Vi har bott i en enplans villa med källare nu i snart 2 år.
Gick ner i källaren och såg efter varit borta på semester i 4 veckor att det är väldigt svarta fläckar och stora ställen i just fogen. Det första jag tänker är svartmögel. Det är lixom små svarta prickar.

Vad tror ni?
Och om det skulle vara det vad ska jag göra förutom att gå till mitt försäkringsbolag.

Tack på förhand för all hjälp.

• Vägghörn med synlig mögelskada och avflagande färg vid golvkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett golv med oregelbundna sandfärgade stenplattor och mörka fogar.
    Skapa konto
  • Väggmöte med synlig mögelbildning och fuktskador nära en träpanel.
    Skapa konto
Troligen har du hög fuktvandring genom fogen, inte mycket att gå till nåt försäkringsbolag om. Ta fram städmaterial och gå ner på på knä med trasa och svamp.

Stefan N Stefan N skrev:
Troligen har du hög fuktvandring genom fogen, inte mycket att gå till nåt försäkringsbolag om. Ta fram städmaterial och gå ner på på knä med trasa och svamp.
Det är så enkelt alltså.
Jag har en kärscher ångmaskin eller det gör det bara värre?

Tack för snabbt svar.

Theandree Theandree skrev:
Vi har bott i en enplans villa med källare nu i snart 2 år.
Gick ner i källaren och såg efter varit borta på semester i 4 veckor att det är väldigt svarta fläckar och stora ställen i just fogen. Det första jag tänker är svartmögel. Det är lixom små svarta prickar.

Vad tror ni?
Och om det skulle vara det vad ska jag göra förutom att gå till mitt försäkringsbolag.

Tack på förhand för all hjälp.
Har ni ändrat någon ventilation i källaren på sista tiden? Slagit av fläkt ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni ändrat någon ventilation i källaren på sista tiden? Slagit av fläkt ?
Nej inget alls.

Finns det ingen ventilation?

Finns det ingen ventilation?
Jodå där finns ventilation i form utav ventiler i badrummet, bastun och ett i vardagsrummet på källarplan. Dock inget i hallen i källaren där detta finns.

Jodå där finns ventilation i form utav ventiler i badrummet, bastun och ett i vardagsrummet på källarplan. Dock inget i hallen i källaren där detta finns.
Bara ventiler, inga fläktar ?

Bara ventiler, inga fläktar ?
Nej bara ventiler. Endast fläkt i badrummet på ovanvåningen.

Köp en avfuktare om ni inte har. Världens bästa pryl. Kostar bara ett par tusen och gör underverk för känslan i fuktiga källare.

Avfuktare har jag tänkte köra den i källare denna veckan.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nej bara ventiler. Endast fläkt i badrummet på ovanvåningen.
Inte bra, det ska vara fläktar i badrum och tvättstugan. Ni måste vädra ut fukten på något sätt. Avfuktare är bra vid extremt hög luftfuktighet

• Gilla
Theandree och 1 till
  • Laddar…
Inte bra, det ska vara fläktar i badrum och tvättstugan. Ni måste vädra ut fukten på något sätt. Avfuktare är bra vid extremt hög luftfuktighet
Då ska jag fixa fläktar. Borde väl inte vara så svårt att montera tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.