Claes Sörmland
Vi går i cirklar.

Ändring av ventilation har gjorts med styrelsens tillstånd. Den överlevde senaste OVKn efter ändringen. Nästa OVK är om några år (3 eller 6 år?) Andra ledningar som har med kök och badrum att göra har ändrats med styrelsens tillstånd och det har vad TS vet gjorts fackmannamässigt. Intyg har getts till TS. Styrelsen har haft byggnadens förvaltare på tillsyn ("besiktning") å deras vägnar och denne var nöjd. Styrelsen har inte lagrum att "godkänna" något efter en renovering, de hade sin chans när de gav tillstånd för de särskilda åtgärder som kräver det och för att ändra på föreningens ventilationsanläggning.

Done deal säger jag. Allt har gjorts som det ska. Bryt kommunikationen med styrelsen eller avvakta i alla fall med kommunikation tills nästa år eller kanske tills nästa styrelse har valts efter stämman i vår. Tiden tvättar bort din avslutade lägenhetsrenovering från styrelsens dagordning/protokoll. Varje möte finns chansen att den stryks och inte kommer upp på nästa möte. Håll inte frågan aktuell med kommunikation.

(EDIT: Styrelsen blir snart upptagen med de ökade energi och räntekostnaderna.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det inte utslaget på hela styrelsen, inklusive arbetsgivaravgifter etc?

Ett generellt tips, du använder konstant ordet "dem" felaktigt. Det är ok att skriva "dom" för både "de" och "dem" så vet man inte skillnaden, så välj "dom". Det är förvisso en skitsak, men språket verkar vara väsentligt i kommunikationen med styrelsen.
Tack för du sa det, jag ska börja skriva dom jag satt och funderade på det här om dagen faktiskt. När använder man dem då?
 
Jag avbryter kommunikationen det är ett gäng tomtar dom kan gapa hur mycket dom vill. Tack allihopa!
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Skillnaden på de och dem är samma som på jag och mig. Meningar som ”Dem tycker om glass” är lika galen som ”Mig tycker om glass.”

Skriver man mig tycker om glass ger man inte riktigt ett seriöst intryck.

Men styrelserepresentanten verkar inte heller vara helt hemma på Svenska.
 
  • Gilla
Kickan42 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur går jag vidare med det här mejlet, kan någon översätta till svenska? Jag tolkar det som dem hotar stämma mig och det är väldigt alvarligt anklagelser.
Så tolkar inte jag det. Det står att om en kommande OVK inte godkänns, pga de förändringar som gjorts i din lägenhet så kan de kräva att du åtgärdar det på din bekostnad. Jag har sett hur folk byggt om sina kök så att ventilationen varit helt blockerad. Sen kommer en OVK och slår ner på det och bostadsrättsinnehavaren vill inte bekosta en ombyggnad av sitt fina kök. Det är sådant de skriver att det är ditt ansvar att bekosta en ombyggnation för om så är fallet. De kostnaderna och kostnaderna för en ny kontroll är tänkta att falla på den medlem som gjort förändringen, inte på alla grannar.

Nu har du ju en godkänd OVK efter ombyggnaden så det är i ditt fall inget problem.

De kan inte stämma dig på enorma belopp.

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Andra stycket förstår jag heller inte varför ska dem meddela nästa som tillträder att min renovering inte är godkänd för jag vägrar göra en ovk besiktning jag anser inte dem har rätt att begära, jag har ju allt korrekt anlitat fackman med alla intyg säker vatten, bkr, detta dem skriver skulle skrämma upp ny köpare och känns som jag har inget att säga för dem har bestämt sig göra som dom vill?
Det bör de inte göra i och med att du har en godkänd OVK. Däremot om du inte har en godkänd OVK så kan jag tycka det är rimligt, då det annars kan bli problem för den nya ägaren.
Det har jag också sett hända. Ett fint ombyggt kök som sabbar OVK, lägenheten säljs och sen vill såklart inte nya ägaren ha sitt fina kök förstört eller betala en krona för denna "försämring".

