2 938 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
strul med avlopp
Hej.
Letar efter någon form av avloppsventil (lite, smidig) som kan tillföra luft i avloppet. Har eget avlopp till trekammarbrunn, och när den börjar bli fylld får jag problem med avrinningen (sandfiltret böhöver bytas då det inte sväljer vatten fort nog.)
Problemet uppstår när det blir riktigt kallt ute (isbildning/tjäle?)
Nu har jag ingen avloppsventilation idag, men undrar om det finns nåt smidigt man kan sätta t.ex under diskbänken?
Tacksam för tips (har inte lust att sätta rör upp på taket i dagsläget, skall göras vid köksrenoveringen om ca 2 år, behöver en "quickfix" så länge, just nu lyfter jag på en golvbrunn vid behov)
Letar efter någon form av avloppsventil (lite, smidig) som kan tillföra luft i avloppet. Har eget avlopp till trekammarbrunn, och när den börjar bli fylld får jag problem med avrinningen (sandfiltret böhöver bytas då det inte sväljer vatten fort nog.)
Problemet uppstår när det blir riktigt kallt ute (isbildning/tjäle?)
Nu har jag ingen avloppsventilation idag, men undrar om det finns nåt smidigt man kan sätta t.ex under diskbänken?
Tacksam för tips (har inte lust att sätta rör upp på taket i dagsläget, skall göras vid köksrenoveringen om ca 2 år, behöver en "quickfix" så länge, just nu lyfter jag på en golvbrunn vid behov)
För att luftningen av en markbädd/infiltration med trekammarbrunn ska fungera så krävs luftning ovan tak. Du vill inte ha en sådan ventil inomhus eftersom den släpper ut luft, inte in. Du får inte blanda ihop luftning av enskilt avlopp med den luftning som alla (även lägenheter) behöver för att det inte ska strula med vattenlås i WC etc.
Luftning av enskilt avlopp är tänkt att fungera som så här:
Vid markbädden/infiltrationen sitter det luftningsrör i markhöjd. Dessa ska leda IN luft till bädden. Luften ska sedan ledas genom bädden, via trekammarbrunnen och upp över taket där den mynnar ut. Luktar det för illa kan man sätta ett slags filter men absolut ingen vakuumventil.
Att man ska dra upp röret över tak är för att få till den termiska fläkt som krävs för att ventilera. Luften i röret i huset värms sakta upp och luften stiger, detta får till följd att det bildas undertryck i bädden och luft sugs in genom ventilerna vid marknivå.
Anledningen till att man ska göra detta är för att den biologiska processen i markbädden/infiltrationen kräver syre för att bryta ner näringsämnen. I slammet i trekammarbrunnen pågår en väldigt syrefattig process som är en del i att omvandla kvävet från ammonium -> nitrit -> nitrat -> luftkväve.
Luftning av enskilt avlopp är tänkt att fungera som så här:
Vid markbädden/infiltrationen sitter det luftningsrör i markhöjd. Dessa ska leda IN luft till bädden. Luften ska sedan ledas genom bädden, via trekammarbrunnen och upp över taket där den mynnar ut. Luktar det för illa kan man sätta ett slags filter men absolut ingen vakuumventil.
Att man ska dra upp röret över tak är för att få till den termiska fläkt som krävs för att ventilera. Luften i röret i huset värms sakta upp och luften stiger, detta får till följd att det bildas undertryck i bädden och luft sugs in genom ventilerna vid marknivå.
Anledningen till att man ska göra detta är för att den biologiska processen i markbädden/infiltrationen kräver syre för att bryta ner näringsämnen. I slammet i trekammarbrunnen pågår en väldigt syrefattig process som är en del i att omvandla kvävet från ammonium -> nitrit -> nitrat -> luftkväve.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
utmärkt föklarat joflopp
Har själv ett system utan avluftning och har satt dit en liten vacumventil under handfatet så nu drar inte WC:n ur golvbrunnen eller vattenlåset till tvättmaskinen längre.
Jag köpte en på Bauhaus och monterade med hjälp av ett t-rör, en 90 krök och en lämplig muff på handfatsavloppet.
Jag köpte en på Bauhaus och monterade med hjälp av ett t-rör, en 90 krök och en lämplig muff på handfatsavloppet.
Har ingen avluftning jag heller, duschar jag varje dag på jobbet istället för hemma så töms vattenlåset men efter en dusch så är det okej igen så jag ser det inte som något större problem.
Jag ringde tillverkaren av brunn och bädd innan jag köpte för att höra deras åsikt och enligt dem behövdes ingen ytterligare luftning än att locket är otätt som det är.
Jag ringde tillverkaren av brunn och bädd innan jag köpte för att höra deras åsikt och enligt dem behövdes ingen ytterligare luftning än att locket är otätt som det är.
Avluftning ovan tak har jag valt bort på grund av att jag inte vill att "skorstenseffekten" drar in kall luft via första kammarens lock via röret i marken. Mina rör går inte riktigt så djupt som dom borde så jag vill inte ha någon hjälp av minusgraderna så det fryser ihopjoflopp skrev:
Resultatet blir ju då att det ibland uppstår "vacum" bakom spolvattnet som drar ner genom röret mot brunnen, detta hade ju inte uppstått om jag haft ett öppet ventilationsrör på taket. Problemet upplevs hos mig som att nivån i toan stiger ganska mycket innan det börjar rinna undan och att vattenlåsen ibland dras ur.
I mitt fall som har en trekammarbrunn av typen "Lok" med tre kammare efter varandra så kan ingen luft passera mellan kammrarna så jag kan inte se hur en avluftling på avloppsröret skulle kunna påverka luftningen av markbädden:S
Markbäddens luftning sköts ju av att både spridarrören och uppsamlingsrören går upp över mark ca 1m.
Just så är det härorparn skrev:Resultatet blir ju då att det ibland uppstår "vacum" bakom spolvattnet som drar ner genom röret mot brunnen, detta hade ju inte uppstått om jag haft ett öppet ventilationsrör på taket. Problemet upplevs hos mig som att nivån i toan stiger ganska mycket innan det börjar rinna undan och att vattenlåsen ibland dras ur..