Thomas Lundquist skrev:
Nu handlade TS tråd om konsumenter kan ha ett svinaktigt beteende gentemot företag.
Vem startade den här tråden egentligen? Har första inlägget tagits bort eller varför talar du annars om dig själv som tredje person?
 
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Man behöver varken ha erfarenhet eller någon större kompetens för att beställa jobb utan att ha cash.
Mja, men gör man inte för det mesta jobb på privatpersoners hus eller i deras bostadsrätt?

Så skriver man bara alla papper rätt så får man väl alltid till sist betalt?
Antingen av kunden direkt eller via kronokalle när denne har tagit och sålt huset/bostadsrätten.

Vad är det jag missar?
 
Mikael_L skrev:
Mja, men gör man inte för det mesta jobb på privatpersoners hus eller i deras bostadsrätt?

Så skriver man bara alla papper rätt så får man väl alltid till sist betalt?
Antingen av kunden direkt eller via kronokalle när denne har tagit och sålt huset/bostadsrätten.

Vad är det jag missar?
Att man får bestridande med reklamationer för att göra det svårt för hantverkaren.

Har sett målvakt i något enstaka ärende men det har jag svårt att se som någon överhängande risk
 
Mikael_L
Lolle skrev:
Att man får bestridande med reklamationer för att göra det svårt för hantverkaren.
OK.
Men med ett väldigt bra och tydligt avtal då, då sitter väl hantverkaren i en bra sits?
Och han kan väl anlita en besiktningsman som sakkunnig.

Alltså, de flesta vanliga privatpersonsmänniskor i detta land som har fläckfritt hos justitia och kronofogdens register brukar dels inte vilja skita ner sina register, och brukar dessutom inte vara speciellt kaxiga och vara sugna på rättsprocesser ...
Tror JAG.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Mikael_L skrev:
Alltså, de flesta vanliga privatpersonsmänniskor i detta land som har fläckfritt hos justitia och kronofogdens register brukar dels inte vilja skita ner sina register, och brukar dessutom inte vara speciellt kaxiga och vara sugna på rättsprocesser ...
Tror JAG.
Detsamma gäller företagare som håller på och kämpar där ute. De flesta vanliga yrkeshantverkare med yrkesbevis mm som har lika fläckfritt hos justitia och kronofogdens register brukar inte heller vara så kaxiga eller sugna på rättsprocesser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Precis.
Småföretagaren i överlag sitter väl i viss mån i samma sits som de vanliga privatpersonerna.
Det enda trumf han/hon har är en viss vana vid själva affärsdrivandet och därmed bör vara relativt förtrogen med vilka avtal man bör upprätta osv. Men problemet är väl annars i stort detsamma.
 
  • Gilla
Thomas Lundquist
  • Laddar…
Thomas Lundquist skrev:
Ja, nog fuskar alla mer eller mindre och/ eller någon gång, har du aldrig fuskat/ myglat?

Hantverkare är med all säkerhet inte värre än en säljare t.e.x.

Det gläder mig dessutom att vara både konsument och hantverkare, hade jag varit av kombinationen konsument /säljare hade jag kanske också varit en bitter hantverkarhatare.
Fusk, slarv och bedrägligt beteende finns mer eller mindre i alla branscher och jag kan inte minnas någon som försökt påstå något annat men på ett konsumentforum för husbyggare är det inte särskilt konstigt att det blir ett visst fokus på just hantverkare.

Sen vänder jag mig lite mot den typen av argumentation att hantverkare nog inte är värre än säljare eller liknande jämförelser. Fusk är fusk och inte OK även om någon annan gör det och jag har svårt att se det som något förmildrande skäl.

Din sista slutsats hänger jag inte heller med på. Alla är vi väl konsumenter så varför skulle just säljare troligen vara bittra hantverkarhatare?
 
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Fusk, slarv och bedrägligt beteende finns mer eller mindre i alla branscher och jag kan inte minnas någon som försökt påstå något annat men på ett konsumentforum för husbyggare är det inte särskilt konstigt att det blir ett visst fokus på just hantverkare.

Sen vänder jag mig lite mot den typen av argumentation att hantverkare nog inte är värre än säljare eller liknande jämförelser. Fusk är fusk och inte OK även om någon annan gör det och jag har svårt att se det som något förmildrande skäl.

Din sista slutsats hänger jag inte heller med på. Alla är vi väl konsumenter så varför skulle just säljare troligen vara bittra hantverkarhatare?
Jag skrev inte nog, utan med all säkerhet inte värre än en säljare.

Du vet lika mycket som jag att detta var ett svar till matias som är säljare, men du vill på något billigt sätt tejpa upp det till något annat.

Att säljare har "tummen mitt i" kommer väl inte som en bomb här och jag är rätt övertygad om att dessa skjortbeklädda gossar har det väldigt jobbigt då frun vill ha en hantverkare in i huset.

Där ligger nog den stora bitterheten, att en annan man ska utföra det "hen" inte klarar av hemma.
 
