Hejsan!

Bor i ett enplanshus byggt i början av 1990-talet och besväras av "svajigt" golv i vardagsrummet som snart gör mig tokig - när man går så vibrera / gungar det (alla glas i vitrinskåpet klirrar av glatta livet, inkusive annan möblering) och vi har konstaterat att det lutar mot "mittpunkten" av rummet (kanske 1 cm diff mot vägg, så ganska kraftigt)

Gissar att detta kan bero på för brett mellan bjälklagen? Verkligen ingen expert på detta, så ritning finns nedan:

Arkitektonisk ritning, handskrivna noteringar, grönt cirkelmarkerat område, rutigt papper, dimensionsangivelser, konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övrigt om huset: Golvet ligger ovan krypgrund.

Mina frågor, som jag hoppas någon klokare än mig kan hjälpa mig med: :)
1. Någon som har koll, enligt ritning, om hypotesen "för brett mellan bjälklag" stämmer?
2. Vad kan man göra åt detta för att göra golvet rakt igen/stabilsera upp det?
3. Vem kontaktar man för att genomföra detta (om vi utgår från hypotensen att vi anlitar någon för att fixa detta). Vad kan det kosta på mellan tummen och pekfingret att få detta fixat?

/Julia
 
Det är ju rätt enkelt att spänna/trycka upp det underifrån med en stötta i mitten av golvet. Kryp under och fixa det temporärt bara...
 
J Jujje skrev:
Hejsan!

Bor i ett enplanshus byggt i början av 1990-talet och besväras av "svajigt" golv i vardagsrummet som snart gör mig tokig - när man går så vibrera / gungar det (alla glas i vitrinskåpet klirrar av glatta livet, inkusive annan möblering) och vi har konstaterat att det lutar mot "mittpunkten" av rummet (kanske 1 cm diff mot vägg, så ganska kraftigt)

Gissar att detta kan bero på för brett mellan bjälklagen? Verkligen ingen expert på detta, så ritning finns nedan:

[bild]

Övrigt om huset: Golvet ligger ovan krypgrund.

Mina frågor, som jag hoppas någon klokare än mig kan hjälpa mig med: :)
1. Någon som har koll, enligt ritning, om hypotesen "för brett mellan bjälklag" stämmer?
2. Vad kan man göra åt detta för att göra golvet rakt igen/stabilsera upp det?
3. Vem kontaktar man för att genomföra detta (om vi utgår från hypotensen att vi anlitar någon för att fixa detta). Vad kan det kosta på mellan tummen och pekfingret att få detta fixat?

/Julia
1. Om det är 220mm höjd på bjälkarna så krävs ett avstånd på 400mm och skruvlimmad golvspån. Sedan framgår det ju inte vilken dimension golvbjälkarna har i dagsläget.
2. Om ni kompletterar befintliga bjälkar med en mitt i mellan och dessutom krysskolvar/kortlar mellan och sedan limmar och skruvar spånskiva så kommer det bli mkt bättre än vad det är idag.
Spännvidden för vad det klarar ökar med en meter. Sedan finns det ännu bättre material som kan minska svikten ännu mer.
3. En byggfirma klarar en sådan uppgift. Offerter ger dig en vettig prisbild.
 
Missade att ni hade krypgrund. Då går det att lägga undan regel tvärs golvbjälkarna underifrån och fästa den/ stötta upp den på lämpligt sätt.
Det kommer ha större effekt på att minska svikten och vara billigare än det jag skrev ovan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Missade att ni hade krypgrund. Då går det att lägga undan regel tvärs golvbjälkarna underifrån och fästa den/ stötta upp den på lämpligt sätt.
Det kommer ha större effekt på att minska svikten och vara billigare än det jag skrev ovan.
Precis. Och bara genom att stötta temporärt underifrån då kan man få en ganska bra uppfattning om hur resultatet kan bli vid ett riktigt utfört jobb. Jag hade krupit in under grunden direkt för att testa hurdant resultat man kan få med stöttor.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
J Jujje skrev:
Hejsan!

