktionen som man byggde på den tiden. Vid kraftig regn plus lite kraftig vind så läcker det in på olika hål.
Så länge alla pannor är hela och ligger på plats bör inga större läckage inträffas.
Personligen skulle jag satsa på takbyte med riktig konstruktion (papp och råspont) inom närmaste framtid.
I annat fall bör du kolla vinden efter varje oväder.
Och det är den klassiska snåla konstruktionen som man byggde på den tiden. Vid kraftig regn plus lite kraftig vind så läcker det in på olika hål.
Så länge alla pannor är hela och ligger på plats bör inga större läckage inträffas.
Personligen skulle jag satsa på takbyte med riktig konstruktion (papp och råspont) inom närmaste framtid.
Om man inte har utrymme för takbyte, är det en god idé att ta in takläggare för att täppa igen eventuella håligheter? Lär man väl se hyfsat lätt där svartmögel börjat växa?T tyomka skrev:Ditt tak saknar råspont och papp, om jag gissar rätt. Alltså taket består av masonit läkt och pannor.
Med ovan kommentarer och vad jag läst känns det överlag helt - helt utanför mitt kompetensområde. Jag skulle behöva plocka in någon som åtminstone kan hjälpa till att felsöka kring följande frågeställningar för att förstå vad problemet är:Intet skrev:
- Fuktighetsnivå, vad beror det på? Läckor? Utifrån, underifrån?
- Undertryck/ventilation (har en ny Thermexfläkt för centralventilation som inte är justerad), är detta steg 1?
- Hur illa är det, objektivt, inte för att sälja in produkter (vilket jag upplever att många försöker med)?
- Kostnader för åtgärd, olika lösningsförslag
Vilken kompetens behövs för ovan? Jag har inte den det kan jag garantera
Kan vara aktuellt att ta in någon sakkunnig att titta över i fall det behöver åtgärdas på några ställen om inte du själv besitter den kunskapen.P Pigi163 skrev:
Tänk även på att med den takkonstruktion du har kan även snö blåsas in på ställen runt genomföringar, skorsten, vid nocken, rändaller osv som i vanligt fall inte märks av att det är något fel.
Inget som helst fel där. Är ju "masonit" med läkt och pannor. Det ska se ut sådär.