Var och tittade lite i huset vi har köpt(tillträde i Feb) och när jag kollade ner i en av brunnarna i garaget så såg det ut som på bilden. Ett 50cm djupt hål utan synlig avrinning. Det verkar som om nån har stulit avloppet. I hålet fanns nån slags lös "metallkopp" med ett handtag för att man skulle kunna ta upp koppen. Är det nån slags oljeavskiljare? Huset är från -58 och garaget har varit ett bussgarage. Är det bara en stenhård propp eller ska jag förlustanmäla mitt avlopp?
Har inte hunnit titta närmare på det och inte heller hällt vatten.

• IMG_3153.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom på att jag kanske postade i fel delforum. Kan nån moderator flytta den till vatten och avlopp istället?

jeppeknaster skrev:
Ett 50cm djupt hål utan synlig avrinning. Det verkar som om nån har stulit avloppet. .

du har ju en avloppsbrunn. vad saknar du? Avloppsgaller som täcker hållet?
gaia

galler har jag men jag ser inget rör eller anslutning till avlopp. Det ser ut som om man bara borrat ett hål rakt ner i betongen. Tänkte bila upp det gamla men finns det inget rör där så slipper jag ju gärna... :) Ska prova hälla ner vatten nästa gång jag är där och se vad som händer och fötter.

Är det inget kopplat avloppsrör under den löstagbara koppen?

Staffans2000
Oljeavskiljare.
Prova med att hälla i en spann vatten och se.

det är väl som på många andra ställen........bara ett hål ner under sulan

det ser rostigt ut i hålet- kanske gjutjärn? Jag beskriver en brunn jag har i min källare som också börjar med cement på golvnivå men blir till annat material djupare neråt :)
Leta längst i botten i kanten efter en 2-3 cm bredd och 10cm lång springa/ utloppet till avlöpsröret. Vattenlåset brukar finnas på utsidan av själva brunnen och på den sida som det sitter ett rensöppning- ett litet håll med propp halvväggs ner i brunnen. Ser inget på din foto men det kanske hittas ...om man letar efter ?
gaia

Det du tagit upp är oljeavskiljaren. Finns en springa runt brunnen längst ner som vattnet smiter ut och uppåt då du fyller på brunnen, dvs ett vattenlås. Hittar du nån ojämnhet i betongen/golvet någonstans runt brunnen, brukar finnas ett renshål men det kan ha täckts över.

Lägg i en vattenslang och se om brunnen sväljer, den kommer att fyllas upp nästan hela vägen, men klarar det sig sen är det bara att se glad ut, annars hade jag bilat fram ledningen och satt ny brunn.

Mvh Andreas

Ok, låter som om ni är på rätt spår. Tackar för alla svar. Har inte varit i huset och provat ännu men det kommer inom kort. Ska bila ur alla de gamla rören i plattan och dra nya. Anledningen till min ursprungliga fråga var att jag ville ta reda på om det faktiskt ÄR ett avloppsrör i plattan eller om det bara är ett hål ner i marken som man hört historier om. Slipper ju helst bila... :)
Är det vanligt att rören ligger så långt ner i plattan som 50cm? Inkommande avlopp 4m från den aktuella brunnen ligger 70cm ner...

Redigerat:
Det skall vara som jag säger :p Har rensat många sådana brunnar som du visar på bilden.

Du menar utgående avlopp? Bara för att springan/öppningen i brunnen är så långt ner betyder inte att utgående ledning ligger där nere, det är ett vattenlås, vet ej hur djupt utgående ledning ligger, men det bör inte vara speciellt djupt.

Dom hålen rätt ner i marken du pratar om brukar vara "stenkistor" De sätts igen så småningom och måste oftast grävas upp, och då lägger man nytt riktigt avlopp.

Mvh Andreas

Tusen tack för hjälpen andreas. Utgående avlopp ligger som sagt ca 70 cm ner under plattan i ett shakt på ca 50x40cm som är klätt med trä på insidan. Längst ner i schaktet finns en renslucka på röret. När jag bilar ur golvet och drar om avloppet, kan jag då gjuta igen schaktet och istället dra upp ett rensrör genom plattan på ett annat ställe?
Om nu avloppet går ut ur huset på 70cm djup och övriga rör ev. ligger på 20-30cm, så blir det ett ganska kraftigt fall ut ur huset. Är det ok att göra ett kraftigt fall på ca40cm/m sista biten?

Redigerat:
ritar lite snyggt...

• avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:D, Ursäkta, men jag började skratta när jag såg en bild med ett "Megafall"

Du är så välkommen. Inga problem att dra upp ett rensrör som du tänkte, se du till att rensröret går på rakt ovanifrån så man kan spola åt båda håller om du får stopp nån gång, en rens som grenar på snett är värdelöst om nu stoppet sitter åt andra hållet.

Inga problem att ha ett sådant kraftigt fall om det är ledningen ifrån brunnen du pratar om där det bara skall rinna vatten.

Gällande fallet på övriga avloppet får du vända dig till någon rörläggare. Jag kan bara rensning av avlopp ;) Tror inte det är så jättebra med så mycket fall om det skall rinna skithuspapper då vattnet kan sticka iväg snabbare än resten.

Sedan angående hur ledningen går ut ifrån din brunn, det finns alltid avvikelser ifrån hur det "ska" eller bör vara. Jag har sett de mest otroliga "lösningar" (som inte funkat så bra) där hantverkaren nästan bevisligen måste varit påtänd vid arbetet. Så allt är möjligt.

Mvh Andreas

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.