Bor i ett enplanshus byggt i början av 1990-talet och besväras av "svajigt" golv i vardagsrummet som snart gör mig tokig - när man går så vibrera / gungar det (alla glas i vitrinskåpet klirrar av glatta livet, inkusive annan möblering) och vi har konstaterat att det lutar mot "mittpunkten" av rummet (kanske 1 cm diff mot vägg, så ganska kraftigt)

Gissar att detta kan bero på för brett mellan bjälklagen? Verkligen ingen expert på detta, så ritning finns nedan:

[bild]

Övrigt om huset: Golvet ligger ovan krypgrund.

Mina frågor, som jag hoppas någon klokare än mig kan hjälpa mig med: :)
1. Någon som har koll, enligt ritning, om hypotesen "för brett mellan bjälklag" stämmer?
2. Vad kan man göra åt detta för att göra golvet rakt igen/stabilsera upp det?
3. Vem kontaktar man för att genomföra detta (om vi utgår från hypotensen att vi anlitar någon för att fixa detta). Vad kan det kosta på mellan tummen och pekfingret att få detta fixat?

/Julia
Om det är en krypgrund ni kan jobba i så är detta rätt enkelt. C/C i bjälklaget är helt ok. Slå ihop 2st 45x145 så ni får en bärlina på 90x145 under hela längden. Den lägger ni mitt under golvet som stöd. Sen lägger ni vanliga gaststensplattor 40x40 som stöd mot marken så det inte sjunker i framtiden. Lyft upp försiktigt med domkraft så ni kan få in rejält stöd (typ liggande reglar/brädor) mellan bärlinan och plattorna. Stödet skall vara stumpt så det inte blir svaj.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
J Jujje skrev:
Hejsan!

Bor i ett enplanshus byggt i början av 1990-talet och besväras av "svajigt" golv i vardagsrummet som snart gör mig tokig - när man går så vibrera / gungar det (alla glas i vitrinskåpet klirrar av glatta livet, inkusive annan möblering) och vi har konstaterat att det lutar mot "mittpunkten" av rummet (kanske 1 cm diff mot vägg, så ganska kraftigt)

Gissar att detta kan bero på för brett mellan bjälklagen? Verkligen ingen expert på detta, så ritning finns nedan:

[bild]

Övrigt om huset: Golvet ligger ovan krypgrund.

Mina frågor, som jag hoppas någon klokare än mig kan hjälpa mig med: :)
1. Någon som har koll, enligt ritning, om hypotesen "för brett mellan bjälklag" stämmer?
2. Vad kan man göra åt detta för att göra golvet rakt igen/stabilsera upp det?
3. Vem kontaktar man för att genomföra detta (om vi utgår från hypotensen att vi anlitar någon för att fixa detta). Vad kan det kosta på mellan tummen och pekfingret att få detta fixat?

/Julia
Fråga 3: Om det går att komma åt i krypgrunden och det inte är allt för besvärlig tillgång så skulle jag uppskatta att det tar 2 gubbar mellan 1-2 dagar, alltså 16 - 32 h. Så grovt och snabbt 10-15k är nog inte orimligt.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Eller så gör man det själv.
 
F Fikadags skrev:
Om det är en krypgrund ni kan jobba i så är detta rätt enkelt. C/C i bjälklaget är helt ok. Slå ihop 2st 45x145 så ni får en bärlina på 90x145 under hela längden. Den lägger ni mitt under golvet som stöd. Sen lägger ni vanliga gaststensplattor 40x40 som stöd mot marken så det inte sjunker i framtiden. Lyft upp försiktigt med domkraft så ni kan få in rejält stöd (typ liggande reglar/brädor) mellan bärlinan och plattorna. Stödet skall vara stumpt så det inte blir svaj.
Glöm inte att fuktskydda konstruktionen. Takpapp mellan stöttor och golv samt mellan stöttor och marksten.
 
  • Gilla
Fikadags
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan ha plastkilar under stöttorna,då kan man även efterjustera om det behövs
PLASTKIL RÖD 65X25X8 20ST (velltra.se)
Glöm inte dra i en skruv bara eller på annat sätt fixera dom.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för alla bra svar, kollar vidare med lite byggfirmor!!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
några som dessa justerbara stämpar ([länk]) eller likande och en lång tvärgående bärregel

///
borde funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.