Har nyligen köpt hus som har lyktstolpar i trädgården som också är kopplade med belysning vid garage. När jag skulle byta en av lamporna så vill den inte mer än glöda svagt. Har provat med både Led, halogen och lågenergi. Allt eftersom lamporna dör och jag ska byta till nya så uppstår samma fenomen. Lamporna i fråga hämtar sin ström via en transformator som jag öppnat och tryckt på en knapp som det stod 1,5 på utan någon framgång. Jag har också bytt proppen. Jag kan ingenting om el så jag undrar om någon av er har koll på vad detta kan bero på?
Redigerat:
Vilken effekt och volttal har dom befintliga lamporna?
Vilken effekt och volttal har dom nya lamporna?
Vad är det för sockel på lamporna?
Bilder bruka underlätta, både på lamphuset, lamporna och på "transformatorn".
Vilken effekt och volttal har dom nya lamporna?
Vad är det för sockel på lamporna?
Bilder bruka underlätta, både på lamphuset, lamporna och på "transformatorn".
Ah, kan det ha med volten att göra?
Gamla lamporna var 24v 40w. Nya är ju LED och jag kan inte se något volttal på dessa men de är 6w->40w.
Gamla lamporna var 24v 40w. Nya är ju LED och jag kan inte se något volttal på dessa men de är 6w->40w.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det har att göra med volttalet. Du matar dom nya lamporna med en tiondel (24V) mot vad dom är konstruerade för (240V).
http://www.ljustema.se/e27/1129-lagvoltslampa-12-24v-4w-e27-led-360-lumen.html
http://www.lamportillallt.se/energityp/glodlampor/narva-lagvoltslampa-e27-60w-24v.html
http://www.ledgiganten.se/e27-lampa-till-24-volt.html
http://www.ljustema.se/e27/1129-lagvoltslampa-12-24v-4w-e27-led-360-lumen.html
http://www.lamportillallt.se/energityp/glodlampor/narva-lagvoltslampa-e27-60w-24v.html
http://www.ledgiganten.se/e27-lampa-till-24-volt.html
Du har ett belysningssystem som drivs med 24V, men du har vanliga E27-socklar. Det kan luras rejält. Dina nya LED-lampor är gjorda för att drivas med 230V så de kommer inte fungera så bra i din belysning.
Du har tre alternativ
1. Hitta LED-lampor med E27-sockel som matas med 24V. T.ex. denna http://www.ljustema.se/e27/14067-opal-lagvoltslampa-24v-led-e27-2700k-470lm-60w40-7391482009517.html
2. Köp nya glödtrådslampor gjorda för 24V. T.ex. dessa http://www.lysman.com/sv/lampor/24v-glodlampor.php
3. Dra om hela belysningssystemet för att drivas med 230V. Detta tar du in en elektriker för. Troligen svindyrt och inget du vill....
Du har tre alternativ
1. Hitta LED-lampor med E27-sockel som matas med 24V. T.ex. denna http://www.ljustema.se/e27/14067-opal-lagvoltslampa-24v-led-e27-2700k-470lm-60w40-7391482009517.html
2. Köp nya glödtrådslampor gjorda för 24V. T.ex. dessa http://www.lysman.com/sv/lampor/24v-glodlampor.php
3. Dra om hela belysningssystemet för att drivas med 230V. Detta tar du in en elektriker för. Troligen svindyrt och inget du vill....
Fantastisk hjälp! Tack!
Ja framöver bör vi nog dra om hela rasket. Behöver jorda inomhus också och sätta jordfelsbrytare. Så det känns som vi åker på total omdragning och byte till automatsäkringar.
Ja framöver bör vi nog dra om hela rasket. Behöver jorda inomhus också och sätta jordfelsbrytare. Så det känns som vi åker på total omdragning och byte till automatsäkringar.
Redigerat:
Om det inte är något fysiskt fel på diezedcentralen (som det sällan är) så är det inget som behöver bytas. En JFB kan man enkelt montera i en extern kapsling.
Däremot om man vill dela upp en central på två eller fler JFBer så blir man ofta "tvungen" att byta central eller ombyggnad av diezedcentralen som kan vara mer eller mindre problematisk.
Däremot om man vill dela upp en central på två eller fler JFBer så blir man ofta "tvungen" att byta central eller ombyggnad av diezedcentralen som kan vara mer eller mindre problematisk.
Det låter ju lovande. Vad är din åsikt om att jorda husets uttag? Jag vet att det så klart är det optimala att alla uttag är jordade men är rädslan överdriven? I dag är enbart kök och övriga utrymmen lagbestämda utrymmen jordade men inte resten av huset. Kanske räcker ed en jordfelsbrytare och sen glömma resten?Demmpa skrev:Om det inte är något fysiskt fel på diezedcentralen (som det sällan är) så är det inget som behöver bytas. En JFB kan man enkelt montera i en extern kapsling.
Däremot om man vill dela upp en central på två eller fler JFBer så blir man ofta "tvungen" att byta central eller ombyggnad av diezedcentralen som kan vara mer eller mindre problematisk.
