Är helt novis på detta område.. Jag har bytt min strömbrytare (tidigare var det en utanpåliggande dimmer) mot en vanlig. Jag har fått den att fungera men problemet är att min andra strömbrytare som är för samma taklampa inte fungerar längre. Lampan blinkar snabbt när jag försöker släcka/tända men inget mer.

Jag testade att koppla tillbaka den gamla dimmern och då funkade det igen. Så har antagligen kopplat den nya strömbrytaren fel?

• Öppen eluttag utanpåliggande med nyligen bytt strömbrytare och oskyddade kablar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
marcuscn marcuscn skrev:
Är helt novis på detta område.. Jag har bytt min strömbrytare (tidigare var det en utanpåliggande dimmer) mot en vanlig. Jag har fått den att fungera men problemet är att min andra strömbrytare som är för samma taklampa inte fungerar längre. Lampan blinkar snabbt när jag försöker släcka/tända men inget mer.

Jag testade att koppla tillbaka den gamla dimmern och då funkade det igen. Så har antagligen kopplat den nya strömbrytaren fel?
Det är en trappkoppling. Kablar ska vara inkopplade på båda pilarna. Hur var det kopplat på förra strömbrytaren?

• Gilla
marcuscn
  • Laddar…
De bruna var kopplade till båda L och vit till x till höger?

• Eluttag demonterat visar terminaler, bruna kablar frågas om koppling till L och vit till X.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det är en trappkoppling som du ska göra, dvs att det finns fler strömbrytare som tänder/släcker samma lampa.

Du har satt de två bruna (eller svarta, svårt att se) tillsammans under samma klämma, satt de så förut? Eller satt de under separata klämmor i gamla dimmern?

Troligt är att du ska flytta vita ledaren till L och sätta de bruna vid varsin pil ut.

Det funkade. tack!

• Gilla
ninhuo
  • Laddar…
marcuscn marcuscn skrev:
De bruna var kopplade till båda L och vit till x till höger?
Den satt nog på symbolen med en våg.

Öppna upp den andra för att vara säker. Men mest troligt är vit tändtråden till lampan och de två bruna är för att trappkopplingen ska funka. Om de rvå bruna sitter på pilar i den andra och du har svart in på L då är det med stor sannolikhet rätt.

marcuscn marcuscn skrev:

Tror inte du ska hålla på med el

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.