T
Vårt badrum på andra våningen är 1 år gammalt. Sista månaderna är det en sur, kattpissliknande doft där. Kan fläkten dra upp eventuell lukt från golvet? Tänker om det är ett läckage. Det luktar inte inne i ventilationstrumman.

Düsseldorff
Om det är ett läckage som ligger bakom lukten bör det vara ganska omfattande. Ser du tecken på fukt i angränsade rum eller på våningen under? Om du har alla kranar stängda, står vattenmätaren helt still då?

Mer sannolikt skulle jag säga är att lukten kommer från avlopp. Kan du identifiera var lukten tycks komma från om du kryper runt i rummet?

T
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om det är ett läckage som ligger bakom lukten bör det vara ganska omfattande. Ser du tecken på fukt i angränsade rum eller på våningen under?

Mer sannolikt skulle jag säga är att lukten kommer från avlopp. Kan du identifiera var lukten tycks komma från om du kryper runt i rummet?
Hej! Tack för svar!

Nej försöker lokalisera källan, men lyckas inte. Ser heller ingenting som tyder på fukt i angränsande rum eller under badrummet. Om jag stänger av fläkten så tycker jag att det avtar lite efter ett tag.

engs
T Tomte_i_hus skrev:
Om jag stänger av fläkten så tycker jag att det avtar lite efter ett tag.
Borde vara tvärtom kan jag tycka, det är inte så det är för tätt / dåligt inflöde av luft så det bubblar upp bakvägen från toalett eller annat vattenlås?

Düsseldorff
Ok, skumt. Är lukten närvarande hela tiden eller har den samband med nåt annat, exempelvis att du kör tvättmaskin eller så? Vet du hur stammarna i huset hänger ihop?

Exempel: Avloppsstam som delade sig, där ena grenen gick till tvättstuga och andra till badrum. Varje gång tvättmaskin tömde luktade det avlopp i badrummet. Problemet var att luften i tvättstugegrenen inte hade någonstans att ta vägen utan trycktes upp i badrumsgrenen. Lösningen var att sätta luftventil längst upp på tvättstugegrenen.

T
engs engs skrev:
Borde vara tvärtom kan jag tycka, det är inte så det är för tätt / dåligt inflöde av luft så det bubblar upp bakvägen från toalett eller annat vattenlås?
Hej,

nej inget sånt alls som vi har märkt

T
Tror jag har lokaliserat lukten till yttervägg (eller egentligen till ett litet kattvindsutrymme under snedtaket) under fönster. Återstår att se om det är fönstret som släpper igenom fukten eller om det är rören som är problemet.

kontaktar man rörläggare? Snickare? Fuktexpert?

Düsseldorff
T Tomte_i_hus skrev:
Tror jag har lokaliserat lukten till yttervägg (eller egentligen till ett litet kattvindsutrymme under snedtaket) under fönster. Återstår att se om det är fönstret som släpper igenom fukten eller om det är rören som är problemet.

kontaktar man rörläggare? Snickare? Fuktexpert?
Går det att komma åt utrymmet för att inspektera?

Om du misstänker vattenskada rekommenderar jag dig att kontakta ditt försäkringsbolag omgående. De hjälper dig att komma vidare med problemet.

T
Man kommer nog inte åt via den inspektionslucka som går in i kattvinden. Då återstår att inspektera taket, plocka bort fönstret? Väggen är ju kaklad…

Tack för tipset! Ska ringa dem imorgon.

Lukten skulle ev kunna vara fuktig isolering. Har tagit blöt isolering och stoppat undan över natten för att kolla imorgon om det kan vara så.

Tack för hjälp! Uppskattas!

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Isolering brukar lukta lite kattpiss när det är ny tycker jag.
Så fuktig kanske ger ifrån sig mer doft

T Tomte_i_hus skrev:
Man kommer nog inte åt via den inspektionslucka som går in i kattvinden. Då återstår att inspektera taket, plocka bort fönstret? Väggen är ju kaklad…

Tack för tipset! Ska ringa dem imorgon.

Lukten skulle ev kunna vara fuktig isolering. Har tagit blöt isolering och stoppat undan över natten för att kolla imorgon om det kan vara så.

Tack för hjälp! Uppskattas!
Först tänkte jag att det måste vara vattenlåset i badrummet som inte sitter på plats ordentligt. Men om du nu hittat blöt isolering så har du hittat problemet. Blöt isolering luktar typ piss.

Om du inte har någon tilläggsförsäkring så brukar det tyvärr vara så att en skada som beror på utifrån inkommande vatten inte ersätts av försäkringsbolaget.
Kontakta ditt försäkringsbolag och säg att du misstänker en vattenskada. Dom kommer då erbjuda dig en fukttckninker som gör en fuktutredning. Om det sedan visar sig vara utifrån inkommande vatten som försäkringsbolaget inte vill hjälpa till med så har du isf. Fått en värdefull fuktutredning som kostar dig självrisken i din försäkring.

• Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.