Hej!
Jag vill bygga en trappa i äldre stil med svängda vangstycken som mjukt följer trappans stigning. Högersvängd U-trappa. Hur får jag till vangstyckenas form? Rimligt att ta höjden (och placeringen) för varje trappnos, lägga till 5 cm uppåt och sedan dra en linje mellan dessa punkter? Andra förslag?
Jag vill bygga en trappa i äldre stil med svängda vangstycken som mjukt följer trappans stigning. Högersvängd U-trappa. Hur får jag till vangstyckenas form? Rimligt att ta höjden (och placeringen) för varje trappnos, lägga till 5 cm uppåt och sedan dra en linje mellan dessa punkter? Andra förslag?
Det finns många ritningar på nätet.
Google ritning svängd trappa
Jag tror att du missförstår. Jag ska inte ha en svängd trappa, utan svängda vangstycken. Se bilden. Stigningen på vangstyckena beror på trappans breddmått, steghöjd och stegdjup. Jag tror således inte att det finns standardritningar på detta.
Jag har själv en trappa med mjukt böjda vagnstycken.Rebeckaf skrev:
Här är en bok om trappor.
https://www.dromtrappor.se/wp-content/uploads/2017/12/Lilla-trappboken_webb.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, det blir nog svårt att hitta då nästan varje trappa är unik. Men, du har säkert hittat formeln, för att räkna fram stegdjup och steghöjd. Så om du har ritningen klar för dig så långt, så finns det några enkla sätt. Endera så bygger du bara ihop vangstycken som är väldigt höga och sätter upp, med några få skruvar. Sen bygger du ihop trappen, precis som den ska vara. Dock utan att skruva mer än någon enskild skruv. Därefter ritar du ut svängningen på vangstyckena, så de följer stegen. Sen tar du bara isär alltihopa och sågar till vangstyckena.Rebeckaf skrev:
Annars går det ju att bara sätta plywoodremsor som mallar åt vangstyckena. Sen ritar man ut varje steg , alternativt sätter upp steg, och ritar av. Sen ritar man svängningarna på vangstyckena.
Här måste man dock passa sig om man har en svängd trapp. Då det inte kommer att stämma med 45mm vangstycken, i förhållande till plywooden på ca 15mm.
Klicka här för att svara