Har en Sungrow växelriktare med smart meter men kan inte se smart metern i appen, vad kan det vara för fel ?
Utan smartmätare så ser du i app:
Vad din anläggning producerar
Vad av det du producerar som du använder i huset.
Dessutom med smartmätare ser du:
Vad som går ut på nätet
Vad du köper från nätet
Från dina bilder så är det lite tvetydligt. Hur ser det ut där din smartmätare är inkopplad, bild från mätarskåpet ?
Vad din anläggning producerar
Vad av det du producerar som du använder i huset.
Dessutom med smartmätare ser du:
Vad som går ut på nätet
Vad du köper från nätet
Från dina bilder så är det lite tvetydligt. Hur ser det ut där din smartmätare är inkopplad, bild från mätarskåpet ?
S sevenfifty skrev:
Sevenfifty, vad kom ni fram till att problemet var?S sevenfifty skrev:
Har driftat en anläggning idag och har samma problem, att smartmetern inte dyker upp som en enhet i appen precis som inverter och kommunikation modul. Det har den gjort tidigare när jag driftat en anläggning.
Har kontrollerat kablage och att inkopplingen är på rätt ingångar..
Som du kan se ovan i tråden har sevenfifty en SG10 och den jag har problem med är en SG12 så då borde "Meter" komma fram som egen enhet kopplad till Inverter i appen...ulfben skrev:
Ingen som har någon ide?
Inte så att man behöver ställa en modbus-adress i mätaren? Göra en sökning efter mätaren i växelriktaren?M M_elberg skrev:Sevenfifty, vad kom ni fram till att problemet var?
Har driftat en anläggning idag och har samma problem, att smartmetern inte dyker upp som en enhet i appen precis som inverter och kommunikation modul. Det har den gjort tidigare när jag driftat en anläggning.
Har kontrollerat kablage och att inkopplingen är på rätt ingångar..
Brukar ju inte behövas vad jag förstått, har kollat att den står på: baud 9600, men hittar inte inställning för arity none och :stop bit 1.K knightjocke skrev:
Jag försökte även söka efter enhet med S/N numret men den kom inte fram då heller...
Vilken mätare har du? Är det Chint DTSU 666 så ser du inställningen på samma "sida" (skärmbild 4) som visar baud:M M_elberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och tolkas så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det vore kalas om du kunde dubbelkolla vad du har där, och också vad din adress är inställd på.
Redigerat: