4 230 läst · 4 svar
4k läst
4 svar
Stuga på ofri grund
Hej
Jag har ett ”litet” problem angående en sommarstuga som står på ofri grund.
Ska försöka förklara hur det ligger till. Familjen har en sommarstuga som har byggts för över 50 år sedan på en mark som då delägdes av släktingar. Då stugan byggdes godkände alla ägare att stugan fick vara på marken. Det finns bygglov på stugan.
Sen efter att åren gick så gick ägarna av marken bort och det blev ett ”dödsbo” som ägare. Tyvärr så styckades tomten runt stugan aldrig ut. För ett tag sedan så blev det nya ägare av marken och dessa tycker att vi ska betala för marken där stugan ligger, vi har haft lantmäteriet där för att stycka av marken runt stugan.
Vi är beredda att betala för kostnaden till lantmäteriet.
Är det någon som har koll på om den nya ägaren har rätt att ta betalt för marken av oss då stugan har stått där i över 50 år, har bygglov och fått lov att byggas på den marken av tidigare ägare.
Hoppas någon kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare med detta problem.
Jag har ett ”litet” problem angående en sommarstuga som står på ofri grund.
Ska försöka förklara hur det ligger till. Familjen har en sommarstuga som har byggts för över 50 år sedan på en mark som då delägdes av släktingar. Då stugan byggdes godkände alla ägare att stugan fick vara på marken. Det finns bygglov på stugan.
Sen efter att åren gick så gick ägarna av marken bort och det blev ett ”dödsbo” som ägare. Tyvärr så styckades tomten runt stugan aldrig ut. För ett tag sedan så blev det nya ägare av marken och dessa tycker att vi ska betala för marken där stugan ligger, vi har haft lantmäteriet där för att stycka av marken runt stugan.
Vi är beredda att betala för kostnaden till lantmäteriet.
Är det någon som har koll på om den nya ägaren har rätt att ta betalt för marken av oss då stugan har stått där i över 50 år, har bygglov och fått lov att byggas på den marken av tidigare ägare.
Hoppas någon kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare med detta problem.
Moderator
· Stockholm
· 52 863 inlägg
Det framgår lite otydligt i inlägget om ägarförhållanden. Var er släking som en gån byggde huset också delägare i marken? Om så är fallet, hur kommer det sig att ingen del av marken nu tillhör er släktgren?
Hejhempularen skrev:
Ja det var min far och farfar som byggde sommarstugan på marken. Det var min farfar (som var en av delgägarna) och det andra delägarna som då gav tillstånd att stugan fick stå där. Nyligen har skogsmarken som stugan står på varit ute på auktion och tyvärr var det inte vi själva som vann den auktionen.
Hoppas detta förtydligar lite.
Moderator
· Stockholm
· 52 863 inlägg
Då är det nog som aedwall skriver.