Hjälp!!!
I min tvättstuga finns en strömbrytare (se bild) med tre strömförande kablar som går till tre olika säkringar i proppskåpet. Dessa säkringar går inte till något annat, utan kabeln går direkt från proppskåpet till strömbrytaren. Det har tidigare suttit ett torkskåp efter strömbrytaren, men torkskåpet är bortplockat nu. Strömbrytaren används alltså inte men det är fortfarande spänning på de tre brun/svarta linorna som går in till brytaren.
Tvättmaskinen och torktumlaren går på en annan säkring, som täcker hela källaren. Säkringen går OFTA, och garanterat om man till exempel klipper gräset samtidigt som tvättmaskin centrifugerar. Jag vill därför sätta ett nytt uttag efter den gamla strömbrytaren och koppla tvättmaskin och torktumlare till den, så att de får en egen säkring.
Nu till min fråga: Kan man koppla ett vanligt IP44-uttag med EN fas (kabel EKLK 3*1,5mm) till denna strömbrytare? Eller ska man ta bort två av de tre strömförande linorna från proppskåpet? Innebär det någon fara eller brandrisk att ha tre strömförande kablar in, men bara en ut?

• Öppen strömbrytare med tre strömförande kablar anslutna, monterad på en vägg i en tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att göra så och låta resten vara som det är.

Ännu bättre vore kanske att gå ut med två kablar till varsitt uttag, kablar som matas med varsin fas i dosan. Då får du en ännu bättre lastfördelning och kan köra TM och TT samtidigt utan problem.

Det kan i vilket fall vara en ide att försöka välja rätt fas(er) bland de tre som finns i dosan, dvs de faser som är minst belastade under den tid som TM och TT normalt används. Det kan dock vara lite knivigare då det kräver lite mätning och kanske att man tittar under huven på elcentralen.

• Gilla
MaggieS
  • Laddar…
Tack för ditt svar Bo! Blir lite förvirrad dock... Kablarna från strömbrytaren går alltså inte via en dosa till elcentralen, utan direkt till elcentralen (utanpåliggande kabel). Eller är det strömbrytaren som du kallar "dosan"? Jag trodde att dosa betydde de där små luckorna nära taket som förgrenar elen? Eller?

Men hur som helst kommer strömbrytaren alltså inte förse något annat än tvättmaskin och torktumlare med ström. Fast det vore kanske ändå bra att inte ha dem på samma fas?

Bästa svaret

J
Går bra att koppla in kablarna direkt , se bara till att nollledare och jordledare är riktigt tvinnade och sitter fast under skruven
Lämpligt att använda dom två till höger då L2 L3, kaffeplattan på spisen brukar hamna på första fasen L1 normalt
Det ska då vara kabelförskruvning med dragavlastning där

• Elskåpsanslutning med markerade noll- och jordledare samt kabelförskruvning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå plastkabelförskruvning med dragavlastning för elkablar, nämnt i en diskussion om korrekt elinstallation.
  • Gilla
MaggieS och 2 till
  • Laddar…
M MaggieS skrev:
Tack för ditt svar Bo! Blir lite förvirrad dock... Kablarna från strömbrytaren går alltså inte via en dosa till elcentralen, utan direkt till elcentralen (utanpåliggande kabel).
Det var jag som slarvade med begreppen. Strömbrytaren på bild var vad menade, vilken man även med lie god vilja kan kalla anslutningsdosa.

Ska jag märka ord och vara en besserwisser så är det inte riktigt att kalla den strömbrytare.
Ser ut att vara en låsbar säkerhetsbrytare. ;)

Jag tror inte säkerhetsbrytare brukar ha indikeringslampor, och säkerhetsbrytare har heller inte mycket att göra i en bostad.

Kör på förslaget som jojo123 visade.
Men du bör dock kolla om brytaren är säkrad på 16A. Om du går ner till 1,5mm2 kabel bör det inte säkringen överstiga 10A eller i vissa fall 13A.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
säkerhetsbrytare har heller inte mycket att göra i en bostad.
Och vad ska då vara till en värmepump som sitter i en bostad , så där är det nog en missvisning av dig

Nej det är ingen felskrivning. Begreppet säkerhetsbrytare med dess speciella regler är något som är relevant inom industri och offentliga lokaler, inte bostäder. Se SEK HB 418. Det är dock inte fel att använda dem som strömbrytare och frånskiljare i bostäder om man låter bli att klistra på lappen som står att de inte får manövreras med ström på.

Brytaren jag monterat till min panna i källaren är låsbar och har indikeringslampa.
Säkerhetsbrytare innebär att den ska kunna frånskiljas och blockeras för oavsiktligt tillslag, oftast med ett lås.

Jordledaren ser ut att ev inte vara instucken lika långt som de andra ledarna.

Stort tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.