Thomas Lundquist
Drakir skrev:
Annars är mitt förslag att hantverkarutbildningarna lägger ett läsår på ekonomi samt kundhantering.
Att pracka på skoltrötta blivande riktiga hantverkare ett år till (eller fimpa något ur dagens utbildning) på dom redan idag onödigt långa "linjerna" hjälper knappast till att få bort klåpare och är ett fullkomligt idiotiskt förslag.
Mer praktik behövs möjligtvis.
Kundhantering/ entreprenörskap sitter i ryggraden redan från födseln.

Företagsekonomi däremot är alltid bra att ha i ryggsäcken men ska absolut in läggas in i dom praktiska linjerna då merparten av dom "studerade" blir anställda.
Vidareutbildning sker vid behov.

Det bästa vore väl om man redan i grundskolan hade någon typ av verklighetsförankringsutbildning om vad som kan hända i "vuxenlivet".
Beteendekunskap vore nog inte heller ett dumt ämne att införa vilket skulle innebära att båda parter har det någonstans i bakhuvudet.

Uppenbart så har inte många konsumenter som pluggat vidare heller lärt sig ekonomi eller konsumenttjänstlag(ar), viket jag som oskolad kan tycka lite märkligt.

Du och dina liktänkande får -10 i betyg till förslaget.
Bedrövligt med andra ord.
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag skrev inte nog, utan med all säkerhet inte värre än en säljare.
Jo då, det är säkerligen så att någonstans i världen finns någon säljare som är minst lika urusel som svenska hantverkare, det är det nog ingen som inte håller med om. Och det är alldeles speciellt säkert så eftersom hantverkare som är egenföretagare också är säljare allihop då de säljer sina egna tjänster. Men hur man än vrider och vänder på det, om man nu ska se säljare som en grupp vs hantverkare, så är hantverkare den enskilt största gruppen bland klagomål hos konsumentmyndigheterna. Hantverkarna är helt enkelt värst.

Thomas Lundquist skrev:
Att säljare har "tummen mitt i" kommer väl inte som en bomb här och jag är rätt övertygad om att dessa skjortbeklädda gossar har det väldigt jobbigt då frun vill ha en hantverkare in i huset.
Säljare har med all säkerhet inte tummen mer mitt i än vad hantverkare har moralen placerad där solen inte skiner.
Det visas inte minst av inlägg där hantverkare ger sig på personangrepp och drar in folks ev. makar i ordbajseriet istf att hålla sig till ämnet, som var så viktigt i inledningen av tråden.
 
Thomas Lundquist skrev:
Du och dina liktänkande får -10 i betyg till förslaget.
Bedrövligt med andra ord.
Att du inte vill att den nya generationen hantverkare ska lära sig hyfs o sunt förnuft när det kommer till kundvård är inte alls förvånande att det kommer från just dig. Dom skulle ju göra ni alla nuvarande kundföraktande hantverkare arbetslösa.
 
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
......Kundhantering/ entreprenörskap sitter i ryggraden redan från födseln....
Ja vad ska man säga. Det är väl precis det som det inte gör. Därav den frekventa debatten kring kundhantering/kundservice. Kundhantering och entreprenörsskap är verkligen inte något som alla föds med, om någon. Undrar stillsamt var du fått det ifrån. Kan ju knappast vara genom att studera dina kollegor.

Sen undrar jag också varför du anlägger en så fientlig (rent av otrevlig) ton i dina inlägg. Ska det vara så svårt att debattera utan att komma med nedsättande tillmälen om dina meningsmotståndare. Jag bara undrar.
 
Thomas Lundquist
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Att du inte vill att den nya generationen hantverkare ska lära sig hyfs o sunt förnuft när det kommer till kundvård är inte alls förvånande att det kommer från just dig. Dom skulle ju göra ni alla nuvarande kundföraktande hantverkare arbetslösa.
Varifrån har du fått den skruvade uppfattningen att jag inte vill att den nya generationen hantverkare ska lära sig hyfs och sunt förnuft?
 
Thomas Lundquist
Åter till grundfrågan!

Fuskande konsumenter, finns dom?


Försäkringsbolagen har startat "småkommissioner" pga av konsumentfuskandet.

Försäkringskassan behöver man nog inte nämna :).

