Hej!

Rullade ut gräs förra året vilket inte blev någon succé. Stora delar dog och nu har det vuxit fram en del vårlökar och en massa svalört. Måste jag riva upp allt och gräva bort rötterna till svalörten eller skulle man kunna stödså, dressa och sedan klippa ofta för att konkurrera ut svalörten?

Tack på förhand
 
  • Ojämnt gräs med svalört och vårlökar synliga på en trädgårdsmark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Patchy lawn with areas of dead grass, spring bulbs, and widespread lesser celandine growth.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det där är en katastrof måste du vara väldigt förskonad från problem.
 
  • Gilla
Grannens Häck och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det där är en katastrof måste du vara väldigt förskonad från problem.
Hej! Nej, det är väl ingen katastrof. Innan svalörten växte upp var det bara jord. Jag är mer nyfiken på ifall man kan konkurrerar ut den med nytt gräs 😊
 
T Tjorloff skrev:
Hej! Nej, det är väl ingen katastrof. Innan svalörten växte upp var det bara jord. Jag är mer nyfiken på ifall man kan konkurrerar ut den med nytt gräs 😊
Tveksamt skulle jag säga. Svalörten börjar växa långt innan gräset har fattat att det är vår, svårt att konkurrera när motståndaren redan har kommit halvvägs när du startar.
Svalörten går tillbaka i dvala igen så småningom, du ser inte ut att ha så täta bestånd så gräset kommer förmodligen täcka över den ytan fort vid det laget.

Beroende på vad du har för jord och markförhållanden så kan det bli allt från ett marginellt problem till ett rejält irritationsmoment.

Oavsett, så är det ett temporärt tillstånd, svalörten kommer vara borta till sommaren oavsett vad du gör och den kommer komma tillbaks till nästa vår.

Försök inte gräva bort svalörten utan att ha tänkt efter noga. Du kommer inte kunna lägga tillbaka jorden igen. Istället för rötter så har de knölar, tänk potatis, men i storlek ner till knappnålshuvud i knippen. En planta kan ha säkert ett dussin knölar och när du rör om i jorden så att 'knippena' delas så blir varje knöl en ny planta, går att rensa bort de större delarna men att få bort alla små... Räkna inte med det.
 
Redigerat:
G
T Tjorloff skrev:
Hej!

Rullade ut gräs förra året vilket inte blev någon succé. Stora delar dog och nu har det vuxit fram en del vårlökar och en massa svalört. Måste jag riva upp allt och gräva bort rötterna till svalörten eller skulle man kunna stödså, dressa och sedan klippa ofta för att konkurrera ut svalörten?

Tack på förhand
Varför måste gräsmattan vara en monokultur?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.