384 läst · 2 svar
384 läst
2 svar
Stuga på ofri grund -köpa marken?
En bekant äger en stuga på mark som arrenderas.
Nu har markägaren kommit fram till att de vill sälja marken till min bekant som alltså äger stugan där.
Tillkommer det några kostnader för köparen (vad/hur mkt/till vem) om denne ska, som banken försökte förklara, slå ihop byggnad och mark till en fastighet för att få bolån för detta?
(Min bekant måste ta ett vanligt blancolån för att kunna köpa marken, sedan slå ihop mark/byggnad till ett -var/hur?- , därefter ska hon kunna ersätta blancolån med ett bostadslån..)
Nu har markägaren kommit fram till att de vill sälja marken till min bekant som alltså äger stugan där.
Tillkommer det några kostnader för köparen (vad/hur mkt/till vem) om denne ska, som banken försökte förklara, slå ihop byggnad och mark till en fastighet för att få bolån för detta?
(Min bekant måste ta ett vanligt blancolån för att kunna köpa marken, sedan slå ihop mark/byggnad till ett -var/hur?- , därefter ska hon kunna ersätta blancolån med ett bostadslån..)
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Om din bekant köper en avstyckad fastighet och äger ett stuga som efter avstyckningen kommer att stå på denna mark så har stugan och fastigheten "kommit" i samma ägares hand. Det innebär att stugan nu är ett fastighetstillbehör som tillhör fastigheten. Per automatik. Stugan förs in i fastighetsregistret via fastighetsdeklarationen.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Ska tomten styckas av tillkommer kostnader till Lantmäteriet för att ordna det.
Är det en redan färdig fastighet som köps i sin helhet är det sedvanliga kostnader för fastighetsköp.
Sen är det väl troligt att det behövs nya pantbrev som kostar en viss avgift också.
Är det en redan färdig fastighet som köps i sin helhet är det sedvanliga kostnader för fastighetsköp.
Sen är det väl troligt att det behövs nya pantbrev som kostar en viss avgift också.