Klart det finns en stor mängd konsumenter som fuskar med försäkringsersättningen

Här finns två grupperingar där det finns ett stort mörkertal på kunder som förvränger en skada för att få ersättning eller gör småsaker för att få högre ersättning än vanligt. Det kan vara småsaker som att man efter att ha fått stenskott försöker lägga till glasskydd i försäkringen, eller att kunden anger någon uppgift felaktigt i hopp om bättre ersättning.

Sedan kommer de riktiga försäkringsbedrägerina som exempelvis själv säljer bilen i delar eller bränner ut den för att sedan anmäla den stulen och yrka på ersättning. Eller lurar läkare mfl om att man är skadad/sjuk. Bränner ner sitt hus eller vissa som tom accelerarat våtrumsskada i tron att då kunna få ersättning.

För den första kategorin gör skaderegleraren en bedömning och kan jämka eller justera ersättning och eventuellt lägger en liten notis i kundens register men inga fler åtgärder.

För den senare kategorin däremot sätter man in fordonstekniker, brandtekniker etc och utredare. Dessa utredningar arkiveras både officiellt och inofficiellt då indiciegrad kan påverka framtida utredningar. Kunder som tidigare misstänkts kan utredas återigen vid tveksamma fall vid framtida skada tex. Utredningen kan då leda till lite olika resultat förstås, allt från avskrivet ärende till hot om anmälan mot att kunden ska lägga ner sin anmälan vid tveksamma fall eller i värsts fall polisanmälan och skadeståndskrav
 
Thomas Lundquist skrev:
Rubriken till artikeln stinker och är vilseledande.
Nej, den är korrekt och relevant.
Artikeln tar upp och påvisar hur en del entreprenörer fuskar med rot-avdraget, det är ett ofrånkomligt faktum.

Thomas Lundquist skrev:
Rubriken till den här tråden är en intressant fråga som inte verkar tas emot så rart.
Hur kan man ifrågasätta en "konsument" i dennes borg?
Lite som när Janne J. undrade var dom 250.000 ungarna utan skor och mat fanns.
Jag har länge ifrågasatt begreppet barnfattigdom, så jag tycker det var bra att janne gjorde ett program. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att titta på det ännu. Men vet man minsta lilla om begreppet fattigdom och barnfattigdom i vårat land, så vet man också att det inte nödvändigtvis handlar om barn utan skor och mat. Så pass kan du väl ändå läsa på innan du drar paralleller så du slipper komma med helt galna och okunniga påståenden.

Frågan har tagits emot med all värdighet, det är nog snarare du som inte är nöjd med svaren, men det förvånar nog ingen här ..... ;)

Thomas Lundquist skrev:
Det är ju knappast så att försäkringsbolagen på lite lattjo har anlitat gamla snutar bl.a för att reda ut och komma åt konsumenterna som fuskar.
Sedan har dom även register på fuskarna och utbyter "material" med varandra vid behov.
Jaha, så nu är du tillbaka på försäkringsbolagen igen, lite svårt att bestämma dig för vad tråden ska handla om? Ja, som sagt, rubriken på den här tråden är vilseledande. Men att tala om för andra vad de får säga och inte, det gör du gärna. Ja, det stinker en hel del också här....

Thomas Lundquist skrev:
Varför allt detta arbete då det enligt dig knappast finns fuskande konsumenter Thomasx?
Det gör det inte, relativt antalet fuskande entreprenörer.
 
Lolle skrev:
Klart det finns en stor mängd konsumenter som fuskar med försäkringsersättningen

Här finns två grupperingar där det finns ett stort mörkertal på kunder som förvränger en skada för att få ersättning eller gör småsaker för att få högre ersättning än vanligt. Det kan vara småsaker som att man efter att ha fått stenskott försöker lägga till glasskydd i försäkringen, eller att kunden anger någon uppgift felaktigt i hopp om bättre ersättning.

