Hej , Ska byta pannor och är villrådig mellan Svart Benders Candor eller Svart Benders Halvmatt. Se bilderna för att se skillnad på plattans nyanser. Huset är sen 1923. Uterummet tillbyggt 2009.

• Tegelhus med nytt uterum och svarta takpannor, omgiven av grönska. Diskuteras pannans nyanser för byte. Huset byggt 1923, uterum tillbyggt 2009.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart takpanna med cirkulär öppning visas i någon som håller den. Diskussion om Benders Candor eller Halvmatt för hus från 1923.
    Skapa konto
  • Svart takpanna med rund öppning, Benders Candor, visas närbild för att illustrera nyansskillnader vid byte av takpannor.
    Skapa konto
Hej!

Riktigt bra pannor det där!

De "glaserade" kan bli ett fint tillskott som gör att huset utmärker sig en del, medan de halvmatta alltid är ett säkert kort.

Ni verkar ha en del buskage och träd runtom, inte funderat på gråa takpannor? Tycker att de ger ett gott intryck under en längre tid, gentemot svarta (vad gäller smuts). Dock kanske det inte passar husets estetik i övrigt när man tänker på det..

Vissa kommuner kan även vara lite nojiga med att byta färg på taket, då det ibland behöver passa in med övriga området.'

Personligen hade jag nog valt glaserade i svart färg. =)

Mvh

R
Glaserade eller blanka står sig bättre mot väder o vind så jag skulle valt dom blanka för även dom fejdar med åren av solutsatthet..

M Magnus_Anderssonn skrev:
Hej!

Riktigt bra pannor det där!

De "glaserade" kan bli ett fint tillskott som gör att huset utmärker sig en del, medan de halvmatta alltid är ett säkert kort.

Ni verkar ha en del buskage och träd runtom, inte funderat på gråa takpannor? Tycker att de ger ett gott intryck under en längre tid, gentemot svarta (vad gäller smuts). Dock kanske det inte passar husets estetik i övrigt när man tänker på det..

Vissa kommuner kan även vara lite nojiga med att byta färg på taket, då det ibland behöver passa in med övriga området.'

Personligen hade jag nog valt glaserade i svart färg. =)

Mvh
Tackar för svar ! Vi bor utanför detaljplan område samt kollat det med kommunen redan så den detaljen bör vara under kontroll. Gällande grå så var vi lite inne på det men när vi kollade i butik så var det för ljust gråa så vi valde bort det alternativet.

Jag är väl mest inne på de blanka då jag tror det går rätt bra ihop med tillbyggnaden som går i metallic, då kommer det verkligen synas att huset är äldre men både tillbyggnad och tak är "nytt". Men bra med second opinions innan man trykcer på knappen :)

• Gilla
Magnus_Anderssonn
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Glaserade eller blanka står sig bättre mot väder o vind så jag skulle valt dom blanka för även dom fejdar med åren av solutsatthet..
Tack för svar ! Just uthålligheten mot naturen, sol, mossa osv är i princip den enda funktionella skillnaden på modellerna. Fasaden på bild är den som ligger i söderläge med massor av sol de dagar vi benådas med sånt.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Ja solen vill vi ju ha men den är elak mot våra byggmaterial i dom allra flesta fall, men ibland jobbar den för oss materialmässigt med och då tänker jag att den håller borta vissa påväxten på fasaden och taken tex. detta brukar man se en tydlig skillnad mellan norrsidorna och sydsidorna..

• Gilla
msbr
  • Laddar…
Jag hade också kört glaserade som man så snyggt kallar det. :) Brukar ta en 20 år innan effekten (blankhet) avtar så pass att det börjar bli lite gråtrist. Beror dock på läget huset är placerat såklar. =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.