Jag har för ett halvårsen flyttat hemifrån och har renoverat sovrummet och vardagsrummet i den nya lägenheten. Jag håller nu på med hallen och hade tänkt tapetsera om. Jag drog ner den yttersta tapeten då det var en ful strukturtapet. Huset är ifrån 40talet och bakom strukturtapeten fanns en ganska tunn grön tapet. Jag hade tänkt försöka ha den som grund när jag skulle tapetsera. Eftersom det blev en del skador i tapeten skulle jag gå på med spackel, dock märkte jag att tapeten bakom börajde släppa och det blev "bubblor".

Jag antar att jag inte kan använda denna tapet som grund då den verkar sitta alldeles för dåligt. Alternativ två är väl då att riva ner även den och sedan tapetsera på putsen (eller var det nu är, har inte så jättebra koll). Anledningen till att jag inte valde detta alternativ från början var att underlaget inte är helt slätt utan "kornigt" vilket förmodligen skulle ge mig massor av mer spackeljobb och ev bredspackling vilket inte är något för en nybörjare?

Jag googlade lite och läste att det kanske kunde räcka med sk skrapspackling, att man la på ett tunnt lager bara för att fylla i håligheterna, det jag undrar över är ifall underlaget är tillräckligt bra för det eller ifall det krävs bredspackling? Jag slänger upp en bild och hoppas att det går att tyda hur grovt underlaget är.

Sedan, ifall det räcker med skrapspackling, är det något en nybörjare kan klara av? Jag har som sagt renoverat sov och vardagsrum väldigt nogrannt och är väldigt petig av mig och skulle väl anse mig som händig.

http://img99.imageshack.us/img99/8528/img2062ban2.jpg

Ni kan se lite olika bitar av väggen på bilden. Först det gråa som är min provspackling jag har gjort, sedan har vi "underlaget" som jag i så fall ska spackla. Sedan finns det vitt spackel och lite gammal tapet som låg bakom den tapet som jag rev ner.

Eventuellt nöjer jag mig sedan med att måla väggarna, första tanken var att tapetsera men har börjat att överväga målning, underlättar det något? Jag tänkte på att väggen kanske inte behövde vara exakt lika slät som vid tapetsering.

Redigerat:
Nja, räkna med att få spackla ett par-tre gånger om det skall bli bra.
Målad yta kräver mer av underarbetet, då det inte döljer lika bra som en tapet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.