Installera en JFB, det är en billig skyddsmetod. Att jorda hela huset är inte nödvändigt, men du måste tänka dig lite för så att du inte pluggar in en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag eller liknande...
Lite off-topic med alla dessa frågor men vad är egentligen risken med att koppla in en jordad skarvsladd till jordat uttag? Blir inte det samma sak som att koppla in ett jordat verktyg/tv/dator i ett ojordat uttag? Tack för dina svar.tommib skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 359 inlägg
Vill du ha ett kort eller långt svar Tommib menar att du inte får dra denna skarvsladd till ett rum med jordade uttag, eller utomhus. Där finns ju inte den isolerade miljö som du har i rummen med ojordade uttag, och eftersom skyddsjorden inte är "inkopplad" i sladden så kan det bli farligt. Man kan samtidigt fråga sig om dina rum med ojordade uttag fortfarande är isolerande - det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med jord i dessa rum, och golv och väggar ska vara isolerande etc.
Risken med att koppla en jordad skarvsladd i ett ojordat uttag är att du sedan lägger andra änden av den skarvsladden någonstans där jord behövs och kopplar in ett verktyg som behöver vara jordat.
I rum där endast ojordade uttag finns tillämpar man en skyddsprincip som heter "isolerat utrymme" (typ, kommer inte ihåg om termen är den rätta). Det innebär att man kan använda klass 1 (och gamla klass 0) apparater och ändå ha två skyddsbarriärer. Skyddsbarriär i sammanhanget är ett lager som står mellan dig och elektriciteten. Det ska alltid finnas två.
I en klass 1-apparat är den ena skyddsbarriären att alla berörbara metalldelar är kopplade till jord. Om någonting blir fel inne i apparaten så att en strömförande ledare kommer i kontakt med en berörbar metalldel så kommer det innebära kortslutning och säkringen går. Om du använder denna maskin i ett ojordat uttag har du satt den ena skyddsbarriären ur spel. Om uttaget sitter i ett "isolerat utrymme" dvs ett rum där det inte finns någonting som har förbindelse med sann jord så är det fortfarande ok, eftersom du inte kan sluta strömkretsen på något sätt även om höljet nu har 230V potential mot jord. Säkringen går inte eftersom det inte finns förutsättningar för kortslutning. Du är lyckligt ovetande om felet.
Tänk nu att du tar din klass 1 borrmaskin ut i trädgården för att snickra lite. Du kopplar in den i en skarvsladd som sitter i ett ojordat uttag inne. Samma fel i maskinen, men nu har du massor av kontakt med sann jord. Du tar i höljet och får ström genom kroppen. Inte bra.
Numera är många apparater klass 2, dvs de har två av varandra oberoende skyddsbarriärer som inte kräver jordning. Dessa känns igen på att de har en dubbelkvadratsymbol på sig, samt att stickproppen antingen är en sån platt Europropp eller en CEE 7/4 (dammsugarpropp, rund med ursparningar för jordblecken). De behöver inte skyddsjord alls.
Edit: Jag valde det långa svaret..... således 2:a
I rum där endast ojordade uttag finns tillämpar man en skyddsprincip som heter "isolerat utrymme" (typ, kommer inte ihåg om termen är den rätta). Det innebär att man kan använda klass 1 (och gamla klass 0) apparater och ändå ha två skyddsbarriärer. Skyddsbarriär i sammanhanget är ett lager som står mellan dig och elektriciteten. Det ska alltid finnas två.
I en klass 1-apparat är den ena skyddsbarriären att alla berörbara metalldelar är kopplade till jord. Om någonting blir fel inne i apparaten så att en strömförande ledare kommer i kontakt med en berörbar metalldel så kommer det innebära kortslutning och säkringen går. Om du använder denna maskin i ett ojordat uttag har du satt den ena skyddsbarriären ur spel. Om uttaget sitter i ett "isolerat utrymme" dvs ett rum där det inte finns någonting som har förbindelse med sann jord så är det fortfarande ok, eftersom du inte kan sluta strömkretsen på något sätt även om höljet nu har 230V potential mot jord. Säkringen går inte eftersom det inte finns förutsättningar för kortslutning. Du är lyckligt ovetande om felet.
Tänk nu att du tar din klass 1 borrmaskin ut i trädgården för att snickra lite. Du kopplar in den i en skarvsladd som sitter i ett ojordat uttag inne. Samma fel i maskinen, men nu har du massor av kontakt med sann jord. Du tar i höljet och får ström genom kroppen. Inte bra.
Numera är många apparater klass 2, dvs de har två av varandra oberoende skyddsbarriärer som inte kräver jordning. Dessa känns igen på att de har en dubbelkvadratsymbol på sig, samt att stickproppen antingen är en sån platt Europropp eller en CEE 7/4 (dammsugarpropp, rund med ursparningar för jordblecken). De behöver inte skyddsjord alls.
Edit: Jag valde det långa svaret..... således 2:a