Håller på och renoverar ett par rum. Jag tycker bjälklaget är lite för svajigt. Ska lägga parkett men vill ändå ha en stummare känsla i golvet. Jag har idag ett undergolv med spontad 28 mm plank som har "dold spikning" mot bjälklaget. Jag vill helst inte riva upp plankgolvet.
Tänkte jag kanske kunde göra så här:
  1. "Extra"-skruva plankorna mot reglarna i bjälklaget.
  2. Limma golvgips med bjälklagsuppstyvande lim.
Kan det vara en idé, eller funkar det bara bra att limma golvgips mot slät golvspån?
Finns det bättre idéer kanske?

Är bjälkarna korskolvade. Annars kan det vara en bra ide att plocka bort några rader med plankor och skruv limma dit mellan varje bjälke så blir det stadigare.

Jag vet inte om de är korskolvade, det är ju lite svårt att se. Men kanske kan borra ett litet inspektionshål eller dylikt och titta efter.

Vad tror ni om att limma gips mot plankgolv? Går den bjälklagsuppstyvande egenskaperna förlorade i och med att planken inte är limmade mot reglarna som golvspån skulle varit.

Att skruv limma gips på golvspån förstärker ungefär lika mycket som om du monterar en till bjälke mellan varje befintlig bjälke som sitter där nu. Dvs uppstyvning som motsvarar 30 cc istället för 60 cc om du lägger på gips. Men jag antar att det är ett äldre hus eftersom det är spontat trägolv direkt på bjälkarna. Om det inte är det så blir frågan hur bjälklaget är dimensionerat eftersom det är svaj i golvet. Om du inte vill ta upp några brädor så kanske det är en bra ide att skruva varje planka ordentligt först innan du gör något. Flytspackla är annars ett alternativ om du vill förstärka och få mindre svaj. Korskolvning gör annars stor skillnad om det görs rätt. Om det inte finns någon kolvning där nu så kanske det räcker om du fäller in två rader. Vad är det för spännvidd bjälkarna i rummet inuläget

Spännvidden är 4,5 meter, balkarna sitter 600 c-c, bredden på reglarna är 70 mm, höjden vågar jag inte svara på innan jag mätt. Att säga att golvet är svajigt kanske är lite överdrivet, men rummet i fråga är ett kök och jag vill inte att porslinet ska skallra i skåpen när man går förbi. Jag ska undersöka ikväll ifall det finns några korskolving eller kortling. Om det saknas skall jag överväga att sätta in det.
Men menar du att man ska skruv-limma gipset, altså inte bara limma (d.v.s. plocka bort eventull skruv efter limmet härdat)?

Jo du kan endast limma om du vill det men det är enklare att få fast gipsen ordentligt om du skruvar samtidigt. Sedan kan du ta bort skruvarna om du vill. Eftersom det är ett kök så hade jag låtit dom sitta kvar. Annars kan du använda tunga saker att lägga på gipsskivorna när du lagt dom på plats, dvs något som trycker ner skivan mot limmet/plankorna.

jerk skrev:
Eftersom det är ett kök så hade jag låtit dom sitta kvar.
Eftersom det är ett kök? Hur menar du? Eftersom det inte är ett badrum med tätskikt eller?

Ja precis, i badrum så vill du inte riskera att en skruv kryper upp och skadar täskiket underifrån. I ett kök händer inget allvarligt. Drar man ner skruven ordentligt så är det ingen fara.
Jag tror du löser ditt problem om du korskolvar ordentligt och skruvar och limmar reglarna mellan bjälkarna.

Jag bröt upp en golvbräda på mitten av balkarnas spännvidd. Det sitter korskolvningar i bjälklaget redan. Exakt var de sitter vet jag ju inte eftersom jag bara öppnade en liten del av golvet. Jag får nog utgå från av korskolvingen är ok. Jag vill helst inte bryta upp mer av planken eftersom det är nästan omöjligt att ta bort planken utan att förstöra dem.
Så då återstår det att limma gips då, om ingen har en bättre idé.

Flytspackla kanske är det bästa alternativet då men samtidigt det dyraste. Då kan du bygga lite tjockare och på så vis skapa ett stabilt golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.