D
Är det ok med reglementet att i en apparatdosa ha en strömställare som styr två olika belysningsgrupper? Belysningsgrupperna ligger på två olika grupper.

Det gäller utomhusbelysning och takbelysning i v-rum/kök.

Redigerat:
Det finns ingen specifik regel emot detta annat än allmänna krav på att olika kretsar (grupper) ska hållas isär. En strömbrytare med dubbla matningar är ett självklart fall som är olämpligt t.ex med tanke på att byte av strömbrytare inte kräver behörighet. Sedan kanske den matas med två olika faser också, dvs 400 V mellan dem.
Så du behöver en relälösning eller två fysiskt skilda strömbrytare, som dock kan sitta i samma tvåfacksram.

D
Tack!

Är det även olämpligt att sätta utebelysning och belysning v-rum/kök/matplats (4 st lamputtag) och utebelysning (3 st spotlight inbyggda i takfoten) i samma grupp?

Nej det kan jag inte se, såvida inte alla belysning i huset hamnar på samma grupp... Det är möjligen selektivitet ifall du har två JFBer där en servar allt utomhus.

D
Jag hade tänkt att ha en särskild jfb för belysningen utomhus men då får jag skippa det till förmån för att kunna använda en tvåknapparsströmställare i samma apparatdosa.

Belysning i takfoten är ju ingen "riskgrupp" där är det torrt och risken för jordfel är minimal.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.