Sedan kommer de riktiga försäkringsbedrägerina som exempelvis själv säljer bilen i delar eller bränner ut den för att sedan anmäla den stulen och yrka på ersättning. Eller lurar läkare mfl om att man är skadad/sjuk. Bränner ner sitt hus eller vissa som tom accelerarat våtrumsskada i tron att då kunna få ersättning.

För den första kategorin gör skaderegleraren en bedömning och kan jämka eller justera ersättning och eventuellt lägger en liten notis i kundens register men inga fler åtgärder.

För den senare kategorin däremot sätter man in fordonstekniker, brandtekniker etc och utredare. Dessa utredningar arkiveras både officiellt och inofficiellt då indiciegrad kan påverka framtida utredningar. Kunder som tidigare misstänkts kan utredas återigen vid tveksamma fall vid framtida skada tex. Utredningen kan då leda till lite olika resultat förstås, allt från avskrivet ärende till hot om anmälan mot att kunden ska lägga ner sin anmälan vid tveksamma fall eller i värsts fall polisanmälan och skadeståndskrav
Ja, det här är ju rätt välkända grejer. Försäkringsanmälningar skjuter i höjden varje gång apple släpper en ny mobil, har vi hört på nyheterna.

Men hur korrekt allt ovanstående än är i sak, så har det föga att göra med konsumenter som försöker blåsa entreprenörer. Men jag slår vad om att TS inte kommer att påtala detta med samma tydlighet som han gjorde i #3.... (det är nånting som stinker här... ;) )

Ovanstående är väl i de flesta fall att betrakta som bedrägerier.
Finns det något enda fall där en konsument fällts för bedrägeri efter att ha försökt blåsa en entreprenör?
Tveksamt va, det blir civilrättsligt i de fallen.
Så det är stor skillnad.
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Ja, det här är ju rätt välkända grejer. Försäkringsanmälningar skjuter i höjden varje gång apple släpper en ny mobil, har vi hört på nyheterna.

Men hur korrekt allt ovanstående än är i sak, så har det föga att göra med konsumenter som försöker blåsa entreprenörer. Men jag slår vad om att TS inte kommer att påtala detta med samma tydlighet som han gjorde i #3.... (det är nånting som stinker här... ;) )

Ovanstående är väl i de flesta fall att betrakta som bedrägerier.
Finns det något enda fall där en konsument fällts för bedrägeri efter att ha försökt blåsa en entreprenör?
Tveksamt va, det blir civilrättsligt i de fallen.
Så det är stor skillnad.
Fast ärligt talat ...
Om jag nu var tvungen att försöka blåsa någon och hade ett stort försäkringsbolag med sina jurister och ekonomiska muskler eller lilla enmansfirman Kalle kakelsättare att välja på, så nog vet jag vilken jag skulle valt.
Och detta leder sen vidare till att nästa antagande; Kalle kakelsättare och andra liknande företag väljer nog ganska sällan att dra tvisterna inför domstol, då dom saknar just detta, jurister och kapital.

Nu betyder inte detta att jag anser att konsumenter blåser någon i någon större omfattning, bara så ingen trodde det.
Men de blåsningar som trots allt sker är nog riktade mot de svagaste offren - som alltid.
 
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
Finns det konsumenter som beter sig svinaktigt?

Kan det var möjligt?
Här på forumet så har det slungats fram att det i stort sett bara varit hantverkare hade den typ av gen.
Men "nu" har det framkommit att F-bolagen anlitat cowboys för att få ordning på konsumentfuskarna.

Det tycker jag är bra.
Det är ju din ansats att vara lite ironisk/sarkastisk som gör att man kan ifrågasätta ditt motiv till tråden. Det är väl ingen som har ifrågasatt förhållandet att även konsumenter kan bete sig "svinaktigt". Ironin/sarkasmen faller liksom platt till marken med din ansats.

Nej Thomas, det har inte "slungats fram" att det bara är hantverkare som har den typ av gen (skojargenen antar jag) som du gör dig lustig över. Saken är ju den att du befinner dig på ett konsumentforum och förhållandet att ett inte oväsentligt antal hantverkaren lurar/försöker lura kunderna (konsumenten) är därför av betydligt större intresse än det omvända förhållandet. SÄRSKILT som vi diskuterar ett förhållande mellan en företagare alt ett proffs (?) å ena sidan och en (okunnig) konsument å andra sidan.