Dokumentation gällande våtrumsintyg och intyg enligt BKR har begränsat värde, men där skulle jag skicka in en kopia för att lösa det problemet.


SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag renoverade badrummet och flyttade köket så det vart ingrepp på VS det fick jag godkänt på av styrelsen och givetvis har fått både våtrumsintyget och bkr på godkänt arbete, dem vill ha dessa dokument jag har vägrat skicka dem, det är inte deras sak dem har redan får certifikat på alla hantverkare är behöriga. Vad har dem med mina intyg som jag bekostat, dem har redan beordrat en tillsyn som skulle vara på allt i renoveringen och även den vart godkänt på plats men nu har dem ändrat sig för jag inte skicka komplettering (ovk besiktning) så den är nekad :crysmile:
Kopplingen "våtrumsintyg och BKR" tillsammans med OVK är oklar för mig. Det är två olika saker. Jag ser inte varför du inte kan skicka in en kopia på dessa för att lugna styrelsen på den punkten.
Jag är rätt övertygad om att besiktningen som genomfördes inte var en ventilationsmätning etc, utan en allmän koll att du byggt som du sagt att du ska bygga. Det kan verka fånigt, men tyvärr är det inte ovanligt att folk bygger annorlunda mot vad de sagt att de ska göra.
Om det sen genomförts en OVK efter att du byggt klart som du säger, så skriv det tydligt till styrelsen.
"Mitt bygge var färdigt 2022-09-30, besiktigades 2022-10-03 och en godkänd OVK genomfördes 2022-10-10"
 
  • Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi går i cirklar.

Ändring av ventilation har gjorts med styrelsens tillstånd. Den överlevde senaste OVKn efter ändringen. Nästa OVK är om några år (3 eller 6 år?) Andra ledningar som har med kök och badrum har ändrats med styrelsens tillstånd och har vad TS vet gjorts fackmannamässigt. Intyg har getts till TS. Styrelsen har haft byggnadens förvaltare på tillsyn ("besiktning") å deras vägnar och denne var nöjd.

Done deal säger jag. Allt har gjorts som det ska. Bryt kommunikationen med styrelsen eller avvakta i alla fall med kommunikation tills nästa år eller kanske nästa styrelse har valts efter stämman i vår.
Håller med.
Bryt kommunikationen med styrelsen.
Om du ska sälja om nått år av nån anledning är den inte ens säkert att nästa styrelse kommer ihåg att upplysa mäklare osv.
Kan säga som så, att de år jag satt både i styrelsen & som ordförande för en brf så var det bara en lägenhet & ägare av ca 70-80 som vi hade problem med.
Ägaren hade problem att betala avgiften flera gånger och till sist så ville han hyra ut lägenheten i 2:a hand.
Detta sa vi ok till. Och avgiften kom in som den skulle efter det. MEN då började nästa problem.
Den som hyrde i 2:a hand tyckte att det var ok att hyra ut i sin tur utan att fråga oss och hade han hyrt ut i 3e hand till nån som "satt still i båten" så hade det inte varit nått problem. MEN nej.
Den fule fan, hyrde ut till div pack som festade & levde rövare alla tider på dygnet.
Slutade efter ca 3-4 år med att vi var både var tvungna och kunde säga upp ägaren som så satte ut lägenheten till försäljning.
Men hade det inte varit konstant problem så skulle vi då ha glömt/inte orkat bråka om ytterligare en OVK vid ev försäljning.
Man gör jobbet på fritiden och även om man fick en slant var anledningen till att man satt i styrelsen att en Brf måste ha en styrelse.
Vårat favorit uttryck till de som gnällde om olika saker som de tyckte att föreningen borde göra
"Men vad bra att du vill nått, vi har ju mandat att delegera detta, så är det ok att vi delegerar denna fråga till dig på nästa styrelsemöte? Då får du driva allt som har med det att göra och det blir nog bra som du vill ha det"
Svar från SAMTLIGA: "Njaaaäääää. Nä, så viktigt är det inte. Tack för att du lyssnade iaf"
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
... Även när dem tar ut en årslön på 300 000 kr? Tror dem hade 6 prisbasbelopp.



