För ett tag sedan hade vi Sunhero knackandes på dörren, dom utför en upphandling där dom samlar X antal hushåll för en gemensam installation och på så vis kan få ner priset genom en form av grupprabatt.

Sunhero utför således inte själva installationen, utan dom ställer frågan till flertalet olika installatörer där dom i samma veva också ställer vissa krav för att dom ens ska få delta i upphandlingen. Som exempel kan nämnas:
# Ingen förskottsbetalning! 80% vid slutförd installation och 20% efter eventuella besiktningspunkter är åtgärdade.
# Opartisk besiktningsman
# Endast använda sig av sina egna installatörer, inte använda sig av underleverantörer
# Erbjuder en betydande grupprabatt
# Företaget ska ha erfarenhet utav solcellsinstallationer i minst 3år och ha en solid ekonomi.
# Eventuella kostnader som uppstår pga trasiga takpannor står installatören för.

Jag gillar konceptet, dom gav mig tre olika förslag på solcellsinstallation som jag ville ha pris på, vilket jag nu har fått och som jag tycker känns bra.

Gällande installatören som vann upphandlingen var detta Söderens, som är en elfirma som börjat med att också utföra solcellsinstallationer.
Dom lyfter fram att dessa är noggranna med kabeldragningar och skyddar kablage med metalliskydd istället för flexrör. Även det estetiska vid installation där dom inte bara tar snabbaste vägen utan istället väljer en snygg och diskret rutt för att dölja kablar.

Jag hade väldigt gärna velat ha er åsikt kring detta då jag inte är jätteinsatt i solceller och dom olika märkena som finns, så om ni orkar kolla på förslaget jag har fått och se om det är något som dom har missat eller som känns konstigt hade jag uppskattat att få veta det.

Sammanfattning är enligt följande:
Panelerna jag fått offert på är Trina 430w glas/glas Full Black - 35st
Växelriktare blir Sungrow eller Huawei.
Storlek på installation 15,05kwp (beräknad produktion 14,84MWh/år)


Pris: 155.000kr (installatören) + 7.500kr (detta tar Sunhero för deras upphandling)


Jag bifogar dokumentationen. Tacksam för respons! :)
 
Redigerat:
  • Gilla
GosNil och 3 till
  • Laddar…
Här är förslaget på installationen: En rapport om solenergisystem, innehåller installationsskiss, effektuppgifter, och energiproduktion kontra konsumtion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energirapport för solcellssystem, månatlig energiproduktion och konsumtion, modulerdata, komponentlistning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En solenergidesignrapport, inklusive materiallista, elektrisk design och ett systemförlustdiagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument om solenergisystem, parametrar för simulering och förlustfaktorer, SolarEdge Designer Report, Göteborg och tidszon-information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag efterfrågade även en installationen med västerläge ist för enbart söderläge. Men sammanfattningsvis skulle installationen enligt ovan vara mer fördelaktig för mig. Vad är era åsikter om det.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Kvalitetsavtalet ser ut enligt följande. Svensk text om kvalitetsavtal för solcellsanläggningar, inkluderar dokumentation och ansvar. Sunhero-logotyp överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Solceller

Marknadsföring av solpanel, "Vertex S+", bifacial, 440W, 22% effektivitet, transparent design, 25 års garanti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solcellspanel specifikationer, dimensioner, eldata, prestandakurvor och teknisk information på ett datablad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Växelriktare, antingen Sungrow Reklamblad för solenergiinverter från Sungrow: SG15/17/20RT, med hög avkastning, smart hantering, hållbarhet, användarvänlighet, diagram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk specifikation för Sungrow solcellsinverters: modeller SG15RT, SG17RT, SG20RT med prestanda och skyddsfunktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller huawei
Huawei smart energikontroller, säkerhet, högre avkastning, batteriklar, effektivitetskurva, kretsschema, solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk specifikation för Huawei solenergi inverter, effektivitet, skyddsfunktioner, kompatibilitet, general data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Samma pris oavsett vilken jag väljer!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
K
De kan ju inte använda solaredge verktyg för att räkna på ett annat fabrikat. Solaredge använder optimerare och det har du nog inte enligt offerten. Så siffrorna du fått är en glädjekalkyl. Optimerare fördyrar installation och det är inte alltid som man räknar hem den extra kostnaden inom rimlig tid.

