Hej! Vi har en gammal gjutjärnskamin som jag svärtat flera gånger men det är jättesvårt att få den jämnt i svärtan. Vad har ni för knep? Har provat torr svamp- fuktig svamp- trasa - mjuk borste men är inte nöjd.
Undviker gärna borsten för det dammar…
Vi har mycket ornament som försvårar jobbet ..
Spisen är vi väldigt glada för men det är ett riktigt skitgöra att svärta den …
Undviker gärna borsten för det dammar…
Vi har mycket ornament som försvårar jobbet ..
Spisen är vi väldigt glada för men det är ett riktigt skitgöra att svärta den …
har ingen tips men säger bara grattis till den fina kaminen. Hoppas ni använder den för den ger högsta möjliga värme till rummet av varje pinne man stoppar i. Inte mycket värme blir över till kråkorna
.
Att den svärtade ytan blir något ojämn kan bero på att ytorna är inte lika släta överallt och att visa ytor jobbar i högre temperaturer. Tycker inte det är fel att den inte blir jämnsvart för det är en ståtlig pjäs ändå.
Att den svärtade ytan blir något ojämn kan bero på att ytorna är inte lika släta överallt och att visa ytor jobbar i högre temperaturer. Tycker inte det är fel att den inte blir jämnsvart för det är en ståtlig pjäs ändå.
Tack!G gaia skrev:har ingen tips men säger bara grattis till den fina kaminen. Hoppas ni använder den för den ger högsta möjliga värme till rummet av varje pinne man stoppar i. Inte mycket värme blir över till kråkorna.
Vi är mycket glada över vår fina kamin. Använder den till kanske 6-8 kubik ved per år och den är en riktigt pålitlig eldstad 😁.
Till och med sotaren är imponerad 🤩.
Men jag vill ha den i bästa skick och det var därför jag frågade om tips med svärtan. På vissa sidor står torr trasa/svamp, på vissa fuktig. På någon sida kall spis, på en annan lite varm.
Vi har haft spisen i över 20 år och varje gång den ska svärtas så är det funderingar så tänkte att någon här hade bästa tipset 🤗
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Jag håller med föregående talare om att olika ytstruktur kan ge olika resultat.
Satan så fin kamin, grattis
/Workingclasshero
Satan så fin kamin, grattis
/Workingclasshero
Jag brukar använda en skoputsborste för att efterpolera (efter att jag gnidit in spissvärtan med en trasa). Till krumelurerna använder jag en tandborste och sedan efterpolering med skoputsborsten. Min kamin är dock långt ifrån lika avancerad i dekoren! Skillnaden i glans brukar brännas bort första gången jag eldar i den.
Hmm, tittar på bilden och undrar lite hur det funkar att bränna in svärtan på en så stor pjäs? Med min egen kamin gör jag så att jag svärtar in den när den är kall och sedan eldar jag en rejäl brasa med öppna fönster för att svärtan ska brännas in. Det luktar illa och ryker som tusan. Kulören går från svart till blyertsfärgad. När den har rykt färdigt är den klar för användning. När jag tittar på din kamin så undrar jag om den någonsin blir så varm i den övre delen så att spissvärtan kan brännas in? Kanske det som ger olika kulör och glans?
Workingclasshero skrev:
Tack för svar!Sommartorparn skrev:
Hmm, tittar på bilden och undrar lite hur det funkar att bränna in svärtan på en så stor pjäs? Med min egen kamin gör jag så att jag svärtar in den när den är kall och sedan eldar jag en rejäl brasa med öppna fönster för att svärtan ska brännas in. Det luktar illa och ryker som tusan. Kulören går från svart till blyertsfärgad. När den har rykt färdigt är den klar för användning. När jag tittar på din kamin så undrar jag om den någonsin blir så varm i den övre delen så att spissvärtan kan brännas in? Kanske det som ger olika kulör och glans?
Vi brukar kunna bränna så att även den övre delen blir varm - röret till murstocken går ut ovanför kokskåpet. Och jag håller med - det ryker och luktar illa. Vi brukar kunna få den jämnt grå men det är ett jäkla jobb och det var därför jag undrade över lite knep.
Funderar på om jag tar för mycket svärta på trasan? Har ni torr eller fuktig trasa eller svamp när ni lägger på svärtan?
Minns nu inte om jag fuktade trasan eller inte. Har genom åren använt olika fabrikat av spissvärta. Brukar följa instruktionen på förpackningen. Det brukar dröja ganska många år mellan gångerna. Brukar dra över med stålborste innan jag smörjer.C carjoh skrev:Tack för svar!
Vi brukar kunna bränna så att även den övre delen blir varm - röret till murstocken går ut ovanför kokskåpet. Och jag håller med - det ryker och luktar illa. Vi brukar kunna få den jämnt grå men det är ett jäkla jobb och det var därför jag undrade över lite knep.
Funderar på om jag tar för mycket svärta på trasan? Har ni torr eller fuktig trasa eller svamp när ni lägger på svärtan?
Med tanke på hur stor kamin du har så avundas jag dig inte jobbet med att smörja in den!
Klicka här för att svara