Jag har fixat så jag kan styra VVB via kontaktor (3fas) som styrs från en IKEA smart plug vilket jag lägger på de 3 billigaste timmarna (fixat med Nordpool integration i Home Assistant). Fungerar utmärkt och ser inte behov för förbättring här.
När det kommer till uppvärmning är det lite besvärligare och jag har provat en modell som styr min luftvärmepump baserat på prisnivåer vilket grundar sig i dagsmedelvärdet av spotpriset enligt.
Tabell som visar energiprisnivåer: NORMAL, CHEAP, VERY_CHEAP, EXPENSIVE, VERY_EXPENSIVE, baserat på procent av genomsnittligt pris.

Där jag använt en setpoint på 20grader (normal)
Cheap; 21
very_cheap: 22
expensive: 19
very_expensive:18

Tankar på förbättringar? Hur styr ni eran uppvärmning?

Efter ännu en dags fundering har jag kommit fram till följande.

1.
Rent spontant känner jag att denna modell inte är optimal då den inte tar hänsyn till COP för LLVPn dvs en billigare prisnivå skulle faktiskt kunna vara sämre än att värma en dyr timme förutsatt att temperaturen skillnaden är stor och därmed COP.
2,
Modellen saknar hänsyn till lagrad värmeenergi i huset.

3.
Det återstår att se hur denna styrning håller då det blir ordentligt kallat, mina farhågor är att värmepumpen kommer behöva jobba för fullt för att inte tappa komfort.

Hurtigs Alfred Jansson Hurtigs Alfred Jansson skrev:
Efter ännu en dags fundering har jag kommit fram till följande.

1.
Rent spontant känner jag att denna modell inte är optimal då den inte tar hänsyn till COP för LLVPn dvs en billigare prisnivå skulle faktiskt kunna vara sämre än att värma en dyr timme förutsatt att temperaturen skillnaden är stor och därmed COP.
2,
Modellen saknar hänsyn till lagrad värmeenergi i huset.

3.
Det återstår att se hur denna styrning håller då det blir ordentligt kallat, mina farhågor är att värmepumpen kommer behöva jobba för fullt för att inte tappa komfort.
Sen, om man sänker tempen, pga av att elen är dyrt, vad händer, om nästa dag blir även dyrare?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har en liknande setup med Home Assistant, men använder Nordpools egna "off-peak" signal för att avgöra när det är billigt eller ej. Uppdateras 2 ggr per dygn.

Primärt frånluft för varmvatten och uppvärmd tillluft, där kör jag behovsstyrd ventilation baserat på elpris, luftkvalitet och luftfuktighet (och temperatur förstås). Ventilationen slås av helt när den inte behövs, för att slippa behöva värma tilluften (vattenbatteri, så måste värmas vid minusgrader). Körs således mest på natten, och det räcker för att hålla oss med varmvatten med tre i hushållet. Elpatron tillåts den billigaste timmen för att stötta.

Luft-luft gör jag som du med, förskjuter börvärdet baserat på elpris. Slår även automatiskt över till pelletskaminen när uträknad kostnad (elpris / estimerad COP baserad på utetemp) för att köra luft-luft överstiger pelletspriset, och då går luft-luftaren över till enbart fläkt för att hjälpa sprida värmen.

Elradiatorer i huset tillåts endast på den billigaste timman, och endast om lokal rumstemp är under 20 grader vilket sällan är fallet. Elradiatorer i förråd och garage körs mot ett lägre börvärde också förskjutet upp eller ner baserat på elpris, så i princip bara när det är billigt.

Historiskt ligger jag mellan 40-50% lägre än rörligt elpris på vinterhalvåret, 20-30% på sommaren.

• Gilla
Hurtigs Alfred Jansson
  • Laddar…
Varmvattnet görs alltid under dygnets billigaste timmar, byter schema varje dag om så behövs i appen för bergvärmen.
Värme startar jag manuellt i appen om vi behöver det när det är extra kallt. Oftast mellan 23-06.
Elda gör jag på förmiddagen innan jag drar till jobbet.
På så vis undviker jag hög elförbrukningen när elen är dyrast.
391 kWh till hushållet och 186 kWh till bilen under november. 70% lägre elförbrukning än genomsnittet av liknande hus i storleken 150-170m².

• Gilla
Hurtigs Alfred Jansson och 1 till
  • Laddar…
B
Min luft-vatten styr ngenic just nu, för att optimera utifrån elpris.

Har en luft-luft, som jag kört lite manuellt, men där jag var och hämtade ut en sensibo-air nu i veckan, tänkte styra den via
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py som @Attitudeswe skapat. Finns en och annan liknande kod på github med, ifall man vill testa.

Vv har jag rätt överstor vv-tank, har en kod just nu som kör varmvatten på de billigaste timmarna med homeassistant. Har inte riktigt fått till automatiskt legionella körning, just nu brukar jag sikta på att komma ihåg att göra det på helgen, men det händer ibland att man glömmer.

Håller även på att knåpa på lite kod för effektbegränsning i homeassistant, verkar inte jättelönsamt, och vi har inte ens fått effektavgiften ännu, men ser väl det lite som en utmaning att få till och försäkring ifall effektavgiften drar iväg för mycket.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Ja, min LLVP optimering tar hänsyn till COP, nuvarande utetemp, framtida utetemp, pris, husets tröghet och läckage, kapacitet på LLVP vid given twmperatur, om det är middagstid, om någon är hemma (schema, röda dagar) osv. Testa gärna och ge feedback, gjort det så det skall vara lätt att skruva på konstanter i scriptet :) scriptet behöver nån form av dator med mer än 100mbyte hårddisk för att installera python.

Har ett annat script som kör i en 100kr Raspberry som styr hur varmt jag värmer 300L nibe VVB med termostatratt efter elpriset och tid på dygnet och familjens vanor med morgon/kvällsdusch på olika dagar (har även legionella timer) .

H he-peter skrev:
Sen, om man sänker tempen, pga av att elen är dyrt, vad händer, om nästa dag blir även dyrare?
Har råkat ut för det för några dagar sedan. Då får man elda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.