I dyrtider funderar jag på att kunna styra en enfas takfläkt, typ denna
https://www.ventilationsbutiken.se/sv/artiklar/takflakt-tkc-300-c-svart.html
Med z-wave eller zigbee. Idag styrs den mha en 5-stegs trafo på vinden. Tanken är att minska luftflödet när ingen är hemma, och ha det på normalläge övrig tid.

Svider i plånboken att takfläkten jobbar för fullt vintertid med att dra ut all värme som bergvärmepumpen försöker skapa...

Hittar dock ingen uppenbar trådlös ersättare till trafon på vinden. Någon här som har hittat en lösning före mig?
 
I beskrivningen står det så här.
”För varvtalsreglering kan transformator eller tyristor anslutas.”
Motorns effektförbrukning vid bästa verkningsgrad är för denna produkt under 125 W och omfattas inte av ErP-direktivet.

Kolla runt med plåtslagare/vent firmor.
Men en vanlig dimmer borde funka kanske.
En gammal tyristor dimmer funkar ju, men den kan inte fjärrstyras.
 
L Leif i Skåne skrev:
I beskrivningen står det så här.
”För varvtalsreglering kan transformator eller tyristor anslutas.”
Motorns effektförbrukning vid bästa verkningsgrad är för denna produkt under 125 W och omfattas inte av ErP-direktivet.

Kolla runt med plåtslagare/vent firmor.
Men en vanlig dimmer borde funka kanske.
En gammal tyristor dimmer funkar ju, men den kan inte fjärrstyras.
Sannolikheten att firmor på stan skall veta vad z-wave eller zigbee är känns inte så enormt stor, även om det säkert finns undantag.

Jag kommer inte ihåg exakt vad det är för värden på vår nuvarande fläkt (ca 20 år gammal), därav min formulering "typ denna"...
Dock verkar det som det behövs bytas till fläkt med EC-motor för att det skall få att styra, och då med en 0-10V signal.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
I dyrtider funderar jag på att kunna styra en enfas takfläkt, typ denna
[länk]
Med z-wave eller zigbee. Idag styrs den mha en 5-stegs trafo på vinden. Tanken är att minska luftflödet när ingen är hemma, och ha det på normalläge övrig tid.

Svider i plånboken att takfläkten jobbar för fullt vintertid med att dra ut all värme som bergvärmepumpen försöker skapa...

Hittar dock ingen uppenbar trådlös ersättare till trafon på vinden. Någon här som har hittat en lösning före mig?
Du kan på ett vettigt och enkelt sätt styra din nuvarande fläkt mellan två av stegtrafons nivåer för reducerat och normalt flöde. Det behövs bara ett relä med växlande kontakt som du kan styra med valfri puck.

Annars är det lika bra att byta fläkt till en av EC-typ och styra 0-10 V. Att försöka styra nuvarande med olika dimmerprinciper är mycket sämre än spartrafon du har till den.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan på ett vettigt och enkelt sätt styra din nuvarande fläkt mellan två av stegtrafons nivåer för reducerat och normalt flöde. Det behövs bara ett relä med växlande kontakt som du kan styra med valfri puck.

Annars är det lika bra att byta fläkt till en av EC-typ och styra 0-10 V. Att försöka styra nuvarande med olika dimmerprinciper är mycket sämre än spartrafon du har till den.
Det blir till att "bryta" sig in i trafon på vinden, så får man se hur det ser ut i den - att glutta i den och därefter beställa en 2-kanals puck..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.