Sådana här svampar har jag också fullt (med betoning på fullt) av i min nyrullade matta (legat 6 veckor). Har fått förklarat för mig att det beror på fuktigheten och värmen som gör att de poppar upp. Jag har vattnat väldigt mycket pga att mattan skall rota sig ordentligt. Ser ut som att du också har en nyrullad matta.
Svamparna kommer med tiden att försvinna.
Svamparna kommer med tiden att försvinna.
Jag har faktiskt sått gräsmatta förra året så det kanske är ett bra betyg.GreenTurtle skrev:
Då hoppas jag att det bara beror på hög fuktighet och tolkar det som ett tecken på att jag kan slappa istället för vattna.
Många skriver att svampar uppstår om det är fuktigt och om gräsmattan lider av näringsbrist, men nu ska jag tala om att hos oss är det tvärt om. Våran gräsmatta är inte överdrivet fuktig, den känns aldrig fuktig och det står aldrig vatten på den. Av misstag har gräsmattan blivit dubbelgödslad, en kombination av stroller och blåkorn och på de ställen där gräsmattan är dubbelgödslad har dessa små svampar etablerat sig oerhört mycket. Vad kan det bero på.? Gräsmattan är ca 1,5år och har aldrig tidigare haft spår av svamp. HJÄLP??? Jag vill inte ha skiten.. Tänk er när barnen vill springa barfota och det är massa kladdiga svampar som blir mosade under fötterna. Hur får jag bort dem?
Det är inte gödseln i sig som gör att ogräs och svamp får svårt att etablera sig, utan konkurrensen från gräset. Om man med andra ord har en välgödslad men gles gräsmatta så kan ogräs och svamp mycket väl etablera sig.
ChrilleC: Fortsätter svampen att växa även när du klippt gräset/svampen?
ChrilleC: Fortsätter svampen att växa även när du klippt gräset/svampen?