Låt dom klubba igenom denna sörja nu utan ändring. Sen vid nästa stämma så påtala felen och så får de ordna med en ny stämma osv. Ibland får man låta folk dränka sig själva i administration om de inte går att samarbeta med.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Jag tycker inte du behöver göra så mycket. Låt styrelsen försöka ändra stadgarna om de vill det. De måste få igenom beslutet på två stämmor efter varandra. Och den nya avgiften är inte mindre olaglig.

"administrativ avgift" är inget man kan ta ut enligt Bostadsrättslagen.
Förstår inte stycket du bifogade, får man alltså ta ut en administrativ avgift eller inte :surprised:?

hsd hsd skrev:
Spelar ingen roll för Dig då ditt ärende är påbörjat före stämmans datum ;)
Sant men stör mig på deras inkompetens om dom tycker det är läskigt med att folk renoverar så får dom installera någon medden kompetensen (bygg) inom styrelsen istället för outsourca allt, jag och många andra yngre har visat intresse att vara med men vi blir totalt utfrysta för elitklubben vill inte släppa in någon under 80. Missförstå mig inte finns många sköna 80 åringar... Men inte dom här.

D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att förslaget måste skickas ut i kallelsen för att kunna klubbas. Det kan bli en utmaning då de tycks ha ett rejält syftningsfel.
Det är väl knappast förvaltaren som ska ta fram de omtalade dokumenten.
Ja eller hur extrema syftningsfel jag har varit med i denna bedrövliga process det är jag medlemmen/bostadsinnehavren som får ta fram alla dokument och intyg, sen ska förvaltaren få betalt för det - eh va??
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har inga särskilda kostnader för att hantera en tillståndsansökan. Det är ett beslut som tas på ett vanligt styrelsemöte.
Jag tror inte ens att det spelar någon roll om föreningen har särskilda kostnader, då fallet inte täcks av 7:14 tredje stycket BRF-lagen torde det inte gå att debitera extra för det, men det var inte min poäng, utan jag ville bara ifrågasätta TS nånannanism. Naturligtvis är det i slutänden föreningens medlemmar, kollektivt eller enskilt, som åker på den här typen av kostnader. Vem skulle annars betala?
 
  • Gilla
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Låt dom klubba igenom denna sörja nu utan ändring. Sen vid nästa stämma så påtala felen och så får de ordna med en ny stämma osv. Ibland får man låta folk dränka sig själva i administration om de inte går att samarbeta med.
Lagen om ekonomiska föreningar innehåller något som förmodligen är en överraskningen för styrelsen. Om en extra stämma ska behandla en stadgeändring som innebär ökade avgifter så måste samtliga medlemmar kallas via post (inte utdelning).

En kallelse till extrastämma för stadgeändring måste dessutom ske 4 veckor innan stämman om inte stadgarna drar ner det till 2 veckor.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Lagen om ekonomiska föreningar innehåller något som förmodligen är en överraskningen för styrelsen. Om en extra stämma ska behandla en stadgeändring som innebär ökade avgifter så måste samtliga medlemmar kallas via post (inte utdelning).

En kallelse till extrastämma för stadgeändring måste dessutom ske 4 veckor innan stämman om inte stadgarna drar ner det till 2 veckor.
Ja vi fick alla denna sörja (pappret) i postlådan men det är inte 4 veckor utan vad blir det 2,5 vecka till denna akut extra stämma är det okej? Så står det i stadgar se sista raden.
Svensk text om föreningsstämma och kallelseprocedurer; riktlinjer för mötesutlysningar och medlemskommunikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte några av er som kommenterar här flytta in där jag bor hade varit så himla skönt.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja vi fick alla denna sörja (pappret) i postlådan men det är inte 4 veckor utan vad blir det 2,5 vecka till denna akut extra stämma är det okej? Så står det i stadgar se sista raden.
[bild]
Var det frimärke och poststämpel på kuvertet? Det måste skickas med riktig post för att det ska hamna rätt vid t.ex. adressändring.
 
