Jag undrar om det var så smart att välja ett svart grovmönstrat klinkergolv?

Det började med att det blev en besiktnings anmärkning på att fogrester satt kvar på plattorna.
Entrepenören skickade dit snickarna!! för att rengöra plattorna med nån sorts gucka (klinkerrent kanske??)
Efter rengöringen så gulnade vissa av plattorna, jag har aldrig sett nåt liknade!

Nyligen så hand skurade vi själva plattorna för att få bort kalk rester och ev också det gula som fanns kvar på plattorna.
Vi provade både med grönsåpa och Ajax rengörningsmedel avsett för badrumm mm.
Efter rengöringen så blev plattorna ännu mer vit-gråa flammiga.
Nu ser hela golvet för jävligt ut!
Kan rengöringsmedlet som snickarna lade på ha legat på för länge så att plattorna är förstörda?

Plattorna är i sitt grundutförande otroligt vackra men som det är nu så börjar jag fundera på att lägga ut ett nytt lager med andra plattor över de mer eller mindre förstörda plattorna.

Finns det nåt man kan göra?

Till saken hör ju också att vi har tvistat med entrepenören så där har vi inte mycket att hämta!

CIMG3086.jpg
CIMG3090.jpghttp://i236.photobucket.com/albums/ff28/gbak/New House/CIMG3090.jpg

Redigerat:
jag har råkat ut för samma sak,skulle rengöra efter fogningen åkte till butiken där vi köpte kakel och frågade vad vi skulle ha fick rengöringsmedel som skulle vara avsett för golvet,jag spädde ut för jag anade att det var starkt så jag gjorde kanske 4 ggr så svagt som det skulle vara +sköljde ganska så omgående efter skrubbning och resultatet blev att klinkersen blev matt pluss fogen färgad både på golvet och lite upp på väggen
inte mycket att gör åt det.i efter hand så skulle man såklart inte ha använt starka medel utan att testa i ett litet hörn,men när jag hade frågat enkom så trodde jag att det var ok hmmm

faen vad trist, kontakta tillverkaren av plattorna....

Det finns väl något som man kan pensla på plattorna innan man fogar så att inte fogen smutsar ner plattorna. Är det någon som har någon erfarenhet?

En del plattor är hopplösa att få rena efter fogning. Problemet är att de ser rena ut när man fogat färdigt och golvet fortfarande är fuktigt. När sedan plattorna torkar visar sig de fogrester man missat då fogen tenderar att ljusna rejält när den väl torkat. 9 gånger av 10 är det sträv granitkeramik där fogen går i samma ton som plattan.

Det är inte lätt att göra något åt utan vad som då måste göras är syratvätt. Då är det viktigt att man mättar fogarna med vatten och tar det lite piano med rengöringen men det bör påpekas att det inte är alltid det fungerar heller. Att däremot plattorna i sig skulle missfärgas har jag aldrig tidigare hört talas om utan det låter som om det är nåt mysko med dem.

Prova att mätta de med klinkersolja annars. Funkade rätt bra för mig.

Min bror har haft samma problem men hittade ett rengöringsmedel som fungerade det var euroclean Nilfisk advance men namnet på just det medlet kommer jag inte ihåg nu men ringer han och frågar imorgon om namnet. Återkommer

Är dom impregnerade? För dom ska ju bestrykas med speciell olja innan man sätter dom, just för att inte få missfärgningar. Detta ska också göras åtminstone en gång om året.
Är det gjort?

Fredrik&Karl skrev:
Är dom impregnerade? För dom ska ju bestrykas med speciell olja innan man sätter dom, just för att inte få missfärgningar. Detta ska också göras åtminstone en gång om året.
Är det gjort?
Jag kan inte tänka mig att kakelsättaren beströk någon platta med olja, och vi har inte heller gjort det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.