Det förhållandet att hantverkarfusk/skojeri diskuteras i större utsträckning än det omvända ska nog inte tolkas som att konsumenter/privatpersoner inte fuskar.

Jag håller slutligen med dig att det är bra att fuskare/skojare granskas/avslöjas oavsett om det är proffs/hantverkare eller konsumenter/privatpersoner. Någon som inte tycker det?
 
Thomas59
Thomas Lundquist skrev:
Nu handlade TS tråd om konsumenter kan ha ett svinaktigt beteende gentemot företag.

Har du frågor angående företagande eller hantverkare så svarar jag gärna på dina frågor via pm.
Har jag frågor angående hantverkare startar jag rimligtvis en tråd här på BH. Ser inget skäl till att jag skulle vända mig till dig via PM i sådana frågor eller hur tänkte du här? Samma vad gäller företagande.
 
Mikael_L skrev:
Fast ärligt talat ...
Om jag nu var tvungen att försöka blåsa någon och hade ett stort försäkringsbolag med sina jurister och ekonomiska muskler eller lilla enmansfirman Kalle kakelsättare att välja på, så nog vet jag vilken jag skulle valt.
Och detta leder sen vidare till att nästa antagande; Kalle kakelsättare och andra liknande företag väljer nog ganska sällan att dra tvisterna inför domstol, då dom saknar just detta, jurister och kapital.

Nu betyder inte detta att jag anser att konsumenter blåser någon i någon större omfattning, bara så ingen trodde det.
Men de blåsningar som trots allt sker är nog riktade mot de svagaste offren - som alltid.
Fast det handlar inte om att välja att blåsa antingen den ena eller den andra.
Utan snarare om olika psykologiska faktorer som ligger bakom huruvida någon gör det eller inte i det ena eller det andra fallet.
I försäkringsfrågan interagerar du med ett stort företag där du ofta inte träffar någon alls, på sin höjd talar kort med en människa vars namn du kanske inte ens noterar, och fyller därefter i något formulär, lätt hänt att råka lägga till att det fanns ett par ray-ban's i den stulna bilen, som tydligen också är ett "vanligt" bedrägeri.
I fallet med entreprenören ska du istället blåsa någon du haft nära personlig kontakt med under en tid och som varit hemma hos dig och gjort jobb, ofta säkert på betydligt större belopp än vad ett par ray-ban's kostar, och du vet att det slår tämligen direkt på en enskild personen, som egenföretagaren till sist och syvende ändå är.

Du kanske väljer att blåsa egenföretagaren, men jag är övertygad om att det större flertalet hellre väljer försäkringsbolaget om man skulle ställas inför dilemmat, och risken för strul efteråt är antagligen mindre också. I fallet med försäkringsbolaget blir det antagligen oftast på sin höjd en nekad ersättning även om risken för polisanmälan finns som sedan ska bevisas. I fallet med entreprenören kanske inkasso, kronofogde och tingsrätt, inte så skoj.
 
Som tillägg får jag ju då också säga att jag tror inte att det är särskilt många som försöker blåsa försäkringsbolag på belopp motsvarande de som man försöker blåsa entreprenörer på.
Ser man till kvantiterna i fallet med försäkringsbolagen så tror jag att det rör sig huvudsakligen om "småbedrägerier", i jämförelse med entreprenören.
Helt enkelt för att man inte vill begå brott av den skalan det skulle innebära att försöka blåsa ett försäkringsbolag på tiotusentals kronor eller än mer.
Att försöka blåsa entreprenören på motsvarande summa är, i praktiken, inte ett brott. (Rätta mig gärna om jag har fel här, med en länk/referens till fall med fällande brottsmålsdom, vore intressant att få veta om det finns, jag har då inte hört talas om det)
 
Mikael_L
Ja sorry thomasx, vad jag ville få fram med vad jag skrev inatt undrar jag nästan över själv nu ... :surprised:
Jag försvarar mig med att det var ett par vinglas som fördunklade min hjärna.

