Hej

Cat6 + cat5e som kommer in i eldosa. Kopplade till två st keystone-jack (tool-less). Hur jag än tänker så kommer jag inte kunna få in keystone-jacken + täcklock i eldosan utan att få tvära böjar på nätverkskabeln.

Hur lägger ni in den styva entrådiga nätverkskabeln i eldosan?

- eldosan är mindre än snusdosa
- keystone-jacken (anslutning i bakända) bottnar nästan dosan

Känns som man inte kan följa rekommenderad böj (snusdosa)?

Några trix?

doslock.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

keystone.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eldosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Johan
 
Redigerat:
S
Snusdosa är väl ett "mått" för fiber o inte cat 6.

Kan lova dig att du inte kan böja en cat6 så hårt att det blir problem.
Hade utbildning på ett nytt instrument att testa nätverk med för 2-3 år sen. Vi testade att göra typ 10 knutar på en nätverkskabel som vi drog åt så hårt vi orkade, sen tuggade jag även på en av knutarna, klockrena mätvärden iallafall. Det som däremot är kritiskt är om du tvinnar upp ett psr ens ett varv för mkt, då kan det bli fail direkt.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
S
Kan säga att anledningen att vi gjorde detta var för att en kollega (arbetsledare) var hysterisk med nätverkskablarna, gick man på dom fick man höra direkt. Efter detta insåg vi att nätverkskabel är i princip odödlig. Givetvis ser vi till att inte skada höljet på den, man om det råkar bli ett veck, eller att man går på den eller kör över med något, är inte hela världen. :)
 
  • Gilla
hyllplan
  • Laddar…
Ok, tack, kan man/bör man återanvända keystone-jack (tool less, alltså punch tool har jag ej använt)
 
S
hyllplan skrev:
Ok, tack, kan man/bör man återanvända keystone-jack (tool less, alltså punch tool har jag ej använt)
Det är ju inga problem att kontaktera om ett sånt uttag när man gjort fel, så lär ju gå att återanvända utan problem.
 
  • Gilla
hyllplan
  • Laddar…
"Det som däremot är kritiskt är om du tvinnar upp ett psr ens ett varv för mkt, då kan det bli fail direkt."
Så man ska försöka behålla tvinnade trådar INNE i jacket? PÅ toppmatade kan det max bli en tvinn som blir kvar? Är det lika viktigt oavsett standard? (5e,6,6a)
 
Nej mer viktigt för cat6 men knappast något du lär märka av som privatperson om du inte ska upp i max spec för cat6 (typ 10gb/s) men det är ju alltid bra att vara noggrann.
 
S
Med fail menade jag fail med mätinstrumentet, behöver inte vara något du märker själv.
Men ja, du ska sträva efter att ha tvinningen kvar så långt det bara går, allre helst ända fram till slitsen där trådarna ska in.men det är som du säger, i ett keystone-jack blir det knappt ett varv.
 
Man kan väl ta bort isoleringen på kablarna. Trådparen är ju inte särskilt platskrävande.
 
S
pelpet skrev:
Man kan väl ta bort isoleringen på kablarna. Trådparen är ju inte särskilt platskrävande.
Förstår jag dig rätt om du menar att han ska skala upp kabeln längre än han behöver? Keystonejacken (dom vi använder) har en dragavlastning som kräver att hela kabeln går in i uttaget, inte bara trådarna. Men fungera skulle det såklart göra.
 
Man behöver ju normalt inte så mycket dragavlastning på en kabel som ligger i flexrör och dosor, så om det är nödvändigt för att få plats så skala lite extra. Men tvinna inte upp trådparen längre än nödvändigt.
 
Manteln kan man ta bort hur mycket man vill av, bara man försöker hålla samma längd på paren, samt att paren inte hamnar för nära varandra.

Att en Cat6-länk skulle tåla valfri behandling kan jag inte riktigt hålla med om, det händer att man måste räta ut skarpa böjar i dosor för att få igenom en mätning.

Sen att det kanske inte märks på datatrafiken (som för det mesta nöjer sig med cat 5e) är en annan femma :)
Så länge kopplingsbilden är korrekt.
 
S
pelpet skrev:
Man behöver ju normalt inte så mycket dragavlastning på en kabel som ligger i flexrör och dosor, så om det är nödvändigt för att få plats så skala lite extra. Men tvinna inte upp trådparen längre än nödvändigt.
Jag tror dock inte att TS har några som helst problem att utföra en korrekt installation, anledningen att han ens upplevde detta som svårt var för att han trodde han behövde ha en "snusdosas" böjradie på kabeln, vilket är omöjligt, men det finns inga såna krav så nu kan han installera bäst han vill :)
 
S
VikHe skrev:
Manteln kan man ta bort hur mycket man vill av, bara man försöker hålla samma längd på paren, samt att paren inte hamnar för nära varandra.

Att en Cat6-länk skulle tåla valfri behandling kan jag inte riktigt hålla med om, det händer att man måste räta ut skarpa böjar i dosor för att få igenom en mätning.

Sen att det kanske inte märks på datatrafiken (som för det mesta nöjer sig med cat 5e) är en annan femma :)
Så länge kopplingsbilden är korrekt.
Tror det är en Fluke DTX-1800 vi använder på jobbet, testar med class E och kabeltyp cat 6A, har ALDRIG haft några problem att få igenom ett mätvärde, om det inte berott på dåligt tvinnade par i vid kontakteringsändarna.

Låter konstigt att du haft såna problem, men jag ifrågasätter det ändå inte, kan säkert vara så. Däremot vet jag av egen erfarenhet att en kabel som är 50 meter lång, vikt med tydliga vikmärken, ett antal knutar på och klämd i en dörr så att den blivit tillplattad en aning, är inga som helst problem att få igenom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.