Ett tecken på att installatören inte kan sin sak. Se också till att få specat att det ska vara Huawei är min personliga åsikt.

Det är ju bra saker som sunhero skriver i sitt avtal. Många punkter där som installatörer glömmer. Eftersom det är en riktig elfirma som gör det så ökar oddsen för att det blir en bra installation från växelriktaren och vidare mot nätet.
 
  • Gilla
helrob och 5 till
  • Laddar…
S
Verkar helt oseriöst att visa fina siffror med en Solaredge-anläggning och sen offerera något annat utan optimerare.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Mycket bra input!!

Jag trodde Solaregde var ett verktyg för att räkna på kapaciteten på din anläggning.
Det står ju trots allt angivet Trina Vertex S TSM430 under angivna moduler, det står även angivet 35st optimerare. Vilket borde tyda på att detta ingår i offerten! Men det skall jag kolla upp, för det är ingenting som dom har nämnt…. Så helt klart värt att kontrolleras!

Men menar ni ändå att solaredge verktyget inte stämmer i beräkningen på produktion, trots att det står Trina som PV moduler?

Gällande Växelriktaren så kan jag som sagt välja mellan Sungrow och Huawei. Sungrows är dock inte hybrid, det är Huawei vilket vad jag förstått är ett måste om man vill kunna koppla på ett batteri i framtiden?

Någon annan skillnad?
 
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
S
I Ett Solaredge-system är optimerare ett krav på alla paneler. Då kopplas automatiskt de skuggade panelerna bort så att övriga inte påverkas och man övervaka varje panel.

Här är en bild på hur min anläggning har producerat idag.
 
  • Energiproduktionsdata för solpaneler i realtid, presenterade i grafisk layout genom en applikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Jag förstår, men är det något som tyder på att det Inte skulle vara optimerare i min offererade anläggning?
 
  • Gilla
Björnen K och 1 till
  • Laddar…
S
Vad står det i offerten för du har ju mest lagt upp produktdatablad.
Det finns optimerare som man kan sätta på enstaka paneler (de som man anser har behov) men då är det inte från Solaredge.
Är solaredge-dokumentet angiven som bilaga i offerten?

Skriv till företaget och fråga om det är en Solaredge-anläggning. Om inte så fråga varför de använder deras verktyg för beräkningar blir inte detsamma. I ditt fall verkar du inte har så mycket som skuggar?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Jag skriver och frågar!

Faktum är att jag inte fått en mer detaljerad offert ännu. Utan det kommer jag få om jag fortfarande är intresserad och väljer att gå vidare… vilket jag tror att jag är! 😳

Det är inte särskilt mycket som kan skugga här nej, lite träd på ena sidan som på sikt skulle kunna skugga en del av panelerna på morgonkvisten. Skulle nog vara fördelaktigt med optimerare på dessa 6st paneler iaf, men till dom övriga skulle jag tro att det är överflödigt.
 
  • Gilla
Nisseham
  • Laddar…
K
Siffrorna ger bara ett hum. Lite som att kolla på grannens offert. Då optimerare hjälper anläggningen att producera bättre. Det står också se-12k som växelriktare i kalkylen vilket inte heller är rätt.

Framgår inte vilket montage-/skensystem som används heller.

Vilken kommer vara din part? Sunhero eller elfirman?
 
Redigerat:
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Gör optimerare någon skillnad även om jag inte har någon skugga?

Nej vilket montagesystem som kommer användas kommer nog först efter att jag väljer att gå vidare och får en mer personlig offert! Finns det något att föredra här? Eller något man ska undvika? Jag har Benders Carisma plattor och vill ha en så tajt och diskret installation som möjligt..

Elfirman kommer vara den som är min kontakt när det väl drar igång.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Glöm inte att göra en oberoende besiktning innan du betalar något är en stark rekommendation

Är alla villor i området byggt under samma tidsperiod och kan förväntas fungera med samma montagesystem hos alla ?

Vad är det för garantier förutom tillverkarnas produktgarantier ?

När utlovar de installation och vad står i handlingarna kring detta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.