Jag håller på att bygag ett portabelt batteri på 2,77kWh 36V med inverter 240v 2000w. Som rubriken lyder så går projektet under namnet Strömlådan för jag gillar inte power station och alla engelska ord. Jag hoppas bli klar inom 2 veckor och ska posta lite biler här tänkte jag. Om det är någon som är intresserad av att bygga något liknande så hälper jag gärna till med tips.

Varför bygga själv när det finns färdiga? Enligt mig, billigare, man får det man behöver. Roligt😀
Vad ska man ha det till ? Driva allt möjligt som går på el där det normalt inte finns ett eluttag. Tanken på att göra våfflor under en gran mitt i skogen är lockande. Ta med i bilen ihop med en micro och värm din mat. Om ryssen klipper en kabel kan jag köra frysboxen en stund och även koppla in solceller.

Vad skulle du använda ett sådant batteri till och vad fick det kosta max om du byggde själv? Att tänka på är att man nog bör ha lite elkunskap men det finns säkert dom här som har det tror jag.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Välkommen till forumet!
Intressant, ska följas.
Vad kommer du använda för typ av celler? Vanliga 18650 som du punktsvetsar?
 
L Lilllen skrev:
Välkommen till forumet!
Intressant, ska följas.
Vad kommer du använda för typ av celler? Vanliga 18650 som du punktsvetsar?
Tack,

Jag använder 18650 för jag använder det till många andra projekt så det passar mig bra. Men det finns såklart fördelar med att använda större LiFePO4 om man tänker på livslängd med många cykler och hur man ska ladda mm för att förlänga livslängd. Men jag vill hålla en låg vikt, det är lättare att skala upp och ner tycker jag, det är lätt att få tag på celler, nya eller begagnade. tanken med 36v är att jag kan använda det som extra batteri till elcykeln och en standard solpanel på 430watt ligger runt 38V, inte så stor förlust att stega upp till 42V om man vill det med en mppt. Jag har valt att inte svetsa utan använder en egen konstruktion som jag kört i flera år utan problem. 3D printade hållare med tygband under så det är lätt att ta ur cellerna. Tänk byta batteri på fjärrkontroll till tv så förstår du hur lätt det är :) se bild.
 
  • 3D-printade batterihållare med uppsättning av 18650-celler märkta med nummer, monterade i en struktur med tygband för enkel borttagning.
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jo, 18650 är ju enkelt och bra på flera sätt. Använder dem hittills bara som batterier i div ficklampor, men tänkt börja bygga större batterier av dem också. Ett av mina elcykel-batterier har lagt av, så det blir nog första projektet att fixa det.
Nu var det tyvärr länge sedan jag höll på med elektronik, och vet inte hur en mppt är uppbyggd. Men om den innehåller en riktig step-up Converter så minns jag att det var svårt att få dem att funka om skillnaden mellan ut och in var för liten. Men 38 till 42 kanske är tillräckligt stor ändå?
Intressant koncept med löstagbara celler. Frågan är hur BMSen hanterar om en av cellerna glappar ur vid laddning respektive urladdning? Finns någon risk att andra celler i batteriet fortsätter att laddas eller laddar ur? Så att spänningen sedan är olika. Om den glappa cellen sedan börjar funka igen, kan då höga strömmar uppkomma mellan cellerna? Har inte riktigt börjat kolla hur detta fungerar själv ännu, men behöver lära mig innan jag själv sätter igång.
 
Ordnade lite celler åt en kompis från skrotade batterilager som byggde en powerbank för att kunna köra varmluftspicka och vallajärn när han är ute och tävlar.

2,5kWh, 200Ah LiFe celler, 3000W omvandlare och BMS.
 
Vad blir det för mått och vikt på den färdiga prylen?
 
R Robert-san01 skrev:
Ordnade lite celler åt en kompis från skrotade batterilager som byggde en powerbank för att kunna köra varmluftspicka och vallajärn när han är ute och tävlar.

2,5kWh, 200Ah LiFe celler, 3000W omvandlare och BMS.
Snyggt, det är nog det snabbaste och lättaste sättet att bygga på. Jag gjorde ett väldigt litet system för några år sedan som jag hade till båten 1kWh 100Ah LiFe celler, 300W omvandlare och BMS. Men jag körde mer direkt på DC 12V för att driva en motor på 400W. Jag har kvar den än men använder bara till mindre saker som belysning och driva saker på 12V.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad blir det för mått och vikt på den färdiga prylen?
Vikt ca: 18-20kg inte helt klart än.
L41cm B30cm H29cm
 
  • Bärbar strömlåda med svart 2000W inverter ovanpå, placerad på ett bord. Trälaborrat handtag, blå låda märkt "STRÖMLÅDAN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Jo, 18650 är ju enkelt och bra på flera sätt. Använder dem hittills bara som batterier i div ficklampor, men tänkt börja bygga större batterier av dem också. Ett av mina elcykel-batterier har lagt av, så det blir nog första projektet att fixa det.
Nu var det tyvärr länge sedan jag höll på med elektronik, och vet inte hur en mppt är uppbyggd. Men om den innehåller en riktig step-up Converter så minns jag att det var svårt att få dem att funka om skillnaden mellan ut och in var för liten. Men 38 till 42 kanske är tillräckligt stor ändå?
Intressant koncept med löstagbara celler. Frågan är hur BMSen hanterar om en av cellerna glappar ur vid laddning respektive urladdning? Finns någon risk att andra celler i batteriet fortsätter att laddas eller laddar ur? Så att spänningen sedan är olika. Om den glappa cellen sedan börjar funka igen, kan då höga strömmar uppkomma mellan cellerna? Har inte riktigt börjat kolla hur detta fungerar själv ännu, men behöver lära mig innan jag själv sätter igång.
Jag började också med ficklampor och elcykel, sen köpte jag begagnade celler. Om du har Bosch eller Shimano batteri är det nästan omöjligt att laga. Jag bytt ut alla celler på ett batteri från jula som hade 40 celler. Svetade och fick ihop det så det blev som 12ah istället för 8,8 som det va nytt. Om du inte har grejer så skulle ja kontakta någon av som två större reparatörer i Sverige, Batteridokton eller P-lithium.se jag har handlat av båda men P-lithium.se är närmare mig.

