Hejsan!

Är det någon här som har byggt ett kök med svarta eller grafitgrå luckor?

Vi funderar på ett sådant kök, men vi vill nog inte ha blanka luckor (ikea).

Vi har en öppen planlösning och kommer bara ha ett överskåp med frostad ruta och aluminiumram, för att köket inte ska upplevas för "kallt".

Några tips? Någon som har ett "svart kök"?

/HannaBo

Hej!
I vår gamla lgh lackerade vi om våra köksluckor till en halvblank svart färg och monterade på nya handtag i rosttfritt. Det blev så snyggt att vi har lämnat in våra köksluckor i vårt nya hus för att göra samma sak.
Go for it!!

Hej!

I en hyreslägenhet där jag flyttade in i början av 90-talet var köket gult med brunblommig fondvägg, bajsbruna luckor, blå perstorpsbänkar och orange plastmatta. Det var rejält med huga faktiskt.

Vi målade på eget bevåg väggarna vita, satte upp en svart/vit fondtapet med medaljonger (som för övrigt syns överallt nu) och målade om de bajsbruna luckorna blankt svarta. Det blev kanonbra. Jag tror att blankt är bra om man väljer svart, för det blir mycket ljusare än matt eftersom det reflekterar ljuset mer.

Fick lite problem när vi skulle flytta och värden tyckte att vi skulle återställa. Eftersom svarta köksluckor var lite ovanligt i hyreslägenheter på 90-talet och kanske inte passar alla.

Då visade jag visade jag honom de bruna insidorna på luckorna (som vi inte hade orkat måla) och sa att om han tvingade mig att återställa så skulle jag måla tillbaka den bruna färgen. Efter det fick vi lämna det som det var. :D

/Ulrica

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.