Den snedvridna artikeln med den stinkande rubriken "Så fuskar hantverkarna" är ett bra exempel på en vanlig situation som vi hantverkare kan hamna i. Konsumenten kräver fusk för att uppdraget ska tilldelas.

Jag tror inte att hantverkare är mer myglare än en vanlig konsument.
De som hävdar motsatsen får gärna lägga fram lite siffror på det.
 
Thomas Lundquist skrev:
Varifrån har du fått den skruvade uppfattningen att jag inte vill att den nya generationen hantverkare ska lära sig hyfs och sunt förnuft?
Jag citerade ju bara ditt inlägg där du gav det -10 i betyg att hantverkarstudenter skulle lära sig kundvård.
Läs dina inlägg istället för att tjabba med andra, jag skulle tro att du kunde skapa en debatt med dig själv som enda tråddeltagare. Troligtvis skulle den gå så långt att du skulle få en varning för att du skulle vara så otrevlig mot dig själv.:D
 
  • Gilla
Pimme
  • Laddar…
Jag förmodar TS att du länkade till konsumentverkets artikel för att befästa det korrekta i min kommentar riktad till dig. För det kan väl inte vara så att du inte läst artikeln du själv refererade till och trodde att det var helt annorlunda?

Klippt direkt ur artikeln TS länkade till (som jag självklart läst redan innan, man skriver ju inte som jag gör utan att ha torrt på fötterna liksom ;) )

"
Precis som tidigare år är dock hantverkstjänster följt av handel med bilar de enskilt största källorna till problem.
"
 
Thomas Lundquist
Nimajneb skrev:
Jag citerade ju bara ditt inlägg där du gav det -10 i betyg att hantverkarstudenter skulle lära sig kundvård.
Läs dina inlägg istället för att tjabba med andra, jag skulle tro att du kunde skapa en debatt med dig själv som enda tråddeltagare. Troligtvis skulle den gå så långt att du skulle få en varning för att du skulle vara så otrevlig mot dig själv.:D
Som vanligt vill eller kan du inte förstå mina inlägg.

Att införa mer teori i praktiska "linjer" fördärvar bara, sen kan du sitta där och smila hur mycket du vill.
 
Thomas Lundquist skrev:
Att införa mer teori i praktiska "linjer" fördärvar bara, sen kan du sitta där och smila hur mycket du vill.
Ja, att tro att hantverkare skulle kunna lära sig teoretiska saker som kundvård, avtal, lagar och regler är antagligen ganska naivt, jag är nödd att för en gång skull och högst motvilligt hålla med dig... ;) :rolleyes:
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Jag förmodar TS att du länkade till konsumentverkets artikel för att befästa det korrekta i min kommentar riktad till dig. För det kan väl inte vara så att du inte läst artikeln du själv refererade till och trodde att det var helt annorlunda?

Klippt direkt ur artikeln TS länkade till (som jag självklart läst redan innan, man skriver ju inte som jag gör utan att ha torrt på fötterna liksom ;) )

"
Precis som tidigare år är dock hantverkstjänster följt av handel med bilar de enskilt största källorna till problem.
"
Ja TS läste igenom artikeln innan :) och sammanfattade snabbt att det bara var att kasta ut artikeln, dock med lite fuktiga fötter måste erkännas :).

Säljare är ju naturligtvis överlägset representerade här men finns inte presenterat som en "yrkesgrupp" och hade jag tid skulle jag forska fram det.

Tele,tv, internet, bilhandel och viss mån hantverkstjänster .... kom igen nu, är det säljarna eller produkterna som konsumenterna lackat på och därför anmält?
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Ja, att tro att hantverkare skulle kunna lära sig teoretiska saker som kundvård, avtal, lagar och regler är antagligen ganska naivt, jag är nödd att för en gång skull och högst motvilligt hålla med dig... ;) :rolleyes:
Men tänk att ni andra som inte pluggar till hantverkare :) har dessa simpla saker på schemat som kundvård, avtal ,lagar och regler, men likt förbannat blir blåsta av dessa neandertalare till hantverkare.

Kanske är våra högutbildade mer tvärhandhögutbildade här i landet :) .
 
Thomas Lundquist skrev:
Som vanligt vill eller kan du inte förstå mina inlägg.

Att införa mer teori i praktiska "linjer" fördärvar bara, sen kan du sitta där och smila hur mycket du vill.
Varför fördummar du dig själv o hela hantverkarkåren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.