Hej!
Är nyfiken på ett renoveringsprojekt men hittar ingen planlösning som känns lovande vilket just nu hindrar oss från att gå vidare. Med all renovering som måste göras känns det viktigt att kunna få till rum till en familj om 2 vuxna och 2 (eller i framtiden 3 barn), annars kan vi gå vidare och titta på nästa objekt!

Hur skulle ni göra med följande objekt?

I korthet:
- Ca 140 kvm källare, trappa ner är till den högra dörren rakt in från köksingång.
- Nedre plan ca 140 kvm. Ingång från nertill på bilden, uppåt utgång till uteplats. Köksingång från höger på kortsidan. Står på hörntomt så gata är nertill och till höger. Till höger är det fin utsikt mot grönytor på andra sidan gatan. Trådgård primärt till vänster, ovanför och lite till höger om huset. Öppen eldstad.
- Inredd vind genom vänstra trappan från köksingång, man går alltså rakt in en halv trappa, sen går upp till höger så man kommer ut mot kortsida. Jag tror cirka 40 kvm på vinden klassas som boyta pga det lutande taket. Jag har ritat ut ytterväggar som är kattvind hela vägen runt. Öppen eldstad. Badrummet är i dåligt skick och måste tas bort helt. "Väggarna" som är utritade på vinden är alltså uppskattningsvis runt 100 cm höga, så det är begränsad höjd på vinden.

I framtiden kan ett garage passa bäst på vänster sida om huset.

Har ni några tips?
Jag får inte riktigt till det med tre bra sovrum med förvaring och ett separat kontor för hemmajobb.
Tar tacksamt emot förslag, kök måste byggas om helt så det går att flytta på. Badrummet nedre plan är relativt nytt men en konstig vägg mitt i som jag inte gillade.

(Jag har i Floorplanner försökt rita upp bifogade bilder efter bästa förmåga, vissa mått är uppskattade men yttermått ska stämma). Hur skulle ni tänka? Tack!

Nedre plan:
Ritning av lägenhet med mått, inkluderar vardagsrum, sovrum, badrum, kök och förvaringsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredd vind:
Arkitektonisk planritning av en byggnad med måttangivelser och utformning av rum.
Skapa konto

3D-modell av en lägenhetsritning med tomma rum och synliga fönster.
Skapa konto
3D-modell av ett rumsligt plan med möbler, väggar och fönster från ett fågelperspektiv.
Skapa konto

Vad har ni för budget? Stort hus = massor av överraskningar, speciellt om det är gammalt. Finns det en besiktning gjord ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni för budget? Stort hus = massor av överraskningar, speciellt om det är gammalt. Finns det en besiktning gjord ?
Initialt ca 700 ksek i budget för renovering. Ja en besiktning gjord som visar att dränering är i originalutförande, en gjutjärnsbrunn i källare bör bytas, fjärrvärme bör anslutas från gatan, toalett övre plan riskkonstruktion pga kakel på trä. Energiklass G. Tak bytt 2005. Hus från 1940 talet.

Om ni ska anlita hantverkare kommer 700 inte räcka långt. Vad är det för uppvärmning i huset idag, eluppvärmda vattenradiatorer ?

Är det alltså valmat tak och bara fönster i en takkupa på vinden? För det begränsar ju en hel del… spontant känns ju som att det går att göra ett till sovrum uppe i högra hörnet på nedre plan, men trappen ligger ju lite dåligt till som är ingömd så det nästan blir som en labyrint dit…

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
För att hålla nere kostnaden så tycker jag också att det är bäst att dela av högra delen av vardagsrummet till ett sovrum.

Kontoret kan vara på vinden.

Om några år när det finns pengar tillgängligt kan det bli en ny takkupa, nytt badrum och föräldrasovrum på vinden också.

Tack för era svar!
Ja vi får renovera i steg och utöka budget löpande, göra så mycket som själv själv. Men som sagt, gammalt hus. Dränering, isolering, uppvärmning, fönster, gammal el? Kan vara hur mycket som helst. Läget är bra, mest orolig att alla timmar / pengar man ev satsar är på ett boende där "planlösningen" inte går att få optimal.
Valmat tak, en takkupa med fönster och ett takfönster.
Vattenradiatorer på plats, men elpatron / oljapanna i källaren bör nog bytas mot fjärrvärme (90 ksek).

Ang extra sovrum, menar ni tex alt 1 enligt följande?
Extra rum högre hörn (11.9kvm)
Arkitektonisk ritning, lägenhetsplan, två sovrum, kök, vardagsrum, badrum, mått, skala.
Skapa konto

Eller snarare alt 2 ett litet rum med liten gång? (9.5 kvm)
En arkitektonisk planritning av en lägenhet med måtten markerade för varje rum.
Skapa konto

Blir kanske en mer naturlig avdelning med alt 1 för soffa/tv/vardagsrum med öppen spis. Trodde ni alla skulle säga flytta köket upp till vänster men det kanske blir ett fint kök med matplats där nere till höger där kök finns idag. Vill familjen ha ett större badrum / tvättstuga blir det nog direkt ner i källaren. Tveksam om det går att få in ett större badrum på entŕeplanet?

BirgitS
Båda alternativen för sovrummet fungerar så det är ju mer en smaksak om man vill ha ett sovrum som är lika stort som de andra men då utan rundgång eller om man tycker att rundgången är viktigare. Från början var troligen dagens vardagsrum två rum.

Som jag ser det är 8 kvm ett stort badrum men det gäller att planera det på ett bra sätt.

Alternativ 1 ger kanske ett mer lättmöblerat vardagsrum, medan alternativ 2 gör att det inte blir som en återvändsgränd i huset.

something as this???
Planritning av en bostad, markerad trappa, kök, vardagsrum, sovrum och badrum, med måttangivelser.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.