Angående dom 3d-printade hållarna så sitter cellerna fast väldigt hårt, det har aldrig blivit glapp och det var något jag såg som en risk också i början. Men jag har över 1000 celler i drift i olika batterier. Det ligger en förtennad koppartråd i varje ände som löds fast på busbar av koppar.

Jag provade att ladda min elcykel med en 360watt panel förra året så jag vet att det går med dom grejerna ja har just nu. Cykeln är lite special då den har 3kWh batteri för längre turer, blir inte så ofta jag kör på den men som längst har ja kört 16mil på en dag och då hade jag några mil kvar.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Quickman Quickman skrev:
Jag började också med ficklampor och elcykel, sen köpte jag begagnade celler. Om du har Bosch eller Shimano batteri är det nästan omöjligt att laga. Jag bytt ut alla celler på ett batteri från jula som hade 40 celler. Svetade och fick ihop det så det blev som 12ah istället för 8,8 som det va nytt. Om du inte har grejer så skulle ja kontakta någon av som två större reparatörer i Sverige, Batteridokton eller P-lithium.se jag har handlat av båda men P-lithium.se är närmare mig.

Angående dom 3d-printade hållarna så sitter cellerna fast väldigt hårt, det har aldrig blivit glapp och det var något jag såg som en risk också i början. Men jag har över 1000 celler i drift i olika batterier. Det ligger en förtennad koppartråd i varje ände som löds fast på busbar av koppar.

Jag provade att ladda min elcykel med en 360watt panel förra året så jag vet att det går med dom grejerna ja har just nu. Cykeln är lite special då den har 3kWh batteri för längre turer, blir inte så ofta jag kör på den men som längst har ja kört 16mil på en dag och då hade jag några mil kvar.
Intressant, var köper du begagnade celler?
Jag har bara köpt nya från Kina. Brukar köpa 3400-3500mAh märkesceller. Tänker att de är svåra för sämre tillverkare att försöka kopiera.
Tack för tips. Jag har nog dock alla grejer. Dock inte testat att svetsa ännu. Batteriet är ett kina-batteri med 3400mAh-celler, så är nog rätt lättmekat. Kan vara bara BMSen som behöver bytas också.
Ja 1000 celler är mycket! Bra att det fungerar.👍
Också intressant att du lyckats ladda med solcell.
Ja, det var imponerande räckvidd! Vad har du för motor? Kör själv Bafang BBS02. Mina batterier ligger på 0,84kWh/st men då måste jag ju byta. Funderat på fasta hållare för alla eller/och att bygga ett större batteri som du gjort. Fördel med byte är ju dock att jag får en påminnelse hur mycket jag har kvar, och om jag behöver trampa mera själv för att komma fram 😀
 
L Lilllen skrev:
Intressant, var köper du begagnade celler?
Jag har bara köpt nya från Kina. Brukar köpa 3400-3500mAh märkesceller. Tänker att de är svåra för sämre tillverkare att försöka kopiera.
Tack för tips. Jag har nog dock alla grejer. Dock inte testat att svetsa ännu. Batteriet är ett kina-batteri med 3400mAh-celler, så är nog rätt lättmekat. Kan vara bara BMSen som behöver bytas också.
Ja 1000 celler är mycket! Bra att det fungerar.👍
Också intressant att du lyckats ladda med solcell.
Ja, det var imponerande räckvidd! Vad har du för motor? Kör själv Bafang BBS02. Mina batterier ligger på 0,84kWh/st men då måste jag ju byta. Funderat på fasta hållare för alla eller/och att bygga ett större batteri som du gjort. Fördel med byte är ju dock att jag får en påminnelse hur mycket jag har kvar, och om jag behöver trampa mera själv för att komma fram 😀
eu.nkon.nl där köper jag nya och även celler som har monterats i batterier men det har varit något fel så dom har svets punkterna, går under Reclaimed när man söker och står refurbished på cellen. Där kan man göra fynd. Köper oftast Märkes celler Samsung LG och Panasonic. Begagnade celler i Sverige finns på Tradera och Blocket. Man kan ju fråga dom som renoverar också.

Jag började köra elcykel 2008 med ett kit från Kina som jag monterade på en vanlig herrcykel 3 växlad. Motor på 500watt, det är samma motor som jag kör idag från Goldenmotor.com :) säkert närmare 700 mil på den. Jag hade blybatterier på den tiden men köpte sedan ett färdigt Lithium batteri från Batbike. Efter det började jag exprimetnera med mina hållare när jag köpt 3d-skrivaren och slängde på 180 celler som sedan blev 280 😬 Den har även BOSE högtalare.
Har byggt fler cyklar men då har jag använt färdiga kit till framhjul. Det är ingen fördel med mina hållare om man ska bygga i redan befintliga batterier utan mer om man skapar något nytt. Jag har ritningar på ett 3d printat 6P10S med BMS och XT60 kontakter, den har jag gjort totalt 3 batterier på än så länge.

Köpte även en elmoped för 3 år sedan som hade bly och bytte det till Lithium 18650 celler, 72V system med 220 celler. gör ca: 50 Kmh 4-5 mil räckvidd.

Elcykel med batteripaket och svensk flagga vid sjö och gröna fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.