Vi flyttade in i vårt hus för sex veckor sedan och förra helgen upptäckte vi svartmögel i ett av badrummen. Huset är ett Myresjö från 1997 och såldes som varudeklarerat. Jag har i efterhand förstått att varudeklarerat inte är riktigt så bra som det utger sig för att vara.

Anticimex kommer på måndag för att göra en koll men cynisk som jag är tänker jag att det ligger i deras intresse att säga att det inte är någon fara eftersom det är de som godkänt det på besiktningen.

Vi började använda det andra badrummet istället och upptäckte då att det finns svartmögel även där.

Det största problemet i sammanhanget är att vi har en sexmånaders bebis som vi såklart vill skydda. Jag har pratat med 1177 och de tycker att vi kan vänta med åtgärd till efter Anticimex varit här, men vi är fullt beredda att hitta något temporärt och flytta om det krävs för hans skull.

Min fråga är om någon har erfarenhet av hur mycket svartmögel kan sprida sig och vad vi kan förvänta oss. Vad bör vi kolla efter och hur går vi vidare om Anticimex säger att det bara är att städa bort och bättra på ventilationen?

Jag tänker att även om vi sätter in bättre ventilation så finns ju svartmöglet redan i huset och vi vill inte chansa med vår sons hälsa. Vi har beställt självtester för att mäta sporhalt i luft som vi kommer testa med, men finns det risk att det inte alltid ger utslag?

Vet inte heller vad säljarna har för ansvar i detta? Det verkar osannolikt att de inte kände till problemet, men på frågelistan har de intygat att det inte finns några som helst problem med huset.
 
  • Närbild på svartmögel mellan glasblock i badrum, indikerar mögelproblem i hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en duschdörr med synlig svartmögel i fogar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel längs kanten av en badrumsdörrkarm vilket indikerar mögelproblem i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel vid badrumskakel och rör i ett hus från 1997.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel vid kakelfogar och silikon i hörnet av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel i hörnet vid duschväggen och genomskinliga kakelplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartmögel längs med list och kakel på badrumsgolv som indikerar fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i badrum med mögelskador, två spotlights och en duschhuvud är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det där är inga konstigheter. På sin höjd går det säga att det är dåligt städat. Det är bara att skura gärna med Klorin eller liknande. Vill du ha nyskick på silikonfogarna så är det bara att ta bort de gamla fogarna och silikona nya fogar.

Här finns det verktyg, får väl göra reklam för Byggahus egen webshop :giggle: (@Per Eskilsson),
https://shop.byggahus.se/collections/smarta-verktyg/products/fogskrapa-fogutjamnare-wolfcraft
https://shop.byggahus.se/collections/smarta-verktyg/products/fogpistol-mg550-wolfcraft
 
  • Gilla
Minski och 12 till
  • Laddar…
sunnis
Det där är ju inga konstigheter, fullt normalt att man får svarta prickar i ett badrum som inte städas eller rengörs som man ska. Det som möglar är tvålrester uppblandat med hudavfall och annat organiskt avfall från husets förra ägare.

Det är bara att kavla upp ärmarna, på med städhandskar och köpa in starka rengöringsmedel för badrum, typ Hedins Duschan, mögelbort, klorin osv och börja jobba med borstar och tandborstar och skrubba rent.

Dåliga silkonfogar får ni skrapa bort och ersätta med nya och fräscha. Demontera det som är enkelt så ni kommer åt alla springor.

Det där var ett jättesnuskigt och uruselt städat badrum för utflytt.

En städfirma kan lösa det också med ROT avdrag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zojx och 2 till
  • Laddar…
Kolla gärna ventilationen när du ändå håller på. Ta bort ventilen i taket och känn efter med handen inne i röret så det inte är igentäppt av dammkokor.
 
  • Gilla
postkontrollen och 3 till
  • Laddar…
Städa rent med klor eller dylikt.
Fullt normalt. Helt ofarligt.
 
