1 324 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Strömlös pump för att reglera nivå på myrmark
Har ett delikat problem jag funderat på:
Vårt hus ligger i en klippig sluttning. Ca 30 m ovanför finns en liten myr i en svacka. När det regnar mycket stiger vattennivån i myren och den förvandlas till en liten sjö istället. Har märkt att det då rinner mycket vatten längs berget mot vårt hus (sutteränghus). Jag vill slippa detta ökade vattentryck mot huset.
Bästa stället att dränera myren är i bortre änden ca 70 m bort. Dels för att den är djupare där och dels för att jag hittat en 1-1,5 m djup brunn där som man skulle kunna utnyttja. Dessutom finns det en ravin i närheten som leder bort vattnet. Anledningen till att jag inte dikar är att det är otillgängligt, stenigt, risigt och en liten kulle ivägen innan man får vattnet att rinna neråt.
Vill och kan inte använda el. Hävertpump i brunnen? Javisst, funkar skitbra. Men hur får man den att starta själv mekaniskt vid nästa regnväder? Häverten lägger ju av när nivån blir för låg.
Ni som orkade läsa detta kanske har lust att spåna med mig? Skulle om inte annat vara otroligt tillfredsställande att hitta på en klurig lösning på detta
Vårt hus ligger i en klippig sluttning. Ca 30 m ovanför finns en liten myr i en svacka. När det regnar mycket stiger vattennivån i myren och den förvandlas till en liten sjö istället. Har märkt att det då rinner mycket vatten längs berget mot vårt hus (sutteränghus). Jag vill slippa detta ökade vattentryck mot huset.
Bästa stället att dränera myren är i bortre änden ca 70 m bort. Dels för att den är djupare där och dels för att jag hittat en 1-1,5 m djup brunn där som man skulle kunna utnyttja. Dessutom finns det en ravin i närheten som leder bort vattnet. Anledningen till att jag inte dikar är att det är otillgängligt, stenigt, risigt och en liten kulle ivägen innan man får vattnet att rinna neråt.
Vill och kan inte använda el. Hävertpump i brunnen? Javisst, funkar skitbra. Men hur får man den att starta själv mekaniskt vid nästa regnväder? Häverten lägger ju av när nivån blir för låg.
Ni som orkade läsa detta kanske har lust att spåna med mig? Skulle om inte annat vara otroligt tillfredsställande att hitta på en klurig lösning på detta
Du gräver ner till den nivån som du vill ha på myren, sedan med nedförsbacke till ) utfall lägre ner ( raka rör ska det vara ingen mage så det stanna vatten i slangen allt ska rinna ut ) . I myren så gör du en låda som slangen går in i med en liten krok på uppåt ( några cm bara ) , glöm inte att isolera så inte ytan och slang hamnar i is. När nivån stiger så kommer vatten att gå in i slangen och när den blir mer eller mindre full uppstår hävert som suger ur myren, när nivån är rätt så finns inget vatten kvar att tömma och då slutar häverten att verka och slangen blir tom på vatten. Sen startar det om igen när myren fylls igen.
Ok, då var häverten igång med 22 mm pem-slang. Grovt uppskattat pumpar den ut 15 kubik per dygn vilket jag tycker är ok. Nivån i pölen har sjunkit ett par dm på två dygn, men då har det inte regnat så mycket på tillrinnande bergsknallar. Om nån är intresserad kan jag återkomma med min konstruktion när gölen är tom och häverten återstartat vid nästa fyllning. Om det nu funkar
Det kommer att fungera. Se bara till att slangen kröker ner in bit under den nivå du vill ha. Då kommer häverten att suga ur till den. Du ska göra en bur av finmaskigt nät som står på botten med slangändan i, detta för att det inte ska bli stopp i den. Viktigaste är nedförsbacken, starten blir när nivån kommer upp till den högpunkt som är vid kärret, som du vill ha. Om det fryser i kärret och det fylls på från någon kallkälla så kommer det att bli en ispropp just i vattenlinjen och rinna över, dit du inte vill ha vattnet. Bygg då en låda över med frigolit min 10 cm med ett tak på så kanske du klarar frysning, men ingen garanti.
När nivån är nere i kärret, blir slangen tom på vatten då ? Måste bli det.
När nivån är nere i kärret, blir slangen tom på vatten då ? Måste bli det.