Thomas Lundquist skrev:
Att säljare har "tummen mitt i" kommer väl inte som en bomb här och jag är rätt övertygad om att dessa skjortbeklädda gossar har det väldigt jobbigt då frun vill ha en hantverkare in i huset.

Där ligger nog den stora bitterheten, att en annan man ska utföra det "hen" inte klarar av hemma.
Thomas, jag anar en stor bitterhet, som du kallar det, i det du skriver.
Är det självupplevda trauma som ligger bakom, så kanske det skull lätta lite om du berättade om vad som ligger bakom dina frustrationer.

Vi lyssnar, stöttar och tröstar!
 
Thomas Lundquist skrev:
Jag skrev inte nog, utan med all säkerhet inte värre än en säljare.

Du vet lika mycket som jag att detta var ett svar till matias som är säljare, men du vill på något billigt sätt tejpa upp det till något annat.

Att säljare har "tummen mitt i" kommer väl inte som en bomb här och jag är rätt övertygad om att dessa skjortbeklädda gossar har det väldigt jobbigt då frun vill ha en hantverkare in i huset.

Där ligger nog den stora bitterheten, att en annan man ska utföra det "hen" inte klarar av hemma.
Jag har uppenbarligen för dålig koll på både MathiasS yrke och eran relation så du får nog utgå från det när du tolkar mitt syfte med inlägget. Jag menar det jag skriver och inget annat!

Sen vet jag inte riktigt om jag kan ta resten du skriver på allvar.Men jag har väldigt svårt för den typen av svepande påståenden du gör. Det har förekommit att hantverkare här på forumet varit upprörda över att man i vissa inlägg genrellt uttalat sig på ett negativt sätt om hantverkare men det har ofta mer eller mindre indirekt framgått att det handlar om de som missköter sig.

Men vad du påstår om säljare vet jag inte om man kan se som rent oförstånd, fullständigt skruvade fördommar eller helt enkelt en brist på sakliga argument. Oavsett så kanske det är bättre att försöka skippa den typen av inlägg i framtiden.
 
Redigerat:
Mikael_L
Thomas Lundquist skrev:
Jag skrev inte nog, utan med all säkerhet inte värre än en säljare.

Du vet lika mycket som jag att detta var ett svar till matias som är säljare, men du vill på något billigt sätt tejpa upp det till något annat.

Att säljare har "tummen mitt i" kommer väl inte som en bomb här och jag är rätt övertygad om att dessa skjortbeklädda gossar har det väldigt jobbigt då frun vill ha en hantverkare in i huset.

Där ligger nog den stora bitterheten, att en annan man ska utföra det "hen" inte klarar av hemma.
Jag förstår mig inte på dig Thomas, ibland verkar du vettig, och sen kommer det såna här rena Troll-inlägg.

Just detta är ett jättebra exempel på ingredienser som en riktig riktig trollpacka rör ner i ett inlägg i enda syfte att provocera och skapa flaimbaits.
 
Thomas Lundquist
Nej jag är inte bitter, jag kör bara med samma medecin som övriga gör emellanåt
Säljare Matias är (ibland) en skepnad som typ "Rör-Ronny" och Snickar-Benke".

Dessutom ska jag ta på mig skjorta för åka iväg för att (försöka) sälja produkter nu då jag även har en butik, så nån avund till säljare har jag inte. Men det är inte riktigt min bag.
Ni alla är välkomna :)

Jag tycker det är ok att man inte förstår mig här :).

När man kastar lite skit på en annan yrkesgrupp blir det ett jävla liv, men att kategoriskt smutsa ner hantverkare är helt ok och då undrar man varför dom gör det?
Jag är rätt övertygad om att det ligger stor del av svaret finns i mitt tidigare inlägg. Det kanske är därför en del känner sig lite trampade på fötterna.

Jag tycker det är bra att det lyssnas och stöttas, det borde fler lära sig att göra. Tack "KOW"
 
Äsch, thomas har ju gått från att vara undantagsvis vettig till att endast trolla i olika skepnader och nuförtiden är han ju riktigt underhållande faktiskt! Varje nytt inlägg är liksom ett klavertramp på honom själv.

Vad gäller mitt yrke så är det ju en knepig historia. Senaste veckorna har jag varit sotare, plattsättare, poolskötare, bilmekaniker, it-support o säkert något mer jag glömt. Precis som många andra här inne. Sålt lite har jag också gjort.
 
Om man på ett vettigt sätt kan förhindra att hantverkare blir lurade av säljare:)så ska man göra det.
Annars är mitt förslag att hantverkarutbildningarna lägger ett läsår på ekonomi samt kundhantering.
Själv avlönas jag fr.o.m måndag av eu och det har jag hört, är ett riktigt rövarnäste.
 
Mikael_L
Drakir skrev:
Annars är mitt förslag att hantverkarutbildningarna lägger ett läsår på ekonomi samt kundhantering.
+1
(Och lagstiftningen på området, konsumenttjänstlagen, bokföringslagen osv)
Hellre det än att som idag tvinga alla att läsa högskolegrundande matte, svenska, engelska osv.
Att läsa för högskolebehörighet borde vara ett fritt val på de praktiska linjerna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.