Hej,

Vi kommer möjligen köpa en bit mark (ca 6-7 ha) och vill där bygga en liten hästgård. Är endast två personer och är inte så himla brydda om storleken på huset och kan därför tänka oss nåt så litet som 80-90 kvadrat, men då påbyggnadsbart när så behövs. Vill ju såklart hellre ha större men har speciellt nu i uppstartsskedet lite stram budget. Vi har ca 3.5 miljoner att spendera, 1.5 miljoner kommer gå till den råa marken. Vi har således 2 miljoner till att bygga hus, fixa en liten vägsnutt, dra in el/borra brunn/gräva avloppssystem (är lantligt beläget, dock med grannar ganska nära inpå, ca 100 m) Helst skulle vi ju vilja ha någon hundring över till att även bygga stall men i värsta fall får vi köpa ett billigt utestall att ha så länge. Ett litet Älvsbyhus har vi ju förstått att vi har råd med, men det verkar ju inte vara någon höjdare.. Min dröm är att hitta ett hus med öppen planlösning, öppet till nock och loft, men det kanske är att ta i med vår lilla budget? Någon som har något tips?
 
Kanske ska lägga till att vi inte är främmande att måla,tapetsera lägga golv och lägga klinkers själva. Resterande är vi nog för talanglösa för...
 
Gör saker i rätt ordning så att ni kan lyfta moms på alla delar som inte tillhör det direkta boendet. Akta er för Älvsbyhus, har inte erkända lösningar i stomme mm, ger lägre pris på fastigheten på sikt. Rekommenderar lösvirke från lokal byggare eller Fiskarheden. Var realist, det går inte att trolla med knäna. Det kostar berg av pengar.
 
Tycker ni ska ta kontakt med en lokal byggfirma och be dom bygga ett lösvirkeshus åt er med era behov.
Kolla med vänner o bekanta om du kan rekomendera nån byggare i era trakter.

Ett annat tips är , www.jorntra.se , kolla deras trend-serie.
Har lantligt men modernt utseende och ganska öppen planlösning, går att köpa byggsats.

Som tidigare talare sa, akta er för älvsbyhus! Dom är billiga rakt igenom och katastrofal kundhantering. Jag skulle aldrig vilja stödja det företaget.
 
  • Gilla
Lif247
  • Laddar…
kom ihåg att man kan ju alltid rita egna hus med =) samt rita om befintliga! =)
 
2mille kommer du få problem att komma långt på om alla de bästa tänkbara förutsättningarna inte är på er sida.

Jag har gjort precis allt själv hittills med egna maskiner på min tomt samt köpt allt material med riktigt bra priser. Dvs inga ut till kund priser. Dvs det mesta har kostat hälften så mycket som om du skulle ta in hjälp.

Uppe i ca 500.000kr exkl kostnad för tomt.
Då har jag en väg fram till tomt, grovplanerat tomten. Eget avlopp, el, vatten samt dräneringar, dagvatten, el och lite annat nerlagt i backen.
Samt ett inskickat bygglov.

Någon hundring till ett stall säger du.
För 100 för du inte mycket mer än en carport till en bil om du lejer bort jobbet.
300 lär gå åt väldigt fort om du lejer bort jobbet på ett 60kvm enkelt stall.

Säger inte att det behöver förstöra dina drömmar alla har olika förutsättningar men det drar iväg mer än vad du tror.
 
Redigerat:
Suhagg, självklart kostar det pengar att bygga hus, men 2 mille skulle jag vilja säga räcker gott till ett 100 kvm hus och ett stall...
Och visst har det betydelse om man har bra kontakter på bygghandeln och grusgropen,
Men jag garanterar att i princip vem som helst kan förhandla bra priser på t.ex woody el xl-bygg då man behöver matr till en hel kåk.

Du har lagt ut 500 k på din tomt men du skriver inte hur lång din väg är och vad har du gjort för dom pengarna?
 
jag skulle gärna vilja se vad för hus kostar simpla 2 mille samt med ett stall ???räcker ju knappt till hus och garage för dom pengarna
 
Hej igen,

Och tack för alla svar. All input behövs ju :)
Vi har kollat lite på Jörn trähus och jag ska ringa dit för en offert på måndag tänkte jag, om de inte har semesterstängt. Angående att ha råd med stall så skrev jag ju (ganska tydligt tom..) att vi ar medvetna om att det kanske inte kunde rymmas i budgeten. Jag har mina hästar på lösdrift så ett utestall och en ligghall duger bra. Finns exempelvis stall som enligt uppgift ska vara lättmonterade på Lövångers bygg för runt hundra, då utan inredning, men med platta, utan moms. Där skulle vi kunna bygga på så snart vi fick råd och endast starta med en box gjord i lösvirke exempelvis. Det är huset som är den stora frågan, inte huruvida ett stall ryms i budgeten alltså..
Har någon uppgifter angående priser på Jörnträhus? Tyckte talludden var väldigt fina, fast de lite större modellerna isåfall. Brukar det bli billigare att kontakta en lokal byggfirma? Har de ritningar på hus då eller ritar man själv? Hur fungerar det?
 
