Hej!

Om detta är fel del av forumet så får någon admin gärna flytta..

Flyttade in vårt hus i slutet på augusti, så det är fortfarande en upptäcktsresa.

Nu har vintern kommit (eller ja, det var ett tag sedan) till Västra götaland, och med det upptäckte vi att ett av stuprören, eller den delen som är i marken som går till kommunens dagsvattenVrinning är helt fryst. Se bild.

Gissningsvis har det varit stopp i röret, vatten har ställt sig och med det frusit, eller så är lutningen fel i röret och då står det still och sedan fryser.

Jag har dragit om stupröret så när det väl kommer avrinning så rinner det ut i trädgården, 2-3m bort från huset.

Men vad kan man göra med detta? Är det bara att vänta på våren eller ska man köpa en värmekabel och lägga som får tina sig neråt. Känns som det finns en risk att det spricker men känns ändå som det kan spricka med isen.
 
  • Nedrör, is, snö, tegelvägg, avstängd vattenflöde, hink, isskrapa, skor, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
När jag köpte mitt hus så var en sådan dränering helt igensatt med gamla löv mm pga bristande underhåll och hade frusit vintertid. Röret var sprucket 1,5 m ner i marken så jag fick gräva upp och lägga nytt.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Just nu så låter du det vara till våren. vad jag skulle ha gjort.
Senare när allt är upptinat.
Utgår från kommunalt VA och då bör takavvattning via stuprör gå ned i markavlopp anslutet till kommunens dagvatten, men det behöver du ta reda på. Då kan du ha en dagvattenbrunn/spolbrunn på fastigheten.
Du kan då provspola med vattenslang i röret där stupröret ansluter för att se om det rinner bort.
Är det stopp får du gå vidare beroende hur det är kopplat, men det blir då en ny frågeställning för nu blir det bara gissningar.
Bara för att undvika missförstånd så behöver problemet inte vara kopplat till husets dränering om sådan finns.
 
A AndersS skrev:
Just nu så låter du det vara till våren. vad jag skulle ha gjort.
Senare när allt är upptinat.
Utgår från kommunalt VA och då bör takavvattning via stuprör gå ned i markavlopp anslutet till kommunens dagvatten, men det behöver du ta reda på. Då kan du ha en dagvattenbrunn/spolbrunn på fastigheten.
Du kan då provspola med vattenslang i röret där stupröret ansluter för att se om det rinner bort.
Är det stopp får du gå vidare beroende hur det är kopplat, men det blir då en ny frågeställning för nu blir det bara gissningar.
Bara för att undvika missförstånd så behöver problemet inte vara kopplat till husets dränering om sådan finns.
Allt är kopplat till kommunen, har dagvattenbrunn. Spolbrunnen är däremot under gräsmattan någonstans 🤔

Blir till att undersöka til våren, för det känns inte som jag kan göra något nu, eller?
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S Snubben123 skrev:
Allt är kopplat till kommunen, har dagvattenbrunn. Spolbrunnen är däremot under gräsmattan någonstans 🤔

Blir till att undersöka til våren, för det känns inte som jag kan göra något nu, eller?
Då kan du sedan spola, filma, etc, och leta fram spolbrunnen innan du börjar gräva i onödan för det är inte kul.
Har du uppsamlare för löv, mossa, etc, till takavvattning, eller det kanske inte är något problem?
 
A AndersS skrev:
Då kan du sedan spola, filma, etc, och leta fram spolbrunnen innan du börjar gräva i onödan för det är inte kul.
Har du uppsamlare för löv, mossa, etc, till takavvattning, eller det kanske inte är något problem?
Japp, uppsamlare och sånt finns. Jag gissar nu på att stoppet är från innan vi flyttade in, så får kika på det då. Ska ha ut VVS:are i annat ärende så då får dom rensa och filma rören med.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ska du få fart på det så är det bara en Ångjanne som fixar det. Sitter nog en del skit i röret som gör att det inte rinner bort. Fryser det så kan det vara ett korsdrag från någonstans som drar kyla genom röret och då fryser det. Nog bara att vänta tills det töar själv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Ser ut som du redan har en is-sprängning i nederkanten av stupröret, så falsen har öppnats lite. Har du is kvar i röret så ta ned röret och försök få den isen med värme. Är isproppen nere i marken så prova att sakta hälla varmt vatten så kan du kan få bort proppen.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
C
L leifherlin skrev:
Ser ut som du redan har en is-sprängning i nederkanten av stupröret
Så är det. De där renskopparna är skit. De blir snabbt fyllda när det finns löv på taket, och då fortsätter löven packas inne i stupröret och sedan är ett svårrensat stopp raskt ett faktum.

