Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det är klart en intressant fråga om det strikt formellt är OK med en sådan avgift. Men det är rimligt att föreningen tar ut en sådan avgift.

Och att tillståndet föt ingrepp i föreningens installationer villkoras av att man betalar för en efterkontroll. Ansvaret för ingreppet övergår ju till föreningen. OM det senare visar sig att ex. husets bärande konstruktion påverkas negativt, så hanmnar det problemet på föreningen. Därmed är det rimligt att föreningen kontrollerar att de villkor som ställts upp för ingreppet har följts. Den kontrollen kostar pengar, och det finns ingen anledning att någon annan än den som vill bygga om skall betala.
Jag tror juridiskt (och också privatmoralsmässigt) atr vi måste skilja på när TS gör ingrepp i delar som ligger under föreningens underhållsansvar som t ex ventilationssystem och när TS gör ingrepp i delar av lägenheten som TS ansvarar för. Den "besiktning" som nu har gjorts av föreningen i TS lägenhet tycks inte omfatta ventilationssystemet eftersom styrelsen uppger att de vill göra andra kontroller. Istället tycks man ha besiktigat åtgärder som ligger under bostadrättshavarens underhållsansvar och där alltså TS får stå för kostnaden även framgent?

Eller har jag missförstått @Kycklingen , har du gjort ingrepp i andra delar än ventilationssystemet som föreningen har underhållsansvar för? T ex stammarna för VA, radiatorslingor och liknande? Var det detta som styrelsen "besiktigade" och nu har fakturerat?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Ja dem sa i enkelt språk att dem tolkar inte lagen så :crysmile:

Hur går man vidare jag menar det här kommer kosta mig en förmögenhet i jurist timmar om dem vägrar acceptera faktum och stretar emot. Jag får heller inget svar på mina frågor eller mejl

Värt tillägga han som jag beskriver som "överviktig" blev väldigt stimulerad av mejl kontakten med min jurist och tog mycket inspiration av mejlen han skickar nu till mig, med datum högst upp, ordet "Culpös" och "dag som ovan". Löjligt!
Vad menar du med gå vidare?
Du ska inte göra eller säga någonting.
Prata inte med dem i trappen säger du fel saker fel saker så kan det vändas emot dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hur går man vidare jag menar det här kommer kosta mig en förmögenhet i jurist timmar om dem vägrar acceptera faktum och stretar emot. Jag får heller inget svar på mina frågor eller mejl
Det är liksom hela poängen med vårt civilrättsliga system att det ska vara långsamt och kostsamt, annars skulle vi alla ligga i fejd. Behöver man hjälp av jurist som ombud så drar utgifterna iväg direkt. En del kan kanske betalas av ditt rättsskydd som är en del av hemförsäkringen. Men kolla med försäkringsbolaget hur generöst rättsskyddet det verkligen är.

Läs mer här om hur styrelsen kan gå vidare om du bestrider fakturan:
https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/
 
Fairlane
Vad är det TS vill gå vidare med?
Hur stadgarna är utformade eller fakturan som nu är betald?

Ser man på rubriken "Hotas av enorma skadestånd av styrelse" så stämmer det inte särskilt väl med de mail vi fått se. Där talas om att TS får bekosta fel i OVK som beror på TS ombyggnad, inget om att det skulle vara enorma skadestånd.

Föreningen kan ha mindre lyckade stadgar och styrelsen kan göra fel, men av vad jag läser här så verkar det som att TS inte har en aning om hur en (bostadsrätts)förening fungerar, med styrelse, revisor (som får sparken efter årsstämman??) etc.

Sen kan jag hålla med om att det är meningslöst att skicka ut en person att besiktiga om den personen inte kollar på de saker som ändrats och inte har kompetens för det hela. Det är en fråga som föreningen (via styrelsen) bör ställa till utföraren av besiktningen, "varför skickar ni en person som inte kan och inte kontrollerar det som ska kontrolleras?".
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
I din villa är du din egen styrelse, frugan brukar dock vara ordförande men går vanligtvis att lirka med ;)
Är inte frugan även valberedning med en i praktiken mycket stor makt att förändra styrelsens sammansättning? :surprised::poop:
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Snart är det jul
Men inte du också! Den 2:a november är det inte snart jul om man inte kränger julprydnader, och det gör du väl inte? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
hhallen och 2 till
  • Laddar…
Ett tips, svara aldrig med vändande post i affekt.
Andas ut, ät något gott och svara dagen efter. Va skittrevlig och påtala alltid och be om ursäkt om du missuppfattat kommunkationen. Och be dom ALLTID att förklara vad dom menar när dom uttrycker sig överdrivet juridiskt. Antingen kommer dom mjukna och bli mer behjälpliga eller bli så vansinniga av din trevliga attityd samt öppenhet kring att du inte riktigt hänger med att dom ger upp
Något jag själv fått jobba hårt med i 20-årsåldern med ADHD, men så jäkla lätt livet blev när jag behärskade tekniken (nästan alltid )

Förstår helt att tonen blir dålig om man svarar på studs på ett mail som formuleras mer komplicerat än domhandlingar från tingsrätten.