  • Gilla
Zojx och 1 till
  • Laddar…
Det där kallas hygieniskt mögel och är smuts som möglar(gammal tvål och hudrester mm) lika normalt som att en gammal limpa möglar. Köp cillitbang mögel och städa, kontrollera även att ventilationen fungerar som den ska
 
  • Gilla
postkontrollen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Japp, inget att noja över, det uppstår under de fuktiga sensommarmånaderna. Nu när eldningssäsongen är igång så blir luften inomhus torr och påväxten uppträder först nästa sensommar igen om ni städar nu.
 
  • Gilla
Zojx
  • Laddar…
Tack för svar alla! Det låter ju betryggande, men funderar fortfarande på möglet i taket. Där uppe finns det ju inte så mycket för möglet att leva på, är det inte lite oroväckande att det växer där?

Tänker på det där med att städa så det försvinner, är det inte alltid en risk att det finns kvar och ligger latent? Jag har aldrig haft svartmögel inomhus förut, trots att jag inte alltid varit nitisk med badrumsstädningen. Så tänker att det ändå måste vara en skillnad nu när det faktiskt finns i huset?
 
Det är normalt! Kolla upp hur suget är från ventilen i taket i badrummet också
 
  • Gilla
Zojx
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z Zojx skrev:
Tänker på det där med att städa så det försvinner, är det inte alltid en risk att det finns kvar och ligger latent? Jag har aldrig haft svartmögel inomhus förut, trots att jag inte alltid varit nitisk med badrumsstädningen. Så tänker att det ändå måste vara en skillnad nu när det faktiskt finns i huset?
Svartmögel finns överallt. Svamp och mögel finns överallt. Du exponeras hela tiden för sporer och tar du lukten av jord så är det lukten av svamp du känner. Samma sak i skogen, skogslukten är lukten av svamp.

Om svamp och mögel växer till handlar mest om det finns fukt eller inte. Det handlar alltså inte om tillgång på sporer i första hand. Fukten i sin tur styrs till stor del av ventilationen i huset. Men under varma sommardagar när det är varmare ute än inne så stiger den relativa luftfuktigheten inomhus och vattnet från senaste duschen tar lång tid att torka ut på ytorna. Nu börjar möglet att växa.
 
  • Gilla
Zojx och 1 till
  • Laddar…
Tack alla, låter som att jag kanske jagat upp mig lite mer än jag behövde då. Blev mest väldigt orolig å vår pojkes vägnar.

Får köra en grovrengöring av båda badrum, såg att det fanns firmor som riktade in sig på att ta bort mögel så kanske får bli nån av dom. Helt korrekt att flyttstädningen var usel, men vi missade det vid inflytt pga så mycket fokus på annat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är normalt! Kolla upp hur suget är från ventilen i taket i badrummet också
Suget från ventilen var ok, men vet inte om man kan dra upp det ytterligare? Det var rent i röret iaf, så inget som blockerade.
 
Då är det slarvigt städat av tidigare boenden. Håll rent så återkommer det inte.
 
  • Gilla
Zojx
  • Laddar…
Z Zojx skrev:
Tack alla, låter som att jag kanske jagat upp mig lite mer än jag behövde då. Blev mest väldigt orolig å vår pojkes vägnar.

Får köra en grovrengöring av båda badrum, såg att det fanns firmor som riktade in sig på att ta bort mögel så kanske får bli nån av dom. Helt korrekt att flyttstädningen var usel, men vi missade det vid inflytt pga så mycket fokus på annat.
Det är bara att bita ihop. Som villaägare så är du din egna vaktmästare. När du ändå håller på så tar du och rensar duschavloppet och tvättställskoppen. Det är absolut inte värre än att byta diarreblöja...:cool::p
 
  • Haha
  • Gilla
Quartto och 3 till
  • Laddar…
Z Zojx skrev:
Suget från ventilen var ok, men vet inte om man kan dra upp det ytterligare? Det var rent i röret iaf, så inget som blockerade.
Vad jag kan se på bilden så är ventilen utskruvad ordentligt. Jag tror inte du behöver öka flödet mer. Kolla om du har ngt testprotokoll med uppmätta flöden.
 
  • Gilla
Zojx och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.