Hej,

vi har nyligen flyttat in i ett hus från 1940 talet. Ibland har vi känt lite illaluktande doft när vi har varit borta och mest tänk att det är vatten som dunstat i brunnarna i källaren. Lukten har försvunnit efter någon dag när vi kommit hem efter en helg borta.

Nu när jag vara nere och hängde tvätt sent kunde jag inte undvika stanken. Jag fann att ett gammalt avhugget gjutjärnsrör, som gått till köket förr, där det strömmade unk ur. (Nu används röret vid rengöring av poolens sandfilter i alla fall utgår plaströret som ser ut som en genomskinlig damsugarslag från filtret, poolen har ju stått still hela vintern.)

Det verkligen strömmade luft ur röret och in i källaren... suck. Jag täppte för med handduk nu snabbt.
Kan det vara att avluftningen på taket fungerar dålig om snön täcker på taket? Eller är kylan en bov? Som gör attt vi får inluft ur ett gammalt avloppsrör?
Vi har även en öppen spis där man ej kan skjuta spället helt som kan ordna extra stort insug.

till stor bild
avlopp.png

Jag är en grönjöling på avlopp se gärna min skiss, vad skall jag börja undersöka/åtgärda?

Erik

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.