Hej!

Håller på med ett litet isoleringsprojekt. När jag glad i hågen rev ner det gamla taket möttes jag av... svart... isolering.... Min första tanke var givetvis fuktskada, men mönstret var så konstigt, vissa bitar är helt oskadade och vissa relativt svarta. Inga reglar eller andra trädetaljer är påverkade det minsta. Ringde direkt till en "fuktfirma" som påstod att det var avgaser då jag bor nära en väg. En annan påstod att det var fuktigt när det byggdes, men att det torkat ut.

Det svarta är max 1-2 cm in i isoleringen, sen ser den dundergul ut som den ska göra.

Vad tror ni? Bästa förslaget vinner en trasig brödrost...
 
  • Renovering_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja ibland är isoleringen helt enkelt missfärgad av damm, det brukar alltså uppstå mest där det har kunnat blåsa genom (eller förbi ytan) isoleringen.
Kan se hemskt illa ut, utan att vara mer problem än att man haft lite dragigt.

Var det något fuktigt alls där?

Jag tror det finns någon som är bättre lämpad på att svara dig (kanske en moderator ;) )
 
Tackar för svaret! Inge fukt alls. Snustorrt... Har haft väldigt dragigt och det är en av orsakerna till renoveringen. Det är inget tvivel om att det blåst mycket genom isoleringen. Ska fortsätta att riva ner övervåningen nu. :)
 
  • Gilla
Lillebr0r
  • Laddar…
Nja..

Det är alltid svårt o sia.. Men det skulle kunna vara perioder av extra fuktig luft som har dragit igenom isoleringen. Eller inbyggt fukt..

Hade det varit tex en spik från insidan så hade det blivit en svart rund (som en 5krona typ).. här ser det ju mera ut att vara draget eller nått..

Men nu gör du ju om.. så då gör du ju ändå rätt.. :)

Se till att vind inte blåser igenom isoleringen.. då har det inget vidare isoleringsvärde.

tänk på din innomhus ventelation också.. Efter som det troligen blir tätare nu..
 
Som det ser ut på bilden så är det svarta mot diff.plasten.

Om det är så att plasten inte varit helt tät, t.ex en liten reva, går den fuktiga inomhusluften ut i isoleringen som svartnar ytligt och lokalt.
 
Det känns som en rimlig förklaring, för plasten har varit *mycket* bristfälligt placerad. Har det nån betydelse om isoleringen ligger kvar eller bör man byta den?
 
Mikael_L skrev:
Ja ibland är isoleringen helt enkelt missfärgad av damm, det brukar alltså uppstå mest där det har kunnat blåsa genom (eller förbi ytan) isoleringen.
Kan se hemskt illa ut, utan att vara mer problem än att man haft lite dragigt.

Var det något fuktigt alls där?

Jag tror det finns någon som är bättre lämpad på att svara dig (kanske en moderator  ;) )
Det lutar nog till att Mikael_L får dela priset med mig, då vi funderar i samma banor.
Det är inte stora springor som behövs för att damm, avgaser och annat skall dra in i väggar och tak.
 
Mikael_L
HURRAAAA !!!
En trasig brödrost är en av de få grejer jag fortfarande inte har ;D ;D
 
Eftersom ni är två som har svarat rätt så får ni komma och kvittera ut den i 3-timmarsintervaller i Mockfjärd. Ta med välisolerade handskar om ni ska rosta nåt. :D

Tackar för all hjälp som jag fått!
 
Hej, har varit bortrest ett tag men ser inläggen ovan.

Det borde vara ganska enkelt att se om det svarta kommer utifrån. Då borde ju isoleringen vara missfärgad den väg luften kommit in genom väggen och förmodligen mest missfärgad på utsidan. Är verkligen din omgivning så smutsig?

Eller är missfärgningen av isoleringen koncentrerad till ytan in mot huset och plasten?

Har egen erfarenhet av ´Svart isolering`. Vi hade ett 11/2 planshus byggt på 80-talet, mycket tätt och välisolerat. Detta hus var isolerat ända upp i nocken, dvs även vinden var varmisolerad. Uppe på vinden såg man alltså takstolarna med den gula isoleringen emellan. En diffusionsplast var uppspänd mot takstolar och isolering. Under årens lopp användes vinden för förvaring. När vi vid ett tillfälle gjorde en vindsrensning upptäckte vi svarta fläckar på insidan av isoleringen. I samtliga fall av fläckar hade det gått hål i plasten, förmodligen hade vi stött igenom plasten när vi stuvat in grejor.

En besiktningsman tillkallades som förklarade att problemet var att den fuktiga inne luften gått ut genom hålet i plasten och missfärgat isoleringen. Det hade spritt sig runt hålet och trängt in någon cm i isoleringen.

Det var helt torrt och så pass lite att ingen annan åtgärd än tätning av plasten behövdes.
Om det är mycket och utspritt rekommenderas att byta den del av isolering som är missfärgad.
Vad kan man lära av detta? Att det är viktigt att förhindra ångtrycket på insidan att tränga in i konstruktionen med hjälp av en bra diffspärr.

 
:)
 
Med tanke på att plastningen tidigare har varit lika felaktig som att fiska i en orkan så är det inte så konstigt att det såg ut som det gjorde. Nu är allt bytt iallafall och luftspalt skapad bakom. Håller på att plasta igen det nu.

Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Solkväll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.