364 läst · 11 svar
364 läst
11 svar
Surt vatten från grävd brunn
Vi har vatten tillsammans med några andra fastigheter från en grävd brunn.
Vattnet är surt och orsakar blåaktig missfärgning som vi bl a ser i tvättstället. Jag vet att man kan åtgärda det här med att låta vattnet sugas igenom en kalkstensinsats i själva brunnen men jag har fått utesluta att det är något som vi kan göra tillsammans.
Återstår då att fixa något själv för vår egen vattenförbrukning, så vad har ni för tips och erfarenheter? Jag antar att det finns någon typ av filter och behållare vi skulle kunna sätta på inkommande vatten i källaren, men det kanske blir nackdelar med det också?
Vattnet är surt och orsakar blåaktig missfärgning som vi bl a ser i tvättstället. Jag vet att man kan åtgärda det här med att låta vattnet sugas igenom en kalkstensinsats i själva brunnen men jag har fått utesluta att det är något som vi kan göra tillsammans.
Återstår då att fixa något själv för vår egen vattenförbrukning, så vad har ni för tips och erfarenheter? Jag antar att det finns någon typ av filter och behållare vi skulle kunna sätta på inkommande vatten i källaren, men det kanske blir nackdelar med det också?
Du får smyga och tippa i några säckar brunnskalk i brunnen - mycket mer avancerat än så behöver det inte vara...
Om du vill göra det lokalt bara för dig så kan du titta efter avsyrningsfilter från flertal vattenbehandlingsföretag - det gör ungefär samma sak som brunnskalk, låter vattnet gå igenom en stack av kalkkross med mer eller mindre andel bränd och släkt kalk under olika varumärken och det är vatten med pH över 7 ut från andra sidan, de som behöver fälla ut mangan i avjärningsfilter behöver vatten ända upp till pH 8,5 så där är det förmodligen större mängd bränd och släkt kalk i filtermassan.
Köper man hem en mät-kit för att titera fram hårdheten (typisk akvarietillbehör och kallas GH) och ta ett prov innan så kan efter det se att kalket fortfarande arbetar genom att hårdheten är betydligt högre än innan kalkningen och när hårdheten börja sjunka igen mot nivån innan och pH också sjunker så är kalket förbrukad och det mesta är borta (lite kan finnas kvar som gips och annat)
Om du vill göra det lokalt bara för dig så kan du titta efter avsyrningsfilter från flertal vattenbehandlingsföretag - det gör ungefär samma sak som brunnskalk, låter vattnet gå igenom en stack av kalkkross med mer eller mindre andel bränd och släkt kalk under olika varumärken och det är vatten med pH över 7 ut från andra sidan, de som behöver fälla ut mangan i avjärningsfilter behöver vatten ända upp till pH 8,5 så där är det förmodligen större mängd bränd och släkt kalk i filtermassan.
Köper man hem en mät-kit för att titera fram hårdheten (typisk akvarietillbehör och kallas GH) och ta ett prov innan så kan efter det se att kalket fortfarande arbetar genom att hårdheten är betydligt högre än innan kalkningen och när hårdheten börja sjunka igen mot nivån innan och pH också sjunker så är kalket förbrukad och det mesta är borta (lite kan finnas kvar som gips och annat)
Redigerat:
Ett avsyrningsfilter är alltså det jag ska söka efter, ett sånt här: https://aquainvent.se/vattenfilter/avsyrningsfilter/a/ ?
Behövs ett speciellt tryck för att det ska fungera, vi har självtryck från brunnen?
Behövs ett speciellt tryck för att det ska fungera, vi har självtryck från brunnen?
Känns som att det hade varit bättre att åtgärda problemet istället för att klödda med en massa filter. Köp en säck bunnskalk eller snäckskal och se om det hjälper innan du lägger tusenlappar på andra lösningar. https://www.granngarden.se/brunnska...sZy-NBUghtjuFL8lyN4SZGXbDl6n3rfMaAjoaEALw_wcB
https://www.granngarden.se/kosttill...8EnoP7hVKgHUnfrB88ebn4WX6QwS1mH4aAm1_EALw_wcB
https://www.granngarden.se/kosttill...8EnoP7hVKgHUnfrB88ebn4WX6QwS1mH4aAm1_EALw_wcB
Jo, problemet är som jag beskrev det att få de andra som använder brunnen med på att åtgärda redan i brunnen.P Prodigys skrev:
tja du får tippa i en eller två säckar en mörk natt, det är bara dryg hundring per säck eller så - om de senare märker det så är dom observanta... detta är också något som kommer sakta försvinna med vattenuttagen ur brunnen och kan behöva fyllas på något eller ett par år senare...
