Hejsan!

Kan erkänna att jag har inte googlat på detta, mest för att jag har inte en aning om vad det heter som jag söker efter, om det ens finns.


Kortfattat för den som vill läsa bakgrunden: Jag har ett elektronikskåp bestående av stereo, microvågsugn och vinkyl. Detta skapar givetvis värme som ventileras av en fläkt i botten som blåser in och en fläkt i toppen som suger ut luft. Dessa är 120 mm PC-fläktar. Dessa lyckas hålla tempen under 30 grader i skåpet, oavsett om vinkylen "jobbar" eller inte. Vad jag är orolig för är att huset blir strömlöst när vi är på landet, dvs borta i upp till 3 veckor. Om vinkylen blir strömlös och sedan får ström igen så jobbar den ner tempen mot ett förinställt värde, dvs kallare än vad vi har nu. Den generar då mycket mer värme än när den bara bibehåller vår önskade kyla och jag är rädd för att det blir för mycket. Inte för att jag tror att det kan brinna men det är ändå otäckt varmt.


Finns det någon termometer med strömbrytare till som kan slå ifrån strömmen om värmen överstiger säg 35 grader? Jag vill helst att den INTE slår till strömmen igen och gärna att termometerns sensor sitter på en sladd. Sensorn vill jag ha över vinkylen och inte nere vid marken där strömuttagen finns.

Vad heter en sådan grej?
Någon som kan länka?



Tack på förhand, mvh Jonas


PS Att lämna dörren på glänt när vi åker bort försämrar bortforslingen av varmluft, antar att det stör luftströmmarna för mycket.
 
Termostat med extern givare är nog vad du ska söka på. Och med något litet relä med hjälpreläer och någon knapp så får du till funktionen att den inte kopplar på strömmen. Är fläktarna på 24 volt så köper du relä för denna spänning.
 
trxer skrev:
Termostat med extern givare är nog vad du ska söka på. Och med något litet relä med hjälpreläer och någon knapp så får du till funktionen att den inte kopplar på strömmen...
Så du/ni känner inte till någon färdig lösning som kan köpas över disk? För det där du just skrev fattar jag inte mycket av. :surprised:
 
Vad du letar efter bör vara en termostat med växlande kontakt, googla på det så finns det säkert en som passar.
Var bara försiktig med el...

//Jante
 
Perfekt, tackar för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.