C cotillion skrev:
Var det frimärke och poststämpel på kuvertet? Det måste skickas med riktig post för att det ska hamna rätt vid t.ex. adressändring.
De kan ju kolla vilken adress folk är skrivna på via skattemyndigheten. Så ett krav på att gå via posten finns inte. Har man fått kallelsen så har man.
 
C cotillion skrev:
Var det frimärke och poststämpel på kuvertet? Det måste skickas med riktig post för att det ska hamna rätt vid t.ex. adressändring.
Nej
 
D Daniel 109 skrev:
De kan ju kolla vilken adress folk är skrivna på via skattemyndigheten. Så ett krav på att gå via posten finns inte. Har man fått kallelsen så har man.
Hur menar du? Hur ska föreningen kunna visa att de kallat alla om de inte kallat på det sätt som lagen föreskriver. I de flesta fall räcker det att använda utdelning, men det finns vissa fall när det inte räcker.

Om stadgarna medger det och en stämma fattat beslut om det så kan man även kalla med e-post istället för post, men i övrigt finns inga undantag vad jag vet.
 
Kräver lagen att brev ska passera posten? I USA har de tydligen någon regel om att det är förbjudet för andra att lägga brev i postlådor. Men nu är det Sverige.
 
  • Gilla
kallewiberg
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte ens att det spelar någon roll om föreningen har särskilda kostnader, då fallet inte täcks av 7:14 tredje stycket BRF-lagen torde det inte gå att debitera extra för det, men det var inte min poäng, utan jag ville bara ifrågasätta TS nånannanism. Naturligtvis är det i slutänden föreningens medlemmar, kollektivt eller enskilt, som åker på den här typen av kostnader. Vem skulle annars betala?
Det bästa är ju om styrelsen inte ser till att generera en massa kostnader varken för föreningen eller bostadsrättshavaren tänker jag. Ett första steg är ju att respektera bostadsrättshavaren underhållsskyldighet och sluta lägga sig i saker som inte föreningen har med att göra.
 
  • Gilla
mnils och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kräver lagen att brev ska passera posten? I USA har de tydligen någon regel om att det är förbjudet för andra att lägga brev i postlådor. Men nu är det Sverige.
Det är en bra fråga. Vår förening har för det mesta struntat i det där och delat ut till samtliga som vi vet bor i huset och skickat kallelse med post till de som hyr ut i andrahand. Förmodligen är det inte riktigt ok eftersom de som har eftersändning av post kanske inte blivit kallade.

Men vi har inga kompetenta rättshaverister i föreningen för närvarande så det mesta går smidigt.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte ens att det spelar någon roll om föreningen har särskilda kostnader, då fallet inte täcks av 7:14 tredje stycket BRF-lagen torde det inte gå att debitera extra för det, men det var inte min poäng, utan jag ville bara ifrågasätta TS nånannanism. Naturligtvis är det i slutänden föreningens medlemmar, kollektivt eller enskilt, som åker på den här typen av kostnader. Vem skulle annars betala?
Min inställning är "rätt ska vara rätt", så har dom inte lagstöd för detta så kommer jag ta upp det på stämman. Men jag har fått olika besked här får dom ha denna sörja i stadgar eller inte? Vilket överskrider det andra svensk lag eller stadgar?
 
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Min inställning är "rätt ska vara rätt", så har dom inte lagstöd för detta så kommer jag ta upp det på stämman. Men jag har fått olika besked här får dom ha denna sörja i stadgar eller inte? Vilket överskrider det andra svensk lag eller stadgar?
@Nötegårdsgubben har redan refererat till 7 kap 14 § bostadsrättslagen som reglerar exakt vilka avgifter en BRF får ta ut. Lagtexten med min understrykning av den mening som begränsar möjligheten att ta ut andra avgifter än det som uttryckligen listas i lagtexten:

Svensk text om avgifter och regler för bostadsrättsföreningen, inklusive upplåtelse- och andrahandsavgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.