Jag säger mögel.
Mikrobiell påväxt, bör saneras. Jag gissar på att Stachybotrys chartarum kan förekomma där. Tapeten ser bubblig ut även till vänster. Vore jag i din sitts skulle jag skära upp tapeten och se hur stort område som är påverkat, samt ta reda på varför det är blött.
![Mögel bakom lös tapet nära golvlist, potentiell Stachybotrys chartarum. Bubblighet syns till vänster, tapetskärning föreslås för skadebedömning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/821/821736-4ee60caf6653111fb7e6e139b034b59a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bubblig tapet e nog dåligt jobb av mig (det har varit så sedan jag tapetserade om).
Men ni föreslår att jag river tapet och kollar hur stort det blivit?
Går inga rör eller liknande i närheten.
Det närmaste är kyl/frys som ligger vägg jämte ca 50-100cm.
Men ni föreslår att jag river tapet och kollar hur stort det blivit?
Går inga rör eller liknande i närheten.
Det närmaste är kyl/frys som ligger vägg jämte ca 50-100cm.
Du säger att det är i anslutningen mellan kök och altan. Är det ett tak på altanen, hur ansluter det i så fall mot väggen?
Ja, riv bort allt tills du kommer till oskadat område. Lossa även på golvlisten och se hur det ser ut bakom. Finns dock risk att du även får öppna väggen för att se hur skadat det är på insidan. Har du tillgång till en fuktkvotsmätare?
Ja, riv bort allt tills du kommer till oskadat område. Lossa även på golvlisten och se hur det ser ut bakom. Finns dock risk att du även får öppna väggen för att se hur skadat det är på insidan. Har du tillgång till en fuktkvotsmätare?
Skrapa lite först och se ifall det är en djup missfärgning eller bara lite på ytan. Känn efter ifall du kan ana att väggen är fuktig eller ej. Ett utmärkt sätt är att skära bort en bit och trycka lätt mot dina läppar. De är utmärkta fuktcensorer.
Började lossa tapet. Gick inget uppåt men neråt så lossade på golvlisten också. En som gjorde om i det rummet för 2-3 år sedan hade satt en listspik rakt igenom ett bakomliggande vattenrör…
Detta upptäcktes väldigt enkelt då jag drog spiken (såg inte att den satt i röret) och det forsade ut vatten.
Det e stoppat nu men jag förmodar att detta vart orsaken till svartmöglet?
Detta upptäcktes väldigt enkelt då jag drog spiken (såg inte att den satt i röret) och det forsade ut vatten.
Produkter som diskuteras: "listspik"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/293211_180x.jpg?v=1680005434)
Listspik
Listspikar är mindre spikar som används för att fästa lister eller smala bitar av trä. De har oftast en tunnare design för att minimera skador på listerna och förhindra splittring av träet.
Läs mer
![BirgitS](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/155/155688.jpg?1646583635)
BirgitS![Premium Premiumikon: Badkar](/forum/styles/main/premium/badkar.svg)
Medlem
· Stockholms län
· 42 194 inlägg
BirgitS![Premium Premiumikon: Badkar](/forum/styles/main/premium/badkar.svg)
Medlem
- Stockholms län
- 42 194 inlägg
Eftersom det inte var vatten utifrån kanske försäkringsbolaget kan betala lite och ställa upp med uttorkningsfläkt. Hör med dem.NicklasP skrev:
Började lossa tapet. Gick inget uppåt men neråt så lossade på golvlisten också. En som gjorde om i det rummet för 2-3 år sedan hade satt en listspik rakt igenom ett bakomliggande vattenrör…
Kanske bra med plast på golv mm samt ventilation med utblås utomhus för att förhindra att mögelsporerna sprider sig inomhus?