imported_jo skrev:
Suhagg, självklart kostar det pengar att bygga hus, men 2 mille skulle jag vilja säga räcker gott till ett 100 kvm hus och ett stall...
Och visst har det betydelse om man har bra kontakter på bygghandeln och grusgropen,
Men jag garanterar att i princip vem som helst kan förhandla bra priser på t.ex woody el xl-bygg då man behöver matr till en hel kåk.

Du har lagt ut 500 k på din tomt men du skriver inte hur lång din väg är och vad har du gjort för dom pengarna?
Det säger jag inte emot.
Men vill påpeka att det drar iväg speciellt om man inte gör mycket själv eller kanske kan så mycket.

Menar på att det handlar om många saker du inte kan påverka. Avstyckning av tomten, kostnaden till Vattenfall för att få fram el osv osv.
 
Thefluffy skrev:
Hej igen,

Och tack för alla svar. All input behövs ju :)
Vi har kollat lite på Jörn trähus och jag ska ringa dit för en offert på måndag tänkte jag, om de inte har semesterstängt. Angående att ha råd med stall så skrev jag ju (ganska tydligt tom..) att vi ar medvetna om att det kanske inte kunde rymmas i budgeten. Jag har mina hästar på lösdrift så ett utestall och en ligghall duger bra. Finns exempelvis stall som enligt uppgift ska vara lättmonterade på Lövångers bygg för runt hundra, då utan inredning, men med platta, utan moms. Där skulle vi kunna bygga på så snart vi fick råd och endast starta med en box gjord i lösvirke exempelvis. Det är huset som är den stora frågan, inte huruvida ett stall ryms i budgeten alltså..
Har någon uppgifter angående priser på Jörnträhus? Tyckte talludden var väldigt fina, fast de lite större modellerna isåfall. Brukar det bli billigare att kontakta en lokal byggfirma? Har de ritningar på hus då eller ritar man själv? Hur fungerar det?

vaaa ??? 100 000 för byggsats för utestall med platta ???hur stor är den då ?15 kvm ??
betong kostar ju minst 2000 -2500 pr,kvm
då är det inte mycket kvar för byggnad.
ni bör nog granska sifforna väldigt noga samt kolla minst 2-3 tillverkare vad samma byggnad kostar.
annars ser vi er på tv 4 om 1 år i byggfusk.
 
nybyggd skrev:
jag skulle gärna vilja se vad för hus kostar simpla 2 mille samt med ett stall ???räcker ju knappt till hus och garage för dom pengarna
"simpla" 2 mille är ganska mycket pengar! 100 kvm hus är inte så stort, och håller man sig ganska basic så behöver det inte bli så dyrt. Och stallet som dom pratar om från lövånger bygg är helt ok. Jag bor inte så långt från deras fabrik och dom har sålt massor med garage o stall i många år och har mycket gott rykte.
 
Thefluffy skrev:
Hej igen,

Och tack för alla svar. All input behövs ju :)
Vi har kollat lite på Jörn trähus och jag ska ringa dit för en offert på måndag tänkte jag, om de inte har semesterstängt. Angående att ha råd med stall så skrev jag ju (ganska tydligt tom..) att vi ar medvetna om att det kanske inte kunde rymmas i budgeten. Jag har mina hästar på lösdrift så ett utestall och en ligghall duger bra. Finns exempelvis stall som enligt uppgift ska vara lättmonterade på Lövångers bygg för runt hundra, då utan inredning, men med platta, utan moms. Där skulle vi kunna bygga på så snart vi fick råd och endast starta med en box gjord i lösvirke exempelvis. Det är huset som är den stora frågan, inte huruvida ett stall ryms i budgeten alltså..
Har någon uppgifter angående priser på Jörnträhus? Tyckte talludden var väldigt fina, fast de lite större modellerna isåfall. Brukar det bli billigare att kontakta en lokal byggfirma? Har de ritningar på hus då eller ritar man själv? Hur fungerar det?
Jag tror det blir billigast för dig att köpa byggsatsen på jörnträ och anlita en lokal snickare att montera upp det. Talludden är riktigt fina, finns ganska många sånna uppsatta kring skellefteå-umeå vet jag.
Järvenmodellerna är lite mer fjällstuga men riktigt fina dom med.
 
Lövånger är bra men i deras byggsatser ingår varken platta eller yttertak. Så där tillkommer ytterliggare 100 papp om man inte har kontakter och möjlighet att utföra det själv.

mvh/ Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.