Hej!

Lyfte lite på en tapet som lossnat som ligger i anslutning till köket/altanen.

Är detta svartmögel?

• Tapet lyfts bort vid golvlist, avslöjar mögelliknande missfärgningar bakom tapeten i ett rum nära köket eller altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag säger mögel.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det ser i alla fall väldigt likt ut

Mikrobiell påväxt, bör saneras. Jag gissar på att Stachybotrys chartarum kan förekomma där. Tapeten ser bubblig ut även till vänster. Vore jag i din sitts skulle jag skära upp tapeten och se hur stort område som är påverkat, samt ta reda på varför det är blött.
Mögel bakom lös tapet nära golvlist, potentiell Stachybotrys chartarum. Bubblighet syns till vänster, tapetskärning föreslås för skadebedömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
namnbyte och 2 till
  • Laddar…
Bubblig tapet e nog dåligt jobb av mig (det har varit så sedan jag tapetserade om).

Men ni föreslår att jag river tapet och kollar hur stort det blivit?

Går inga rör eller liknande i närheten.
Det närmaste är kyl/frys som ligger vägg jämte ca 50-100cm.

Du säger att det är i anslutningen mellan kök och altan. Är det ett tak på altanen, hur ansluter det i så fall mot väggen?
Ja, riv bort allt tills du kommer till oskadat område. Lossa även på golvlisten och se hur det ser ut bakom. Finns dock risk att du även får öppna väggen för att se hur skadat det är på insidan. Har du tillgång till en fuktkvotsmätare?

Skrapa lite först och se ifall det är en djup missfärgning eller bara lite på ytan. Känn efter ifall du kan ana att väggen är fuktig eller ej. Ett utmärkt sätt är att skära bort en bit och trycka lätt mot dina läppar. De är utmärkta fuktcensorer.

Det är definitivt svartmögel!

Det måste finna tillskjutande fukt, alternativt dålig ventilation så luften står stilla och kan kondensera.

Började lossa tapet. Gick inget uppåt men neråt så lossade på golvlisten också. En som gjorde om i det rummet för 2-3 år sedan hade satt en listspik rakt igenom ett bakomliggande vattenrör…

Detta upptäcktes väldigt enkelt då jag drog spiken (såg inte att den satt i röret) och det forsade ut vatten.

Det e stoppat nu men jag förmodar att detta vart orsaken till svartmöglet?

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
Högst antagligen, ja!

BirgitS
NicklasP NicklasP skrev:
Började lossa tapet. Gick inget uppåt men neråt så lossade på golvlisten också. En som gjorde om i det rummet för 2-3 år sedan hade satt en listspik rakt igenom ett bakomliggande vattenrör…

Detta upptäcktes väldigt enkelt då jag drog spiken (såg inte att den satt i röret) och det forsade ut vatten.

Det e stoppat nu men jag förmodar att detta vart orsaken till svartmöglet?
Eftersom det inte var vatten utifrån kanske försäkringsbolaget kan betala lite och ställa upp med uttorkningsfläkt. Hör med dem.

Kanske bra med plast på golv mm samt ventilation med utblås utomhus för att förhindra att mögelsporerna sprider sig inomhus?

spikplanka spikplanka skrev:
Kanske bra med plast på golv mm samt ventilation med utblås utomhus för att förhindra att mögelsporerna sprider sig inomhus?
De dör när förutsättningarna inte längre är de rätta. Dessutom finns de redan överallt, så det är redan ett förlorat slag. Tvål och vatten funkar bra.

Har du haft ett droppläckage i 2-3 år bör du kontrollera insida vägg och även bjälklaget. Kontakta ditt försäkringsbolag så de får ut en fukttekniker som kan bedöma omfattningen.

• Gilla
NicklasP och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
De dör när förutsättningarna inte längre är de rätta. Dessutom finns de redan överallt, så det är redan ett förlorat slag. Tvål och vatten funkar bra.
En etablerad fuktskada med mögelpåväxt ska inte jämföras med den naturliga förekomsten av sporer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.