1 219 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Svalt intresse för komplementbostäder
På konsumentens sida
· 3 139 inlägg
Få personer har ansökt om attefallshus som komplementbostadsform.
Du kan läsa artikeln här: Svalt intresse för komplementbostäder
Du kan läsa artikeln här: Svalt intresse för komplementbostäder
Men hur konstigt är det? Ansöker man om att bygga ett attefallshus som permanentbostad gäller samma krav på tillgänglighet som när man bygger en fullstor villa. Detta gör att toaletten kommer uppta en stor del av husets boyta. Jag är dessutom rätt säker på att även energikraven är tillämpliga. Skulle jag bygga ett attefallshus skulle jag kalla det gästhus och få ett bra mycket bättre hus till en betydligt lägre kostnad och minskad komplexitet, oavsett hur jag tänkt använda det (som jag tycker myndigheterna ska skita i)
Tro f-n det, det skall beställas nybyggnadskartor och skickas in ansökningar och ritningar, allt såklart förknippat med kostnader och byråkratisk handläggning. Det gör ju att de som var benägna att bygga ut/nytt tidigare med traditionellt bygglov, antagligen följer den processen idag med. Någon ny målgrupp lockar man ju inte. Bor själv i Malmö BTW...
Tja... nu har du nog spårat ut en del. Så mycket skulle inte toaletten behöva bli. därmed inte bli så mycket dyrare.surfarn skrev:Men hur konstigt är det? Ansöker man om att bygga ett attefallshus som permanentbostad gäller samma krav på tillgänglighet som när man bygger en fullstor villa. Detta gör att toaletten kommer uppta en stor del av husets boyta. Jag är dessutom rätt säker på att även energikraven är tillämpliga. Skulle jag bygga ett attefallshus skulle jag kalla det gästhus och få ett bra mycket bättre hus till en betydligt lägre kostnad och minskad komplexitet, oavsett hur jag tänkt använda det (som jag tycker myndigheterna ska skita i)
Du vill inte ha hur liten dusch som helst... Sedan så undrar jag hur ska du få ett så mycket bättre hus billigare för att du inte behöver uppfylla de krav du hänvisar till? Du vill väl ha isolering i huset? Men berätta gärna för mig hur stort utrymme toaletten behöver uppta för att möta dessa krav? Eftersom du påstår att huset blir så mycket mindre och dyrare för att inte tala om sämre....
Hur skulle du bygga huset? Utan isolering? med ingång genom taklucka?
Tja... isolering vill jag gärna ha i huset... gillar inte att elda för kråkorna... sedan föredrar jag en vettig ingång...
Sedan kommer det hela, det är inte det lättaste att tjäna pengar på uthyrningen...MMR skrev:Tro f-n det, det skall beställas nybyggnadskartor och skickas in ansökningar och ritningar, allt såklart förknippat med kostnader och byråkratisk handläggning. Det gör ju att de som var benägna att bygga ut/nytt tidigare med traditionellt bygglov, antagligen följer den processen idag med. Någon ny målgrupp lockar man ju inte. Bor själv i Malmö BTW...
kostnaden för huset kommer att landa på minst ett par hundringar.... Det tänkte inte herr Attefall på...
Det finns väl gränser för hur mycket isolering man behöver. I min egen stuga, som är i storlek med ett attefallshus, har jag 120mm i väggarna och 150mm i taket. Det räcker hur långt som helst för att hålla värmen men är säkert inte tillräckligt för dagens byggnormer. Och hur litet badrum kan man ha för att klara hendikappskraven, kanske 5kvm? Det är 20% av hela huset. Grejen med att bo på liten yta är att bygga kompakt och då funkar inte dagens byggnormer.Odjuret skrev:Tja... nu har du nog spårat ut en del. Så mycket skulle inte toaletten behöva bli. därmed inte bli så mycket dyrare.
Du vill inte ha hur liten dusch som helst... Sedan så undrar jag hur ska du få ett så mycket bättre hus billigare för att du inte behöver uppfylla de krav du hänvisar till? Du vill väl ha isolering i huset? Men berätta gärna för mig hur stort utrymme toaletten behöver uppta för att möta dessa krav? Eftersom du påstår att huset blir så mycket mindre och dyrare för att inte tala om sämre....
Hur skulle du bygga huset? Utan isolering? med ingång genom taklucka?
Tja... isolering vill jag gärna ha i huset... gillar inte att elda för kråkorna... sedan föredrar jag en vettig ingång...
Det verkar som om kommunernas byggnämnder stretar emot, de vill inte ha några attefallsstugor. Eller åtminstone vill de inte mista kontrollen över vad folk skall få lov att bygga. Därför krånglar de till reglerna och kräver nästan samma som för vanliga bygglov.
