Hej,
Har någon varit med om liknande och upplevt att det reducerat funktionen etc?
-högra justerskruv/ventilen på framledningen till golvet är ca åtta år och är helt svarta. Sitter i ett system med både gamla radiatorer med gamla rör och med modern golvvärme (plastslang).
-de vänstra är i samma system (men ca tre år) och helt rena.
LK själva uppger att detta inte skall vara något problem men jag är dels skeptisk till att jag fick talat med en praktiker (utan snarare en projekterade) och hem verkade inte ha jobbat så länge. Upplever att de äldre delarna inte riktigt blir varma.
Kommunalt vatten av god kvalisort (inget speciellt ur kalksynvinkel etc).
Tack på förhand
Har någon varit med om liknande och upplevt att det reducerat funktionen etc?
-högra justerskruv/ventilen på framledningen till golvet är ca åtta år och är helt svarta. Sitter i ett system med både gamla radiatorer med gamla rör och med modern golvvärme (plastslang).
-de vänstra är i samma system (men ca tre år) och helt rena.
LK själva uppger att detta inte skall vara något problem men jag är dels skeptisk till att jag fick talat med en praktiker (utan snarare en projekterade) och hem verkade inte ha jobbat så länge. Upplever att de äldre delarna inte riktigt blir varma.
Kommunalt vatten av god kvalisort (inget speciellt ur kalksynvinkel etc).
Tack på förhand
Inget ovanligt att dom blir svarta. Går att rengöra. Den till höger har kanske lite dåligt flöde. Ett foto på hur hela paketet ser ut är bra. Sen det med radiatorer och GV kan vara lite lurigt att få till. VP ställs in för elementen som behöver lite högre temp än GV och GV justeras in för rätt temp ut.
tack, svarta alltså inget problem.
Flödet och FL-temp är bökigt ja och spec i kombination med radiator men det är under kontroll.
Flödet och FL-temp är bökigt ja och spec i kombination med radiator men det är under kontroll.
Det svarta KAN vara ett problem, det sätter sig i ventiler och pumpar och kan becka igen helt om det är mycket av det.B Berguven_glenn skrev:
Jag fick stopp i min värmepump (lågt flöde) p g a magnetit i massor.
Det finns speciella magnetitfilter som löser problemet, jag installerade Boilermag och det fastnade en himla massa svart klet i det, och mina glas klarnade betydligt, samt att flödesproblemet försvann helt.
Liknande trådar
-
Vilka friskluftsventiler ska vi ha?
Ventilation -
Svarta prickar på balkong
Altan & Uteplats -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
LK fördelare MED avstägningsventiler, sämre flöde?
Vatten & Avlopp -
Vilket är det svartaste/mörkaste papptaket
Tak & Vind