Det blir så jäkla dumt när man som ideell förening ska formulera sig korrekt i varje individuellt fall… Det blir bara fel, stelt och sura miner.

Åtagandena för innehavaren är ju i stort sett samma för dom flesta ombyggnationer. Så dom hade kunnat precisera stadgarna mer och inte så allmänt och luddigt. Så hade dom kunnat uttrycka sig lite mer i ”talspråk”. Den tekniken har funkat för farsan i alla år i alla fall.

Jag förstår också att du tog upp kolfilterfläkt. Det första man fick höra när jag köpte lägenhet va ju ”tänk på att du måste ha kolfilterfläkt, aa de blir ju knas och luktar bränt fläsk med lingonsylt i heela kåken annars.”

Livet i BRF e fan inte lätt
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det TS vill gå vidare med?
Hur stadgarna är utformade eller fakturan som nu är betald?

Ser man på rubriken "Hotas av enorma skadestånd av styrelse" så stämmer det inte särskilt väl med de mail vi fått se. Där talas om att TS får bekosta fel i OVK som beror på TS ombyggnad, inget om att det skulle vara enorma skadestånd.

Föreningen kan ha mindre lyckade stadgar och styrelsen kan göra fel, men av vad jag läser här så verkar det som att TS inte har en aning om hur en (bostadsrätts)förening fungerar, med styrelse, revisor (som får sparken efter årsstämman??) etc.

Sen kan jag hålla med om att det är meningslöst att skicka ut en person att besiktiga om den personen inte kollar på de saker som ändrats och inte har kompetens för det hela. Det är en fråga som föreningen (via styrelsen) bör ställa till utföraren av besiktningen, "varför skickar ni en person som inte kan och inte kontrollerar det som ska kontrolleras?".
Hur går jag vidare med det här mejlet, kan någon översätta till svenska? Jag tolkar det som dem hotar stämma mig och det är väldigt alvarligt anklagelser. Andra stycket förstår jag heller inte varför ska dem meddela nästa som tillträder att min renovering inte är godkänd för jag vägrar göra en ovk besiktning jag anser inte dem har rätt att begära, jag har ju allt korrekt anlitat fackman med alla intyg säker vatten, bkr, detta dem skriver skulle skrämma upp ny köpare och känns som jag har inget att säga för dem har bestämt sig göra som dom vill?

E-post på svenska, styrelsebeslut om OVK, medlems ansvar, skadeståndshot, stadgehänvisning, överlåtelseinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror juridiskt (och också privatmoralsmässigt) atr vi måste skilja på när TS gör ingrepp i delar som ligger under föreningens underhållsansvar som t ex ventilationssystem och när TS gör ingrepp i delar av lägenheten som TS ansvarar för. Den "besiktning" som nu har gjorts av föreningen i TS lägenhet tycks inte omfatta ventilationssystemet eftersom styrelsen uppger att de vill göra andra kontroller. Istället tycks man ha besiktigat åtgärder som ligger under bostadrättshavarens underhållsansvar och där alltså TS får stå för kostnaden även framgent?

Eller har jag missförstått @Kycklingen , har du gjort ingrepp i andra delar än ventilationssystemet som föreningen har underhållsansvar för? T ex stammarna för VA, radiatorslingor och liknande? Var det detta som styrelsen "besiktigade" och nu har fakturerat?
Jag renoverade badrummet och flyttade köket så det vart ingrepp på VS det fick jag godkänt på av styrelsen och givetvis har fått både våtrumsintyget och bkr på godkänt arbete, dem vill ha dessa dokument jag har vägrat skicka dem, det är inte deras sak dem har redan får certifikat på alla hantverkare är behöriga. Vad har dem med mina intyg som jag bekostat, dem har redan beordrat en tillsyn som skulle vara på allt i renoveringen och även den vart godkänt på plats men nu har dem ändrat sig för jag inte skicka komplettering (ovk besiktning) så den är nekad :crysmile:
 
  • Gilla
Viktor Strandh
  • Laddar…
Men om du har ändrat i din ventilation efter att en godkänd OVK genomförts så tycker jag att det är naturligt att styrelsen vill ha dit en firma som kontrollerar din ventilation i enlighet med normal OVK.
Lika naturligt tycker jag det är att du får betala ev justering av OVK om det skulle behövas
 
  • Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
Om vi bortser från vem som har rätt eller fel i sak ska man tänka på hur man kommunicerar och vad man förväntar sig. Styrelsen arbetar inte professionellt med fastighetsförvaltning och de gör detta arbete på sin fritid. Det brukar inte vara många som räcker upp handen för att ingå i styrelsen. I min värld kan man därför inte kräva att styrelsen är någon slags kundtjänst för de boende. Jag tror att TS hade kunnat få ett helt annat utfall och bemötande om frågan tagits sakligt och med en respektfull och uppskattande ton mot styrelsen.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 6 till
  • Laddar…
Det har blivit ett upptrappat språkbruk från båda sidor, och det finns nog en del missförstånd. Det vore bra om TS och styrelsen kunde ha ett samtal, kanske med stöd av opartisk person, för att reda ut vad som gäller. Ni använder nog båda en del tveksamheter i språket. Styrelsen tycks använda OVK för olika saker, som den obligatoriska OVK, ventilationsförändringar och ventilationsmätning. TS använder ordet skadestånd med förstärkningsord. Det bör väl endast kunna gälla om man kan visa på skada, så ingen risk att det görs obefogat. Styrelsen hänvisar till para 27, där det är tveksamt om den är korrekt. Om lagstiftning och stadgar säger olika har lagstiftningen företräde. När TS svarar är det ett bra råd ovan, att vara avvaktande, inte skriva i affekt och undvika starka ord.
Ett försök att tolka styrelsens skrivning.
TS har gjort förändringar i ventilationen. Styrelsen begär att TS bekostar en ventilationsmätning för att visa att de krav som ställs för att få godkänd OVK uppfylls. Om TS inte gör detta har föreningen rätt att senare kräva TS på skadestånd om det framkommer fel som behöver åtgärdas i TS bostad.
Egen tolkning
Om det är så som sagts att den regelbundna OVK gjorts efter förändringarna och blivit godkänd utan förbehåll så behövs inte en sådan mätning som styrelsen kräver. TS behöver bara hänvisa till denna OVK i sitt svar. Vad gäller våtrumsintyg och andra underlag tycker i vart fall jag att TS bör lämna dessa. Många föreningar följer upp detta, vilket kan vara värdefullt vid renoveringar och vid försäljning. Troligen kan föreningen inte göra mer än vad man säger att man ska göra om TS inte lämnar underlag, dvs att upplysa intressenter vid en eventuell kommande försäljning.
 
  • Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
Om vi bortser från vem som har rätt eller fel i sak ska man tänka på hur man kommunicerar och vad man förväntar sig. Styrelsen arbetar inte professionellt med fastighetsförvaltning och de gör detta arbete på sin fritid. Det brukar inte vara många som räcker upp handen för att ingå i styrelsen. I min värld kan man därför inte kräva att styrelsen är någon slags kundtjänst för de boende. Jag tror att TS hade kunnat få ett helt annat utfall och bemötande om frågan tagits sakligt och med en respektfull och uppskattande ton mot styrelsen.
... Även när dem tar ut en årslön på 300 000 kr? Tror dem hade 6 prisbasbelopp.

nino nino skrev:
Men om du har ändrat i din ventilation efter att en godkänd OVK genomförts så tycker jag att det är naturligt att styrelsen vill ha dit en firma som kontrollerar din ventilation i enlighet med normal OVK.
Lika naturligt tycker jag det är att du får betala ev justering av OVK om det skulle behövas
Jag ändrade inte ventilationen efter godkänd ovk.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Fairlane
SnällKyckling Kycklingen skrev:
... Även när dem tar ut en årslön på 300 000 kr? Tror dem hade 6 prisbasbelopp.
Är det inte utslaget på hela styrelsen, inklusive arbetsgivaravgifter etc?

Ett generellt tips, du använder konstant ordet "dem" felaktigt. Det är ok att skriva "dom" för både "de" och "dem" så vet man inte skillnaden, så välj "dom". Det är förvisso en skitsak, men språket verkar vara väsentligt i kommunikationen med styrelsen.
 
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 10 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
... Även när dem tar ut en årslön på 300 000 kr? Tror dem hade 6 prisbasbelopp.



Jag ändrade inte ventilationen efter godkänd ovk.
Om de får en ersättning på 300 tkr eller inte förändrar inte det faktum att denna fråga troligtvis hade kunnat lösas med en respektfull kommunikation i SAKfrågan.
Har man andra problem med styrelsen och tycker de missköter sitt uppdrag får man räcka upp handen och själv engagera sig i föreningsarbetet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.