Minsta storlek på toalett som är godkänd är 170x190. Detta ger ett badrum på 3,23 m2. Du kanske kan få ut 20 m2 boyta ur ett attefallshus. Jag tycker iaf att det känns väldigt begränsande att tvingas handikappanpassa ett minihus.
Sen kan du krävas på kontrollansvarig också har jag läst på vissa kommuners hemsidor. Helt plötsligt var det inte så enkelt längre med Attefallshus.
Sen är det såklart att man vill ju ha ett hus med bra isolering, men pga den lilla maxytan på huset vill man inte ha för tjock isolering, så det är en avvägning. Standarden verkar ligga någonstans kring 15 cm isolering. Dock tror jag aldrig att det skulle klara energikraven, och det är kanske därför som jag inte sett det skrivet någonstans att ett attefallshus ska klara energikraven
Sen kan du krävas på kontrollansvarig också har jag läst på vissa kommuners hemsidor. Helt plötsligt var det inte så enkelt längre med Attefallshus.
Sen är det såklart att man vill ju ha ett hus med bra isolering, men pga den lilla maxytan på huset vill man inte ha för tjock isolering, så det är en avvägning. Standarden verkar ligga någonstans kring 15 cm isolering. Dock tror jag aldrig att det skulle klara energikraven, och det är kanske därför som jag inte sett det skrivet någonstans att ett attefallshus ska klara energikraven
Efter att ha sökt lite på google ser jag att Ängelholms kommun kräver att både kraven på tillgänglighet och energianvändning ska tillämpas på Komplementbostadshus, så det kanske är något som varierar från kommun till kommun
Såklart att kommunerna obstruerar, de ville aldrig ha Attefallshusen. Jag tror att det finns ett sätt att lösa problemet och det är att tillämpa Friggebodsreglerna på Attefallshusen också. Det lär dock krävas regeringsskifte för att något sådant ska hända.
Du får ut ca 23kvm på ett attefallshus... att då bygga ett badrum på 4kvm känns inte helt oövervinnerligt.surfarn skrev:Minsta storlek på toalett som är godkänd är 170x190. Detta ger ett badrum på 3,23 m2. Du kanske kan få ut 20 m2 boyta ur ett attefallshus. Jag tycker iaf att det känns väldigt begränsande att tvingas handikappanpassa ett minihus.
Men kan det vara så att du är lite negativ redan från början till handikappsanpassning? Det känns nästan som det?
Det viktiga är väl att se till att samtliga kommuner har samma regler.
Dock undrar jag verkligen om alla kommuner är så jobbiga...
En kompis har precis byggt ett... det bygglovet var det inga problem alls med...
Men egentligen allt detta negativa om Attefallshuset...
Varför inte vara glada för att möjligheten finns? istället för att klaga på de krav som ställs... Så som det låter här kanske man skulle skippat hela alltet?
Dock undrar jag verkligen om alla kommuner är så jobbiga...
En kompis har precis byggt ett... det bygglovet var det inga problem alls med...
Men egentligen allt detta negativa om Attefallshuset...
Varför inte vara glada för att möjligheten finns? istället för att klaga på de krav som ställs... Så som det låter här kanske man skulle skippat hela alltet?
Jag har bott i ett handikappanpassat studentrum om 18 kvadrat där badrummet upptog en orimligt stor del av lägenheten. Jag är inte emot handikapanpassning i allmänhet, tvärtom ger det fina proportioner och bra mått med en känsla av rymd _i_villor_. När man har att göra med microlägennheter/hus tycker jag att reglerna kunde få frångås på ett kontrollerat sätt.
Jag tycker att det är superbra att attefallshus kom till, men dåligt att man tvingas anpassa sig till handikappregler och energikrav bara för att man vill kunna kalla det Komplementsbostadshus istället för komplementshus. Har din kompis bygget ett komplementsbostadshus? Det skulle vara skoj att se hur planlösningen ser ut...
Jag tycker att det är superbra att attefallshus kom till, men dåligt att man tvingas anpassa sig till handikappregler och energikrav bara för att man vill kunna kalla det Komplementsbostadshus istället för komplementshus. Har din kompis bygget ett komplementsbostadshus? Det skulle vara skoj att se hur planlösningen ser ut...
Liknande trådar
-
Finns det intresse för en sån här maskin
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Finns det intresse för en begagnad vedpanna med 2 ackumulatortank på (750 liter)?
Värme allmänt -
Intresset för svenska fritidshus växer
Artikelkommentarer -
Intressekoll för Secret Santa à la Byggahus?
Socialt & Projekt -
Svalt intresse för timmätning av el
Artikelkommentarer