Det låter som den billigaste lösningen gentemot att klydda med flaskor och filtermassor hemma hos sig.
Det låter som den billigaste lösningen gentemot att klydda med flaskor och filtermassor hemma hos sig.
Jag får överväga det. Vi har rätt grovmaskiga silar till ledningarna, är det ingen risk att de sätts igen? Är den där brunnskalken grovkornig så att den skulle kunna sänkas ned i brunnen i t ex någon sorts nätsäck? De förslag jag sett när man åtgärdar i brunnen är att man har en perforerad tunna med kalken och och suger vattnet genom den, dvs utloppen går inifrån tunnan. Sådan åtgärd kan jag inte få till.X xxargs skrev:tja du får tippa i en eller två säckar en mörk natt, det är bara dryg hundring per säck eller så - om de senare märker det så är dom observanta... detta är också något som kommer sakta försvinna med vattenuttagen ur brunnen och kan behöva fyllas på något eller ett par år senare...
Brunnskalket är ganska grov - typ 2-4 mm kross eller vad det stod och ligger inte sugsilen direkt mot bottengruset i brunn utan typ halvmeter ovanför så bör det inte vara något problem. - dock bör du veta att det är så eller kollar upp det för säkerhets skull, särskilt om det redan är infekterat mellan parterna i gemensamhetsanläggningen¹.K Kurtivan skrev:
Men visst, det kan ge lite grumligt vatten de första dagarna efter säcktömnningen i brunnen då krossningen ger damm och behöver lite tid på att lägga sig...
---
Har en mycket finare mald kalk än jag tänkte när jag köpte, för att höja pH i reningsverket när den dykt ned för mycket i pH och denna beter sig mer som strandsand i vatten och är ganska 'tung', och flera kilo av det försvann tämligen fort (såg det genom att mäta hårdheten på utloppsvattnet - gick från 5 till 10 tyska grader för att sakta sjunka igen och inom ett par månader var det nästan tillbaka till nivån som innan kalkningen) och först misstänkte att det hade blivit övertäckt med slam.
Men har gått med lång tvättstångsrör (modell teleskop som man kan ansluta till vattenkran typ bil och båttvätt) och med tryckluft blandat om allt vatten och slam i alla fack och noga gått igenom botten på dessa så att all sedimentering av slam löses upp (fungerar riktigt bra att göra så med just luft) och hårdheten höjdes inte det minsta av det - så slutsatsen av det är att allt kalk faktiskt har försvunnit genom upplösning i vattnet.
Detta är något du troligen kommer att märka när du har surt vatten - kalket/snäckskalen försvinner - fortare ju mer vatten som tas ut.
---
¹ Det är därför man skall ha allt - vatten och avlopp som eget inom tomten då delad/gemensamhetsanläggning kommer att skapa missämja mellan en eller flera parter förr eller senare med fel personer som fastighetsägare, det handlar inte om, utan när det sker...
- ofta efter en eller ett par omgångar försäljning och har ingen historia varför det är som det är eller förstår vad det innebär med gemensamhetsanläggning och däri kostnader som måste tas emellanåt i underhåll och elström (för pumpdrift) eller att någon får för sig att fylla pool med vattnet och brunnen körs torr utan någon som helst hänsyn till de andra i gemensamhetsanläggningen...
Liknande trådar
-
Förslag på vattenavrinning från stuprör
Vatten & Avlopp -
Vatten försvinner snabbt ifrån vattenlås, 23 grader ingen golvvärme.
Vatten & Avlopp -
Nibe frånluftsvärmepump F730 läcker vatten
Värme allmänt -
Byta från Luft/Luft till Luft/vatten
Värmepumpar -
Husägare oroad över regnvatten från grannes förråd - får rätt i domstol
Artikelkommentarer