2 464 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Studerande som gör en bodelning som blir kapitalinkomst
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Hej,
Försöker hjälpa till så allt går smidigt vid en skilsmässa. Ytterligare ett dilemma.
Den partner ( vi har 2 barn tillsammans)som skall flytta studerar idag ytterligare 1,5år har fullt studiebidrag. Kommer behöva studielån och ev bostadsbidrag. Vi gör nu en bodelning där vi säger att hon får ut +500000:-. Hon måste har en bostad men detta med bodelning blir då en kapital inkomst för henne vilket kan innebära problem med både studielån/bidrag. Hur skulle ni då agera för att de skall gå runt och på nått sett fungera? Använda pengarna att köpa en bostad? Blir det bättre än att vänta med bodelning i 1,5år och hyra en lgh? Eller annat förslag?
Försöker hjälpa till så allt går smidigt vid en skilsmässa. Ytterligare ett dilemma.
Den partner ( vi har 2 barn tillsammans)som skall flytta studerar idag ytterligare 1,5år har fullt studiebidrag. Kommer behöva studielån och ev bostadsbidrag. Vi gör nu en bodelning där vi säger att hon får ut +500000:-. Hon måste har en bostad men detta med bodelning blir då en kapital inkomst för henne vilket kan innebära problem med både studielån/bidrag. Hur skulle ni då agera för att de skall gå runt och på nått sett fungera? Använda pengarna att köpa en bostad? Blir det bättre än att vänta med bodelning i 1,5år och hyra en lgh? Eller annat förslag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 533 inlägg
Ring CSN och Försäkringskassan och fråga hur det påverkar... 
Vad gäller bostadsbidrag så är det ju fler parametrar än bara inkomst, storleken på bostaden, hur barnen bor, etc. så det kanske är svårt att säga på förhand...
Vad gäller bostadsbidrag så är det ju fler parametrar än bara inkomst, storleken på bostaden, hur barnen bor, etc. så det kanske är svårt att säga på förhand...
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 610 inlägg
Är inte riktigt säker på hur bidragsreglerna hänger ihop med skatterglerna, men skattemässigt kan man göra ett preliminärt uppskov, så att hon inte beskattas för vinsten 2020, utan 2021 (alltså vid deklarationen 2022). Då blir det en termin utan bidrag och lån (vt -21) istället för två (-20).
Bodelningen påverkar väl egentligen inte hennes tillgångar? förutsatt att ni delar lika förståsMattias_Jo1 skrev:
Hej,
Antingen äger hon hon en del av en fastighet, en bostadsrätt eller har lösa pengar.
Bidrag är till för de som behöver och har rätt till det, inget man ska fuska sig till tycker jag.
Så det bästa är helt enkelt att fråga, och säga precis som det är.
Det du får i en bodelning är inte en kapitalinkomst ur skattesynpunkt, jag tvivlar på att CSN ser det som en kapitalinkomst.
Om ni däremot hanterar ”bodelningen” som en intern försäljning istället, så är det av ersättningen som är reavinst en kapitalinkomst.
Om ni däremot hanterar ”bodelningen” som en intern försäljning istället, så är det av ersättningen som är reavinst en kapitalinkomst.
Läs nedanstående länk. Där framgår att försäljning av privatbostad kan påverka bidraget, men det står ingenting om bodelning. Jag tror således inte att det påverkar studiebidraget alls. Nu är det några år sedan jag pluggade, men vill minnas att det inte finns några andra krav för lånet än att man faktiskt studerar. Så det borde vara lugnt. En bodelning utlöser inte kapitalvinstbeskattning.
https://www.csn.se/fragor-och-svar/...pp.html#expand:svid10_6f0b7956163e94fc5bf27ec
https://www.csn.se/fragor-och-svar/...pp.html#expand:svid10_6f0b7956163e94fc5bf27ec
Husägare
· Västernorrland
· 2 495 inlägg
CSN har kontaktats så det kommer inte räknas som en kapitalinkomst så det verkar som hon är glad nu och vi kan lösa saker utan större problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 610 inlägg
Jag håller i grund och botten med, men bidrag (och lån) som studiemedel ges ju till alla som studerar, fattig som rik. Den begränsning som finns är att man inte samtidigt som man får studiemedel får ha andra inkomster över en viss summa (typ två basbelopp per termin).Peter2400 skrev:
Att en engångsinkomst som en reavinst på en lägenhet man behövt sälja pga. separation ska frånta en de bidrags- och lånemöjligheter som även en mångmiljonär har tycker jag dock känns fel.
Rent tekniskt kan man förstås tycka att rundandet av de reglerna är att fuska, men nja, jag håller nog inte med. Sen kan man såklart ha åsikter om de generella bidragen som sådana, men det är en annan grej, och de har nog ändå rätt brett stöd.
Studiebidraget påverkas ju inte men möjligheter till ev. bostadsbidrag (jag antar att ni inte har det idag) lär ju påverkas beroende på vilka tillgångar man har.
Jag har svårt att tro att man får bostadsbidrag med 500tkr på banken.
Jag har svårt att tro att man får bostadsbidrag med 500tkr på banken.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 533 inlägg
Man måste redovisa förmögenheter över 100 tusen kronor...johel572 skrev:
Klicka här för att svara
Tjänster
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Säljaren drar sig ur bostadsaffär - vad är mina rättigheter?
Juridik -
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Juridik -
Blåst och hotad av städfirma, hur gör jag?
Juridik -
Vad kan/skall vi begära och kan förvänta oss i kompensation
Juridik -
Hur åtgärda fel som inte sågs på besiktningen
Juridik