När det väl kommer till att ev bli åtalad för bedrägeri så är nog f-bolagen ganska ordentligt vassare, både till att dra ärendet och sen hur hårt man blir tillklämd. För småföretagare är det nog inte så kul grej att ägna sig åt.
Men som du säger, det är ju en viss nivå på det hela innan det sker.

Men nåja, det missar väl trådens ämne, så jag släpper det.

Jag tycker väl ungefär som mariatherese, att nog finns det väl en del svinaktiga kunder. Men att problemet är nog inte så väldigt stort då folk i allmänhet inte vet hur man ska luras.
Och de flesta hus och bostadsrätts-ägare har väl ordnad ekonomi, annars hade dom väl inte huset/bostadsrätten kvar, helt enkelt.
Sen är det nog inte så svårt för en hantverkare att lite halvhyggligt manövrera runt bland bluffskär och lurargrynnor.
Ha ordning på papper och avtal samt kreditkolla inför lite större uppdrag. Då borde man inte bli uppfuckad allt för ofta.
 
In vino veritas ;)

Det låter som vi är rätt överens ändå :)
 
Thomas Lundquist
thomasx skrev:
Ja, det här är ju rätt välkända grejer. Försäkringsanmälningar skjuter i höjden varje gång apple släpper en ny mobil, har vi hört på nyheterna.

Men hur korrekt allt ovanstående än är i sak, så har det föga att göra med konsumenter som försöker blåsa entreprenörer. Men jag slår vad om att TS inte kommer att påtala detta med samma tydlighet som han gjorde i #3.... (det är nånting som stinker här... ;) )
Ja, det är väl därför försäkringsbolagen anlitar "baretta" och skapar register på fuskande konsumenter.

Tydligheten i #3 kan väl inte bli tydligare

"Nu handlade TS tråd om konsumenter kan ha ett svinaktigt beteende gentemot företag."

Såvitt jag vet är försäkringsbolagen företag och det var precis det tråden handlade om. Jag tycker dessutom att det är svinaktigt att fuska/ mygla mot dessa och andra företag.
 
Det skulle faktiskt va gött med en sida likt www.rejta.se eller dyl fast för kunder.
Där skulle hantverkare kunna recensera kunder och ev varna andra hantverkare för de största mongona.

Vad tror ni om det?
 
EyEr0n skrev:
Det skulle faktiskt va gött med en sida likt www.rejta.se eller dyl fast för kunder.
Där skulle hantverkare kunna recensera kunder och ev varna andra hantverkare för de största mongona.

Vad tror ni om det?
Att det illa kvickt blir ett enda stort brott mot personuppgiftslagen
 
....med med ett potentiellt underhållningsvärde:

ThomasX, Bängberga Betyg 1
"Fattar inte hur han tänkte. Liraren blev sur när han insåg att mitt materialpåslag var 200%. Fan man måste ju leva. /Rör-Ronny"

MathiasS, Knäppholmen, Betyg 0
"Se upp för denna snubbe, kommer försöka tvinga på dig Hantverkarformuläret och vägrar helt att betala i förskott för saker han inte fått. Helt sjuk lirare, tror han att jag driver bank eller. /Snickar-Benke"
 
  • Gilla
Pimme och 4 till
  • Laddar…
mathiass skrev:
....med med ett potentiellt underhållningsvärde:

Thomasx, bängberga betyg 1
"fattar inte hur han tänkte. Liraren blev sur när han insåg att mitt materialpåslag var 200%. Fan man måste ju leva. /rör-ronny"

mathiass, knäppholmen, betyg 0
"se upp för denna snubbe, kommer försöka tvinga på dig hantverkarformuläret och vägrar helt att betala i förskott för saker han inte fått. Helt sjuk lirare, tror han att jag driver bank eller. /snickar-benke"
roflmao :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.