1 607 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Svängd lådfront
Vilket är den smidigaste sättet att tillverka en svängd lådfront? Den ska målas, så materialval har mindre betydelse.
Måtten ska vara 70 lång, 20 cm hög. Skillnaden mellan höger och vänster sida blir ca 6 cm. Svårt att förklara, finns säkert nåt ord för det.
Mina egna tankar är att antingen köpa 4mm plywood som man sågar till rätt höjd och limmar ihop 3-4 remsor och spänner fast dem i en mall med hane och hona.
Alt två är att såga till bitar ur ex regel och limma ihop på höjden.
Det ska bli till en tv bänk som enligt önskemål skall vara svängd...
Måtten ska vara 70 lång, 20 cm hög. Skillnaden mellan höger och vänster sida blir ca 6 cm. Svårt att förklara, finns säkert nåt ord för det.
Mina egna tankar är att antingen köpa 4mm plywood som man sågar till rätt höjd och limmar ihop 3-4 remsor och spänner fast dem i en mall med hane och hona.
Alt två är att såga till bitar ur ex regel och limma ihop på höjden.
Det ska bli till en tv bänk som enligt önskemål skall vara svängd...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Plywoodmodellen fungerar, var bara noga med passformen på mallen.
Gör mallen liiiite mera svängd, det har en tendens att räta ut sig när man släpper på spänntrycket.
Protte
Gör mallen liiiite mera svängd, det har en tendens att räta ut sig när man släpper på spänntrycket.
Protte
Tja, du nämner ju alternativen själv Vilken som är enklast beror lite på vilka verktyg man har, men troligen är det enklare med det senare alternativet, eftersom du då inte behöver någon mall, vilken antagligen tillverkas enligt just det senare alternativet.
Sedan är ju frågan vilket utseende man vill ha. Men ska det målas gör ju det mindre skillnad också.
Sedan är ju frågan vilket utseende man vill ha. Men ska det målas gör ju det mindre skillnad också.
Medlem
· Blekinge
· 10 438 inlägg
Det finns ju metoden att spåra en plywoodskiva på baksidan med tillräckligt litet avstånd mellan spåren. Jag har t o m sett beräkningsmodeller för det beroende på önskad kurvatur. Men du måste ju ha en mallad bräda att fixera den spårade skivan mot.
En kille på youtube, Rob Bois, har gjort ett liknande projekt. https://youtu.be/DoBk8iROizY
Hans sväng kanske inte var så mycket som 6cm, men han visar ett sätt att göra det.. Hans är dock solid trä som ej målas, så det kanske inte är rätt i ditt fall..
Hans sväng kanske inte var så mycket som 6cm, men han visar ett sätt att göra det.. Hans är dock solid trä som ej målas, så det kanske inte är rätt i ditt fall..
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det blir ganska bra om man har en rejäl bandputs men det är en konst att slipa en jämn sväng.carlbanan skrev:
Försök först med att limma flera lager med plywood du får en jämn yta och sväng.
Protte
Ett alternativ är att fräsa de utsågade regelbitarna. Om man gör den första noggrant så kan man använda den som en mall när man fräser de andra. Då går det riktigt snabbt att göra dem, och de blir perfekt identiska med den första biten.
Den första biten kan man också fräsa ut med överhandsfräsen fäst i en radiepinne, så att man får en exakt radie på biten man fräser. Så har jag gjort skivor och hyllplan till ett hörnskåp bland annat.
Den första biten kan man också fräsa ut med överhandsfräsen fäst i en radiepinne, så att man får en exakt radie på biten man fräser. Så har jag gjort skivor och hyllplan till ett hörnskåp bland annat.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Åsså flyter det omkring i limmet å blir en kant här och en kant där åsså ska man försöka slipa till det däringa.
Jag kan ju fixa sånt som har en fullvuxen långbandputs med ett stort hjul i bakänden men skulle ändå köra plywoodmodellen.
Protte
Jag kan ju fixa sånt som har en fullvuxen långbandputs med ett stort hjul i bakänden men skulle ändå köra plywoodmodellen.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Åsså sätter man tvingen lite sne åsså glider det både hit o dit.
I och för sig kan man dubba med avklippt spik.
Protte
I och för sig kan man dubba med avklippt spik.
Protte