Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
No 2.
[länk]
Tja stort, hmm, omsättning mellan 550 och 650 MSEK mellan 2009-2011 med negativt rörelseresultat de tre senaste åren. Vinstgivande, hmm!

Du får nog snart gräva fram ett stort, ur hantverksföretag sprunget, företag med god lönsamhet snart annars sänker du din trovärdighet (?) rejält.

Nä du Thomas L. Sanningen är den att byggbranschen (den bransch som ett växande hantverkarföretag hamnar i då det vuxit till sig) knappas uppvisar några muntra lönsamhetssiffror. Inte är företagen särskilt stora heller, med några undantag. Byggföretagen lider av brist på skalfördelar, sjunkande marginaler, byggfusk, dålig lönsamhet, svag tillväxt och liten internationell potential. Byggbranschen som sådan är till största delen en lokal, nationell bransch med dåliga framtidsutsikter.
 
Thomas Lundquist
Men snälla nån, tre försök och fortfarande ingen träff!

John Mattson skriver om sig själva

"
Om företaget

John Mattson är ett familjeägt fastighetsbolag med bostäder och kommersiella lokaler på Lidingö.

Vårt bostadsbestånd omfattar drygt 1 400 lägenheter i Larsberg och Baggeby. Bostadsarean uppgår till 110 000 kvadratmeter. Den kommersiella arean uppgår till cirka 15 000 kvadratmeter. Största hyresgäster är Ica Kvantum och Carl Malmsten Furniture Studies.

Förvaltningen av våra bostäder och lokaler sker från Larsbergsvägen 10, Lidingö.
"
Det är ett fastighetsförvaltningsbolag.
Inom koncernen finns ett bolag med namnet John Mattson Projekt AB, så man kan ju tänka sig att det är "hantverkar"-delen av koncernen, kanske startad och uppdriven av en hantverkare. Idel negativa resultat, inga anställda, ingen omsättning och avregistrerad F-skatt. :rolleyes:

Jag är helt övertygad om att det finns många framgångsrika hantverkare här i landet som byggt upp företag till ansenlig storlek. Att TL inte lyckats hitta något säger nog ingenting om hantverkarna, men kanske desto mer om TL.... ;)
 
A
KnockOnWood skrev:
Får jag ge mitt försök att i någon mån hyfsa debatten?

Och kanske ge en bild av varför TL är så förbannad.

Just tjänsteproduktion, och där är faktiskt hantverkstjänster en stor och viktig del,
är otroligt missgynnat här i Sverige.

Köper du en grej, vad som helst, som ofta är producerad i Kina är skatten 25%

Men köper du en hantverkstjänst, så beskattas den med först 25% moms,
men dessutom med direkt A-skatt på 30- 55% av lönesumman + arbetsgivaravgifter på drygt 30%.

Det är en enorm skattebelastning på vanligt enkelt arbete.
Därför har Byggnads, kanske LO's starkaste fack, drivit igenom ROT-avdraget.
Det är ingen subvention! Det är en liten minskning av all den skatt som belastar tjänstesektorn.

Varför den endast gynnar byggsektorn får vi väl se som ett resultat av Byggnads starka ställning på arbetsmarknaden.
Annars borde ju även spårvagnskonduktörer, kioskbiträden, undersköterskor, parkeringsvakter, "you name it", få samma "skattelättnad".

Men som sagt var, Byggnads "regerar".

Inse att skattesystemet är fullt med konstiga värderingar.
Exempel:

Klart att barnen skall få billig mjölk: MOMS 12%
Och så får pappsen 12% moms på mellanölet också.
Men köper jag ett paket blöjor är momsen plötsligt 25%

Klart att kultur är fint: 6% moms på böcker.
Men vill jag gå på ponnyridning med min femåring: 25% moms!


Övningsuppgift nu i helgen:
Försök räkna ihop vad skatten är om jag köper en ny tvättmaskin från Korea.
Och jämför vad skatten är om jag tar hem en mekaniker som lagar min gamla maskin.
Ta gärna med ROT om det roar er!
Jag är inte riktigt med på hur du gör jämförelsen där. En tvättmaskin tillverkad i Sverige träffas väl också av samma skatter för alla som är med och bygger den, t.ex löneskatt och soc. avg? Man kan inte jämföra bara momsen på kundens slutpris på den ena varan/tjänsten med alla skatter som kan tänkas träffa alla inblandade i produktionen av varan/tjänsten på andra sidan jämförelsen.

Den sänkta restaurangmomsen är riktad till tjänstesektorn, f.ö.
 
Redigerat av moderator:
Thomas Lundquist
No 4. Folke Ericsson
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Men snälla nån, tre försök och fortfarande ingen träff!

John Mattson skriver om sig själva

"
Om företaget

John Mattson är ett familjeägt fastighetsbolag med bostäder och kommersiella lokaler på Lidingö.

Vårt bostadsbestånd omfattar drygt 1 400 lägenheter i Larsberg och Baggeby. Bostadsarean uppgår till 110 000 kvadratmeter. Den kommersiella arean uppgår till cirka 15 000 kvadratmeter. Största hyresgäster är Ica Kvantum och Carl Malmsten Furniture Studies.

Förvaltningen av våra bostäder och lokaler sker från Larsbergsvägen 10, Lidingö.
"
Det är ett fastighetsförvaltningsbolag.
Inom koncernen finns ett bolag med namnet John Mattson Projekt AB, så man kan ju tänka sig att det är "hantverkar"-delen av koncernen, kanske startad och uppdriven av en hantverkare. Idel negativa resultat, inga anställda, ingen omsättning och avregistrerad F-skatt. :rolleyes:

Jag är helt övertygad om att det finns många framgångsrika hantverkare här i landet som byggt upp företag till ansenlig storlek. Att TL inte lyckats hitta något säger nog ingenting om hantverkarna, men kanske desto mer om TL.... ;)
Läs på om John Mattson
 
Mindre städning genomförd
/Mats
Moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.