Jag har klantat mig och har rester av cyanoakrylat på pekfingret. Nu kan jag inte använda fingeravtryck för att logga in i diverse system på jobbet och kommer inte i håg alla lösenorden. Jag slipper helst krångla med att byta. Så frågan är hur jag löser upp eller på något annat sätt blir av med limmet utan att slipa bort fingeravtrycken.
Svårt att veta var frågan hör hemma, men jag tror att eventuella erfarenheter finns bland de som snickrar, så jag lägger den här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att veta var frågan hör hemma, men jag tror att eventuella erfarenheter finns bland de som snickrar, så jag lägger den här.
Produkter som diskuteras: "Superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Anledningen till att man bör ha flera fingrar registrerade. Det brukar stå på förpackningarna att om man limmar ihop fingrarna så ska man skölja det med varmt vatten tills det släpper. Men jag har ingen aning om hur länge det tar för det brukar vara ganska vattentåligt.
Det mesta brukar komma loss om man svettas ordentligt så kanske det fungerar att ta på en engångshandske och se till att du får ordentlig handsvett.
Det mesta brukar komma loss om man svettas ordentligt så kanske det fungerar att ta på en engångshandske och se till att du får ordentlig handsvett.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 148 inlägg
Ta ett varmt bad!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 148 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 315 inlägg
Tipset med engångshandske funkar fint, jag satte en engångs nitrilhandske på vänstran efter att ha fått hela tubinnehållet i näven pga sprucken tub. Spolade av med varmt vatten, hade litet matolja på också, sedan på med handsken. Efter en timme tar man av handsken och pillar bort limmet relativt enkelt.
Har du bråttom så prova aceton. Finns även speciella lösare för superlim. Har du tid så slits det bort av sig självt. 🙂Hep skrev:Jag har klantat mig och har rester av cyanoakrylat på pekfingret. Nu kan jag inte använda fingeravtryck för att logga in i diverse system på jobbet och kommer inte i håg alla lösenorden. Jag slipper helst krångla med att byta. Så frågan är hur jag löser upp eller på något annat sätt blir av med limmet utan att slipa bort fingeravtrycken.
[bild]
Här, pojkar och flickor, ser vi ett av de två huvudexemplen varför biometri är skitkass för autentisering. Det andra är förstås att om någon kopierar ditt fingeravtryck så kan du inte byta det.
Säkerhet baseras på tre faktorer: Något man är, något man vet och något man har. Tvåfaktorautentisering utnyttjar två av dessa tre, och det bör aldrig vara det man är eftersom det normalt inte går att ändra.
Jag vet att folk tycker det är bekvämt att blippa med fingret på jobbet. Det skiter jag i. Fingeravtryck används på sin höjd att öppna telefonens låsskärm. Till övrig autentisering används kort och kod om man vill ha 2FA.
Säkerhet baseras på tre faktorer: Något man är, något man vet och något man har. Tvåfaktorautentisering utnyttjar två av dessa tre, och det bör aldrig vara det man är eftersom det normalt inte går att ändra.
Jag vet att folk tycker det är bekvämt att blippa med fingret på jobbet. Det skiter jag i. Fingeravtryck används på sin höjd att öppna telefonens låsskärm. Till övrig autentisering används kort och kod om man vill ha 2FA.
Håller med men det beror ju på vilken nivå på säkerhet man vill uppnå. Iphones ansiktsigenkänning är ju inte heller sådär väldigt säker. Nu har dom ju lyckats ta sig runt 2fa också.tommib skrev:Här, pojkar och flickor, ser vi ett av de två huvudexemplen varför biometri är skitkass för autentisering. Det andra är förstås att om någon kopierar ditt fingeravtryck så kan du inte byta det.
Har man extrema krav på säkerhet gäller 2FA i kombination med personbevakning (med/utan vapen beroende på objekt).
Har du någon länk till de som forcerat en 2FA-lösning, sånt är alltid lite intressant.
Har du någon länk till de som forcerat en 2FA-lösning, sånt är alltid lite intressant.
Ok, vi kan ta det här som två olika saker. Det ena är hur man blir av med superlim. Blöt handske gav inget märkbart på en halvtimme. Acetonblötläggning i tio minuter och limmet är helt borta. Förmodligen borde jag smörja in fingret nu, men först ska jag ta ut de rapporter jag behöver.
Det andra. Jag kan ha alla möjliga varianter på datorn. Fingeravtryck, ansikte och lösenord. Dator, telefon och paddor kommer jag in i även utan fingrar. För allt som är känsligt eller viktigt har jag tvåstegs. Där jag är lat är för saker som jag alltid når från samma enhet, som t ex ett rapportsystem på jobbet, prenumerationsinlogg på jobbleaterade prylar osv. Där kör jag pekfinger och låter datorn generera något krångligt lösenord.
Jag har rätt nyligen fått en skvätt superlim i skägget, så Ivar är inte så långt från sanningen.
En gång hade ansiktet svullnat upp vid tandvärk att telefonen vägrade känna igen ming.
Det andra. Jag kan ha alla möjliga varianter på datorn. Fingeravtryck, ansikte och lösenord. Dator, telefon och paddor kommer jag in i även utan fingrar. För allt som är känsligt eller viktigt har jag tvåstegs. Där jag är lat är för saker som jag alltid når från samma enhet, som t ex ett rapportsystem på jobbet, prenumerationsinlogg på jobbleaterade prylar osv. Där kör jag pekfinger och låter datorn generera något krångligt lösenord.
Jag har rätt nyligen fått en skvätt superlim i skägget, så Ivar är inte så långt från sanningen.
En gång hade ansiktet svullnat upp vid tandvärk att telefonen vägrade känna igen ming.