Jag ändrade inte ventilationen efter godkänd ovk.
Då skulle jag bryta som bla Cleas skriver.
Men jag skulle prova att få tag på en kopia på OVK som gjordes efter din renovering, då har du ett papper på att den var ok. Någon annan kan ju också göra en ändring i sin lägenhet utan att säga nåt och nästa OVK skiter sig och då blir det ditt fel...
 
MultiMan
Claes Sörmland
M MrDizzy skrev:
Håller med.
Bryt kommunikationen med styrelsen.
Om du ska sälja om nått år av nån anledning är den inte ens säkert att nästa styrelse kommer ihåg att upplysa mäklare osv.
Kan säga som så, att de år jag satt både i styrelsen & som ordförande för en brf så var det bara en lägenhet & ägare av ca 70-80 som vi hade problem med.
Ägaren hade problem att betala avgiften flera gånger och till sist så ville han hyra ut lägenheten i 2:a hand.
Detta sa vi ok till. Och avgiften kom in som den skulle efter det. MEN då började nästa problem.
Den som hyrde i 2:a hand tyckte att det var ok att hyra ut i sin tur utan att fråga oss och hade han hyrt ut i 3e hand till nån som "satt still i båten" så hade det inte varit nått problem. MEN nej.
Den fule fan, hyrde ut till div pack som festade & levde rövare alla tider på dygnet.
Slutade efter ca 3-4 år med att vi var både var tvungna och kunde säga upp ägaren som så satte ut lägenheten till försäljning.
Men hade det inte varit konstant problem så skulle vi då ha glömt/inte orkat bråka om ytterligare en OVK vid ev försäljning.
Man gör jobbet på fritiden och även om man fick en slant var anledningen till att man satt i styrelsen att en Brf måste ha en styrelse.
Vårat favorit uttryck till de som gnällde om olika saker som de tyckte att föreningen borde göra
"Men vad bra att du vill nått, vi har ju mandat att delegera detta, så är det ok att vi delegerar denna fråga till dig på nästa styrelsemöte? Då får du driva allt som har med det att göra och det blir nog bra som du vill ha det"
Svar från SAMTLIGA: "Njaaaäääää. Nä, så viktigt är det inte. Tack för att du lyssnade iaf"
Väl beskrivet av vad jag också har sett vad gäller styrelsearbete i BRFer.

Delegeringsmetoden tar jag med mig. Vi kör nog den i praktiken men inte lika rakt på sak.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om det sen genomförts en OVK efter att du byggt klart som du säger, så skriv det tydligt till styrelsen.
"Mitt bygge var färdigt 2022-09-30, besiktigades 2022-10-03 och en godkänd OVK genomfördes 2022-10-10"
Mycket gott råd!

Då det talats lite om ton tidigare skulle jag skriva något kort, men ändå ödmjukt, typ:

”Vi verkar ha fastnat i ett missförstånd om OVK:n. Ni kräver om jag förstår det rätt att jag låter göra en ny sådan, men min förändring av ventilationen gjordes före senaste ordinarie OVK:n och ändringarna är således redan kontrollerade. Med anledning av detta anser jag att vi kan lägga frågan till handlingarna.

mvh,
TS”
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Hela relationen med styrelsen känns så infekterad. Nä nu ska jag äta kyckling
 
  • Haha
Falckman och 3 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hela relationen med styrelsen känns så infekterad.
Inte salmonella får vi hoppas. :p
 
  • Haha
Falckman
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hela relationen med styrelsen känns så infekterad. Nä nu ska jag äta kyckling
Kannibal?
 
  • Haha
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Väl beskrivet av vad jag också har sett vad gäller styrelsearbete i BRFer.

Delegeringsmetoden tar jag med mig. Vi kör nog den i praktiken men inte lika rakt på sak.
Jag brukar köra med att hålla med kritik som kommer in och svara med att det är något vi får jobba på att bli bättre med i framtiden.

Efter det så har man stängt diskussionen ganska bra.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.