Jag skulle slänga på en förlängning, t.ex. en bit slang, och leda bort vattnet en bit tills allt har tinat upp och kan åtgärdas.
 
C cpalm skrev:
Så är det. De där renskopparna är skit. De blir snabbt fyllda när det finns löv på taket, och då fortsätter löven packas inne i stupröret och sedan är ett svårrensat stopp raskt ett faktum.

Jag skulle slänga på en förlängning, t.ex. en bit slang, och leda bort vattnet en bit tills allt har tinat upp och kan åtgärdas.
Jag har lett bort vattnet från stupröret, så det rinner ut på gräsmattan ca 2-3m från huset.

Stuprören är relativt isfria, går runt och kikar på dom från och till. Jag _tror_ att den skadan är från innan vi flyttade in men den kan likväl ha uppstått när någon kört in en cykel i röret. Barnens cyklar står ~1.5 m från röret och som de kör så är det inte helt osannolikt att de dragit rakt in i stupröret :)
 
S Snubben123 skrev:
Jag har lett bort vattnet från stupröret, så det rinner ut på gräsmattan ca 2-3m från huset.

Stuprören är relativt isfria, går runt och kikar på dom från och till. Jag _tror_ att den skadan är från innan vi flyttade in men den kan likväl ha uppstått när någon kört in en cykel i röret. Barnens cyklar står ~1.5 m från röret och som de kör så är det inte helt osannolikt att de dragit rakt in i stupröret :)
Om du bara har is nere i marken så är det något som gör att vattnet inte rinner som det ska, tex löv som andra skrivit om. Kan även vara att röret inte är tillräckligt djupt lagd så tjälen fryser vattnet till is.
Köper inte att barnens cyklar har gjort skadan, ser absolut ut som en is-sprängning på fotot. Har sett ett antal sådana i min tidigare proffession.
 
  • Gilla
Artemisia
  • Laddar…
Plötsligt fick jag en snilleblixt - varför inte prova med vägsalt? Jag har själv haft problem med isbildningar i hängrännor, stuprör och lövsilar, men aldrig provat med salt, kanske ska prova någon gång. Borde väl inte förvärra problemet. Någon åsikt om detta?
Problemet med varmvatten är att om det också fryser till så kan del bli ännu värre.
Efter vintern är det bara att kolla om det är stopp någonstans i rören i marken.
Ett tips där om man vill undvika dyra hantverkare är att prova med att hälla ned några liter vattenlösning med kaustiksoda, och vänta ett tag (kanske dagar), och kanske upprepa några gånger. Men inte hälla ned kaustiksodapulver direkt för då kan det bli så varmt så att rören blir skadade. Och ingen kaustiksoda på plåtdelarna för då blir nog färgskiktet förstört.
 
Kan det fungera med att köra med hårfön ner i hålet en lite längre stund? Varmluftpistol ska man dock undvika.
 
S Snubben123 skrev:
Hej!

Om detta är fel del av forumet så får någon admin gärna flytta..

Flyttade in vårt hus i slutet på augusti, så det är fortfarande en upptäcktsresa.

Nu har vintern kommit (eller ja, det var ett tag sedan) till Västra götaland, och med det upptäckte vi att ett av stuprören, eller den delen som är i marken som går till kommunens dagsvattenVrinning är helt fryst. Se bild.

Gissningsvis har det varit stopp i röret, vatten har ställt sig och med det frusit, eller så är lutningen fel i röret och då står det still och sedan fryser.

Jag har dragit om stupröret så när det väl kommer avrinning så rinner det ut i trädgården, 2-3m bort från huset.

Men vad kan man göra med detta? Är det bara att vänta på våren eller ska man köpa en värmekabel och lägga som får tina sig neråt. Känns som det finns en risk att det spricker men känns ändå som det kan spricka med isen.
Du kanske ska prata med kommunen om varför ditt vatten inte rinner undan som det ska?
Det kan ju vara kommunen som har ett hinder i sina ledningar och därför som inte vattnet rinner undan?
Eller så har du stopp i ditt rör? Vattnet borde rinna undan innan det fryser.
 
S Stegväxellåda skrev:
Du kanske ska prata med kommunen om varför ditt vatten inte rinner undan som det ska?
Det kan ju vara kommunen som har ett hinder i sina ledningar och därför som inte vattnet rinner undan?
Eller så har du stopp i ditt rör? Vattnet borde rinna undan innan det fryser.
Det står i inledningen att det är stopp i ETT av stuprören - så då kan det knappast bero på stopp i dagvattenledningen i gatan. Så det är inte första åtgärd att kontakta VA-bolaget. Utan det är bara att undersöka var på tomten stoppet finns. Och stoppet borde rimligen vara innan den punkt där dom övriga stuprörsledningarna sammanstrålar till huvudledningen.
 
  • Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.