Vet någon om man kan använda en festool styrskena till en hitachi cirkelsåg med adaptertillbehöret till hitachin?

Jag har en hitachi cirkelsåg och ser i manualen att man kan köpa en adapter för en styrskena. Men varken adaptern eller styrskenan finns i hitachis katalog. När jag frågade i byggaffären visste de inte om att det fanns en adapter för skena eller ens en skena för denna.

Så om jag antar att de lyckas skaffa en sådan adapter till mig vilken styrskena använder man då, en festool eller? Är det någon som har denna kombination?

Jag ringde och frågade småmaskinsservice om hitachi styrskena - enligt dem skulle den kosta för mycket i affären så adapter och skena tar dom inte in i sverige. Men jag skulle fortfarande vilja veta om någon gjort någon enkel adapter till en skena t ex festools och om det fungerar bra.

detta kanske kan vara något...

• Bild 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nice, en sån får jag köpa.

Tittade på ovanstående men tyckte skenan var för kort och då inte bauhaus hade förlängningskittet hemma så gick jag på Permittas förslag och gjorde en egen adapter till min hitachi. Då kan jag använda festool orginal skena och dess tillbehör.( som visserligen är snor dyra...). Verkar funka bra.

Jag kanske inte har behörighet, men önskar Dig i alla fall välkommen till ett trevligt forum.

Otroligt många vill säkert se en bild på vad Du åstadkommit. Bild lägger Du in i AVANCERAT LÄGE. Bilden får rätt storlek automatiskt.

per

DSC00056.jpg
Skapa konto

DSC00057.jpg
Skapa konto

DSC00058.jpg
Skapa konto

Här kommer lite bilder på skapelsen på den hembyggda adaptern.
Den ser inte så tjusig ut men den är gjord i teak! :p

• Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pernitta skrev:
Jag kanske inte har behörighet, men önskar Dig i alla fall välkommen till ett trevligt forum.
Jag har inte läst någonstanns att det är förbjudet att vara trevlig, vare sig mot nykomlingar eller gamlingar ... :)

Det är en trevlig gest!

Tack för bilderna BerntS. Det ser bra ut.

Det är tillåtet att vara trevlig. Välkommen Bernt!

Måste säga att jag tycker adaptern ser väldigt trevlig ut! Orkar du lägga ut måtten så blir jag glad. Har en C6BU2:a som ibland skulle behöva en skena.

Fin adapter! Om du skulle kunna lägga ut måtten så skulle det vara tacksamt.

Har försökt skriva in lite mått.

Men viktigast är nog att inte fräsa för mycket i spåret för skenan. Jag fräste så att det blev tight och sandpapprade det sista.
Om det börjar glappa så tänkte jag bygga på någon form av plåtbit föra att justera spelet
ungefär som på TS55an.

En annan sak som måste göras är att fräsa ur lite för motorn och juster skruven så att jag kan såga max djup (den styper i adaptern på djupast läget)

• DSC00057.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Har du satt någon form av plywood under festoolskenan eller är det bara som det ser ut?

Nja, det var bara lite mdf som jag använde som underlag då jag justerade en list på garage golvet som sedan blev kvar... ;)

Men skäret från klingan går det mot festoolskenan eller mdf skivan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.